ایجاد انبوه طلای سرخ در پای زاگرس / زعفران مرغوب کرمانشاه در مسیر جهانی شدن

ساعت: 23:11
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789821

زعفران تولید شده در کرمانشاه طبق آزمایشات انجام شده با بهترین زعفران تولید شده رقابت می کند و توانایی حضور در بازارهای جهانی را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، زعفران گیاهی است که از شکوفه های خشک شده زعفران به دست می آید و در طول تاریخ یکی از گران ترین مواد غذایی جهان بوده است.

در سال های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی، کاشت برخی از گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند رونق گرفته است، از این رو زعفران به عنوان یکی از این محصولات در دستور کار تولیدات کشاورزی قرار گرفته است.

مهمترین عامل برای گسترش و توسعه این گیاه در مناطق خشک و کم آب، نیاز به کم آبی این گیاه است.

کشت این طلای سرخ در ایران سابقه طولانی دارد و در استان کرمانشاه نیز روند توسعه کشت زعفران از حدود 12 سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

c74a2e93 a952 49e2 83ac 394fe70ba008 خبر خاکستری

پیش بینی می شود امسال 2 تن زعفران از زمین های زراعی جمع آوری شود

منصور احمدی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: روند توسعه کشت زعفران در استان کرمانشاه از سال 88 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: هم اکنون سطح زیرکشت این محصول در استان 456 هکتار است و پیش بینی می شود امسال 2 تن زعفران از اراضی زراعی برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال با وام یک میلیارد و 800 میلیون تنی 41 هکتار به اراضی زراعی اضافه شده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: زعفران تولید شده در کرمانشاه بر اساس آزمایشات با بهترین زعفران تولید شده رقابت می کند و توانایی حضور در بازارهای جهانی را دارد.

4e76fb55 34ee 4d53 850c 0bb45250ec78 خبر خاکستری

احمدی گفت: آنالیز کیفیت در برخی مزارع در سال های گذشته انجام شده و کیفیت آن حدود 10 درصد بالاتر از بهترین زعفران برداشت شده در خراسان است.

بخشی از زعفران به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی صادر می شود

وی گفت: بخشی از زعفران در بازار داخلی مصرف می شود و مابقی به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپایی صادر می شود.

احمدی با بیان اینکه در تمام شهرستان های استان کرمانشاه به جز شهرستان کرشیرین کشت زعفران داریم، گفت: بیشترین سطح کشت زعفران در استان مربوط به شهرستان کرمانشاه است.

وی همچنین تعداد کشاورزان این محصول را در حال حاضر 300 نفر دانست و گفت: این محصول در هر هکتار یک نفر مستقیم و یک نفر غیر مستقیم ایجاد می کند.

d60fe7a3 77b4 4755 a2e5 216d1b87e45e خبر خاکستری

کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: کودهای ماکرو و میکرو و همچنین اسید هیومیک باید قبل از هر دوره آبیاری از چهارم (بهمن به بعد) تا ششم (زردآب) سمپاشی شود و در سال های بعد میوه خوبی داشته باشد.

وی اذعان داشت: برداشت این محصول از اواخر مهرماه تا اوایل آذرماه انجام می شود.

احمدی پور کشت زعفران را گامی مناسب برای افزایش اشتغال کشاورزی می داند و گفت: کشت زعفران می تواند افراد زیادی را به صورت دائم و دوره ای استخدام کند.

6c0f66cd be72 46b9 89eb bd75d95c6c0d خبر خاکستری

کارشناس گیاهان دارویی افزود: اگر بخواهیم محصولی با کیفیت و کمیت مطلوب داشته باشیم باید حداقل پنج بار در پاییز و زمستان مزرعه زعفران را آبیاری کنیم و بهتر است آخرین آب مزرعه را در زمانی که در 50% مزرعه زرد است. ” به طوری که پیاز بتواند با ذخیره آب کافی در خود و همچنین ذخیره رطوبت کافی در خاک از گرمای تابستان دوام بیاورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید