خشکسالی کشاورزان را تلخ کرد/ کاهش 80 درصدی برداشت زعفران در رشت

زمان: 09:41
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789443

در حالی که برداشت زعفران در استان خراسان رضوی به آخرین نقطه خود رسیده است، برداشت این محصول در رشتار نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری حدود 80 درصدی داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; زعفران یکی از پرطرفدارترین ادویه های دنیاست که کشور ما و منطقه خراسان رضوی بیشترین تولید این محصول را در دنیا به خود اختصاص داده است اما این محصول محبوب این روزها در آخرین ایستگاه برداشت خود به شهرستان رشت رسید. و درصد برداشت آن به گفته کشاورزان تا 80 درصد کاهش نشان می دهد.

6fc51da5 3d4c 401f 9c05 ba1b56ecdbac خبر خاکستری


سهیلی یکی از کشاورزان زعفران کار رشت تاکید کرد: کاهش برداشت زعفران در سال جاری در روستاهای مهدی آباد رشتار بسیار چشمگیر است.

وی با تاکید بر اینکه زمین های کشاورزی زیر کشت زعفران با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند، یادآور شد: مهمترین دلیل کاهش به گفته کارشناسان وجود خشکسالی و اثرات کاهش بارندگی در مزارع زعفران است.


کاهش 70 تا 80 درصدی برداشت زعفران در رشت

5ff4f2d2 99d0 43d9 823a b8d743ca9d8c خبر خاکستری

محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت کشت زعفران در رشتخوار گفت: در تامین امنیت شغلی و همچنین امنیت اقتصادی خانواده های روستایی.

وی افزود: بر اساس پیش بینی تولید در سال های اخیر این شهرستان بالغ بر 21 تن زعفران خشک با میانگین عملکرد 3200 کیلوگرم در هکتار تولید کرده است اما در زمان برداشت 1400 عامل تأثیرگذار از جمله بارندگی و کم بارندگی منجر به کاهش می شود. تولید در واحد سطح و همچنین تولید نهایی محصول بین 70 تا 80 درصد و همچنین کاهش قنوات و چاه های عمیق باعث شد که کشاورزان ما نتوانند مزارع خود را در زمان مناسب آبیاری کنند.

مشاوره تخصصی به تولیدکنندگان زعفران در شرایط خشکسالی

b0bbacb0 012e 4c02 a734 b365e7bf72fa خبر خاکستری

علی آرمان نسب رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی رشتخوار ضمن توصیه به زعفران کاران برای افزایش عملکرد و بهره وری مزارع خود گفت: آب باید جبران شود و کشاورزان آسیب نبینند.

وی در ادامه بیان کرد: استفاده از روش های نوین آبیاری در مزارع زعفران برای استفاده بهینه و بهینه از آب، کنترل علف های هرز ناشی از ضربه و رطوبت خاک با روش های مکانیکی و شیمیایی، استفاده از روش های نوین تغذیه، استفاده از آبیاری کودهای گیاهی و حیوانی برای بهبود کیفیت آب مزارع زعفران، افزایش تعداد آبیاری مزارع زعفران در سال‌های دیم با روش‌های جدید یکی از عواملی است که به افزایش عملکرد محصول کمک می‌کند. برای آگاهی از زعفران کاران چندین جلسه آموزشی و استفاده از تجربیات زعفران کاران نمونه در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید