خراسان رضوی قطب تولید زعفران در جهان/ ایران سهم ناچیزی از بازار طلای سرخ 8 میلیارد دلاری دارد.

ساعت: 09:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1784962

برومندی با بیان اینکه منطقه خراسان رضوی و تربت حیدریه قطب تولید زعفران در ایران و جهان است، گفت: در شرایطی که بیش از 90 درصد زعفران دنیا را تولید می کنیم اما گردش مالی آن 200 دلار است. میلیون برای ایران سهم کمی از این بازار است.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; محمدمهدی برومندی معاون وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته در مراسم افتتاحیه کارت هوشمند زعفران در تربت حیدریه اظهار داشت: کشور در یک دهه گذشته درگیر جنگ سخت اقتصادی بوده است و هدف دشمن این است که توده های مردم به سمتی سوق دهند. نارضایتی عمومی

وی افزود: بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی میزبان مردم و حافظ امنیت غذایی کشور است و به عنوان سرباز اقتصادی نظام علاوه بر تامین غذای مردم باید مازاد آن را نیز هزینه کند. برای سایر نقاط کشور.”

برومندی گفت: در شرایطی که درآمدهای نفتی کشور تقریباً بلوکه شده بود، کار جهاد کشاورزی سخت تر شد و با تلاش کشاورزان در سال 1378 شش میلیارد دلار درآمد ارزی به کشور تزریق شد که 52 درصد آن متعلق به کشور بود. به باغبانی».

معاون امور باغبانی وزیر باغبانی گفت: بر این اساس خراسان رضوی با تولید 7.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال نقش مهمی به عنوان قطب تولید مواد غذایی در کشور ایفا می کند به طوری که از این تولید 1.3 میلیون تنی معادل 43 درصد سهم «باغداری استان است.

تربت حیدریه با تولید 100 تن طلای سرخ قطب تولید این محصول در جهان است.

برومندی گفت: از 431 تولید زعفران در سال گذشته 320 تن در خراسان رضوی و 100 تن در منطقه تربت حیدریه تولید شده است که به این معناست که خراسان رضوی و منطقه تربت حیدریه قطب تولید زعفران در ایران و جهان است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه 80 درصد زعفران صادر می شود، مردم تربت حیدریه نقش مهمی در تامین نیاز کشور و واردات ارز دارند و این اقدام مردم شایسته است. و قابل ستایش و پاسخ به این اقدام ارزشمند رایزید.

وی افزود: شورای قیمت در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و تولیدکنندگان نیز در این شورا حضور دارند و خط ریلی مناسبی برای حمایت از تولید است، همانطور که در سال های گذشته باید با شورای اقتصاد مشورت می کردیم تا تعیین تکلیف شود. قیمت.”

معاون امور باغبانی وزیر باغبانی گفت: در شورای قیمت ساز و کاری را پیش بینی کرده ایم که زعفران حداقل یک سال در کنار کشاورز باشد تا نه نگرانی وجود داشته باشد و نه آسیبی به آن وارد شود.

سهم ناچیز ایران از بازار 8 میلیارد دلاری طلای سرخ

برومندی گفت: در شرایطی که ایران بیش از 90 درصد زعفران جهان را تولید می کند، اما سهم آن از گردش مالی تنها 200 میلیون دلار است و تنها راه برون رفت از این مشکل، حمایت از سازمان ها و تقویت و ریل گذاری است. بخش خصوصی.”

وی افزود: این تا زمانی است که هر کشور 25 درصد تولید یک محصول را به خود اختصاص دهد، در قیمت گذاری آن نقش داشته باشد، اما ایران بیش از 90 درصد محصول زعفران را تولید می کند و نقشی در قیمت گذاری آن ندارد.

برومندی گفت: برای برون رفت از این مشکل باید راه حلی داشته باشیم و تنها راه حل ریل گذاری و تقویت سازمان ها و بخش خصوصی است.

با حضور برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، کارت هوشمند زعفران در کارخانه ارزش افزوده طلای سرخ ارائه شد.

این شناسنامه یک تولید کننده زعفران است که نشان می دهد کشاورز چقدر زمین دارد و از چه کودی استفاده می کند، پیازش چند ساله است و چقدر زعفران برداشت کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید