طلای سرخ بر چهره 53 هکتار از مزارع استان البرز/ سوم تیرماه و نشان تولیدکنندگان زعفران؛ خواص درمانی، کم آبی کم و عملکرد بالا

ساعت: 15:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۸
کد خبر: 1785514

این روزها زنان و مردان استان البرز برای استخراج طلای سرخ سخت تلاش می کنند تا ثمره تلاش چند ماهه خود را درو کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکدر اواسط آبان ماه زنان نظرآبادی برای استخراج طلای سرخ در مرکز تولید این محصول در استان البرز تلاش زیادی کردند.

یکی از بانوان فعال در این حوزه به خبرنگار تیتریک گفت؛ در زمین هایی که زعفران کاشته می شود، روزهای خود را با فرزندان، نوه ها و نوه هایمان می گذرانیم.

کارشناس جهاد کشاورزی نظرآباد نیز معتقد است زعفران کم آب است و به خبرنگار تیتریک گفت: خواص دارویی بالا و هزینه کم ذخیره سازی کشاورزان را تشویق به کاشت کرده است.

رجبی ادامه می دهد؛ استقبال از کشت زعفران در نظرآباد به حدی بالاست که این شهرستان سهم 90 درصدی از کشت زعفران در استان البرز را به خود اختصاص داده است.

یک کشاورز نظرآبادی در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: زعفران محصولی کم بازده اما سودآور است. غلات و صیفی جات کشت کردم اما مصرف آب آنها زیاد بود.

2b26e5dd c7a6 4929 bb36 4c5f0d2b3be4 خبر خاکستری

او ادامه می دهد؛ زعفران را به عنوان یک محصول اقتصادی در استان البرز می دیدیم که کشت آن را در زمین هایم شروع کردم و اکنون از این تغییر کشت خوشحالم.

بیگلو، یکی دیگر از کارشناسان جهاد کشاورزی نظرآباد نیز به تیتریک گفت; از اولین سالی که زعفران کاشته می شود تا ۷ سال قابل برداشت است.

وی ادامه داد: برای کاشت زعفران به ازای هر 1000 متر یک تن پیاز نیاز است که خوشبختانه این محصول ضایعاتی ندارد و از تمام قطعات آن قابل استفاده است.

اما دولت برای توسعه کاشت طلای سرخ نیز تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته است و از سال گذشته اعتبارات آن در اختیار تولیدکنندگان زعفران قرار گرفته و توصیه های لازم به عمل آمده است.

زینلی مدیر جهاد کشاورزی نظرآباد در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: برنامه ریزی برای ارائه تسهیلات کم بهره به زعفرانکاران جهت مکانیزه کردن کاشت، داشت و برداشت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: امسال 35 درصد افزایش سطح زیر کشت زعفران در نظرآباد داشتیم و 53 هکتار از اراضی استان البرز به کشت زعفران اختصاص یافت.

پیش بینی می شود مزارع استان البرز 250 کیلوگرم زعفران برداشت کنند، اما روند برداشت زعفران تا اوایل آذر ادامه دارد و زعفران کاران رنج خود را درو خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید