سایه خشکسالی بر مزارع زعفران کاشمر/کاهش 30 درصدی زعفران کاشمر


ساعت: 08:25
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1914039

شهرستان کاشمر بیش از 4600 هکتار زیر کشت زعفران دارد و با توجه به خشکسالی های اخیر پیش بینی می شود برداشت این محصول 30 درصد کاهش یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; شهرستان کاشمر با بیش از 160 هزار نفر در بخش جنوب غربی مشهد مقدس واقع شده است که بر اساس آخرین آمار بخش بزرگی از اقتصاد مردم این شهرستان بر پایه کشاورزی و دامپروری است.

رافران یکی از محصولات کشاورزی کاشمر است که به طور مستقیم برای مردم این شهرستان و شهرستان های همجوار شغل ایجاد کرده است.

این روزها همزمان با برداشت زعفران در شهرستان های استان خراسان رضوی، برداشت زعفران از 4 هزار و 600 هکتار از مزارع این محصول در شهرستان کاشمر آغاز شده است.

البته جدای از این همه زیبایی، بی شک در زمینه کشت زعفران سوالات و مشکلاتی وجود دارد و کشاورزان منتظر حمایت مسئولان هستند.

خام فروشی و نبود زنجیره ارزش زعفران، نداشتن برند، هزینه بالای تولید، عدم آگاهی کشاورزان از فناوری های نوین کشاورزی و روش های نوین کشت و خشکسالی از جمله مشکلات زعفران کاران کاشمری است..


908f4657 a834 498e 83d1 6fa60d6d4b93 خبر خاکستری


اکثر کشاورزان به دلیل عدم آگاهی از فناوری های جدید از زعفران بهره چندانی نمی برند

محمد شاهجایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی با اشاره به آغاز برداشت زعفران در سال برداشت جاری گفت: زعفران یکی از ارزشمندترین گیاهان دارویی در طبیعت است که دارای از گذشته در برخی نقاط کشور کاشته شده است و در سمت ما به ویژه استان خراسان ادامه دارد..

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکثر کشاورزان منطقه به دلیل عدم آگاهی از فناوری های نوین کشاورزی و تکنیک های نوین کشاورزی از کشت این گیاه بهره چندانی نمی برند..

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: می طلبد ادارات دولتی و خصوصی دست اندرکار زعفران با هماهنگی بین دستگاهی با سیاست های صحیح و با حضور کشاورزان شهرستان، آینده روشنی را برای بازاریابی داخلی و خارجی زعفران ترسیم کنند. منطقه بله علم و فناوری روز دنیا به معیشت و اقتصاد خانواده کشاورزان کمک شایانی کرده است که این محصول نقش مهمی در سبد معیشت آنها دارد..

وی با بیان اینکه شهرستان کاشمراز از نظر سطح زیر کشت 4 هزار و 600 هکتار در رتبه سوم استان قرار دارد، اذعان داشت: حدود 6 هزار کیلوگرم از این گیاه ارزشمند و کم آب از سطح زیر کشت این شهرستان برداشت می شود.

وی با تاکید بر اینکه با وجود خشکسالی های سال های اخیر پیش بینی می شود امسال با کاهش 30 درصدی برداشت مواجه باشیم، گفت: برگزاری کلاس های آموزشی برای گسترش آموزش مسائل فنی، برگزاری روزهای مزرعه، بازدید از مزارع و مشاوره فنی، توزیع کودهای شیمیایی، خرید قراردادی، توزیع بخاری و الک بهداشتی و برگزاری کلاس های آموزشی سالم سازی زعفران از جمله اقداماتی است که جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر در حوزه زعفران انجام داده است..

با توجه به جایگاه این طلای سرخ و ارزشی که برای اقتصاد کشور دارد، نیاز به کمک به کشاورزان وجود دارد تا جدای از جبران هزینه هایی که این روزها متحمل شده اند، انگیزه تولید این محصول ارزشمند را داشته باشند..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید