خشکسالی برداشت زعفران را به نصف رساند/ طلای سرخ برای ادامه حیات نیازمند توجه کارکنان است

ساعت: 15:04
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780752

زعفران کاران هم اکنون با عملکرد پایینی مواجه هستند و بسیاری از مردم به دلیل فصل برداشت و برنامه ریزی مالی در طول سال با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، مشکلاتی که نیازمند برنامه ریزی کارکنان برای حمایت از این قشر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; با وجود گذشت حدود یک ماه از برداشت زعفران در اکثر نقاط استان خراسان رضوی، خبرها حاکی از کاهش شدید برداشت این محصول است، خبری که کشاورزان و کارشناسان آن را خشکسالی شدید امسال نسبت می دهند.


در حال حاضر زعفران کاران با عملکرد کم مواجه هستند و بسیاری از مردم با توجه به فصل برداشت و برنامه ریزی مالی انجام شده در طول سال با مشکلات زیادی مواجه هستند، مشکلاتی که باید برای حمایت از این قشر برنامه ریزی شود.

علی صاحبی کشاورز ساکن رشت در خصوص برداشت زعفران در این شهرستان به خبرنگار ما گفت: تاکنون به دلیل تاخیر در برداشت زعفران در رشتار، شرایط برداشت در سایر نقاط شهرستان مساعد نیست و کشاورزان با گرانی مواجه هستند. مشکل کاهش این برداشت در سال جاری است.»

رضا محمدی یکی دیگر از کشاورزان رشتوی با تاکید بر اینکه قیمت خرید و فروش گل برای کشاورزان تاکنون تقریبا رضایت بخش است، گفت: درست است که امسال قیمت ها نسبتا خوب و رضایت بخش است اما باید با هم این میزان برداشت را کاهش دهیم. یکی که دیدم قطعا به کشاورزان آسیب می رساند.

وی با تقدیر از تلاش کارکنان برای حمایت و حمایت از طرح های خرید زعفران، گفت: در شرایط فعلی باید برای کمک به تولیدکنندگان زعفران در طرح های جبرانی برنامه ریزی شود تا خدای ناکرده شاهد نابودی زعفران و مشکلات ناشی از آن باشیم. خشکسالی در بخش کشاورزی ما در سطح شهرستان و استان نیستیم.

خشک کردن با کیفیت زعفران راه حلی برای سود بیشتر کشاورزان است

ذباح یکی دیگر از کشاورزان ساکن رشتار در خصوص کیفیت محصول گفت: کشاورزان برای خشک کردن محصولات باکیفیت از دستگاه خشک کن استفاده کنند و با توجه به وضعیت بیشتر مناطق شهرستان در حال حاضر شرایطی فراهم شده تا کشاورزان محصولات خود را خشک کنند.

بیش از 7 دستگاه زعفران خشک کن توسط بنیاد علوی در روستاهای شهرستان ایجاد شده و زعفران با کیفیت مطلوب توسط کشاورزان خشک می شود.

کاهش بیش از 35 درصدی برداشت زعفران رستار

سیدمحمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار گفت: شهرستان رشتار با 6 هزار و 800 هکتار سطح زیرکشت زعفران با عملکرد 2.3 کیلوگرم در هکتار شرایط اقتصادی و اشتغالزایی مطلوبی دارد.

وی در ادامه به پیش بینی میزان برداشت زعفران در این شهرستان در سال جاری پرداخت و گفت: در سال 1400 به دلیل کاهش بارندگی پیش بینی می شود حداقل 30 تا 35 درصد کاهش در تولید این محصول داشته باشیم.

مرکز خرید ساپورت زعفران در رشتار راه اندازی شد

وی در خصوص خرید حمایتی این زعفران در شطر افزود: با راه اندازی و بهره برداری از مرکز خرید زعفران در شهرستان زعفران در سال جاری بر اساس صنف مشخص شده خریداری می شود.

اعظمی در ادامه تصریح کرد: قیمت حمایتی برای خرید انواع زعفران به ازای هر کیلوگرم به شرح زیر است: زیورآلات صادراتی 20 میلیون و 500 هزار تن، طلا و جواهر معمولی 18 میلیون و 500 هزار تن، شبه زیورآلات 17 میلیون و 500 هزار تن، کیفیت. کاه 17 میلیون تنی، کاه ساده 15 میلیون تنی و دسته ای 14 میلیون تنی پیشنهادهای این راهنما برای بهره برداران و تولیدکنندگان زعفران گران قیمت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید