15 درصد محصولات کشاورزی ایران تبدیل به ضایعات می شود/ «پرتوها» راهکار مناسبی برای کاهش ضایعات کشاورزی است.


ساعت: 15:36
تاریخ انتشار: 1401/03/11
کد خبر: 1843194

شیرمردی با بیان اینکه فائو نزدیک به دو سال است که ایران را در خط مقدم تولید ضایعات کشاورزی قرار داده است، گفت: 20 تا 25 درصد محصولات کشاورزی ایران به دلیل کمبود تشعشعات به زباله تبدیل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; پیمان شیر مردی معاون سازمان انرژی اتمی ظهر امروز در نشست با استاندار هرمزگان با اشاره به موضع مناسب در زمینه تجاری سازی محصولات و استفاده انسان از این فناوری گفت: کمتر از یک دهم درصد جهانی. .

وی افزود: اگر در این زمینه تلاش، تلاش و هدف گذاری کنیم بالاخره یک درصد جمعیت را به دست می آوریم اما این نباید ما را راضی کند.

مدیرعامل شرکت توسعه اپلیکیشن بیم گفت: باید سهم انرژی هسته ای را در دنیا افزایش دهیم چرا که نسبت فعلی قابل قبول نیست زیرا در علم و فناوری پیشرو هستیم.

شیرمردی با اشاره به سند آمایش سرزمین برای ساخت سامانه تشعشعی در کشور گفت: این سند را بر اساس سند راهبردی سازمان انرژی اتمی تدوین و کشور را به 12 منطقه تقسیم کردیم.

وی ادامه داد: این نکات بر اساس شاخص هایی مانند میزان تولید محصولات کشاورزی، میزان تولید در استان های همجوار، تولید محصولات استراتژیک، لجستیک منطقه و ظرفیت سامانه های پرتودهی است.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید یک میلیون و 500 هزار تن محصولات کشاورزی در هرمزگان در سال 96 گفت: ما دومین کشوری هستیم که محصولی از خرمای استراتژیک تولید می کنیم اما متاسفانه با وجود قیمت مناسب در دنیا، هیچ اقدام مناسبی برای نگهداری این محصول انجام نشده است.”

شیرمردی با بیان اینکه چهار شهر لجستیکی بندر امام خمینی، بندرعباس، چابهار و امیرآباد در کشور وجود دارد، گفت: نتایج این بررسی منجر به شناسایی 12 مرکز که در فاز اول می‌توانند دارای سیستم تشعشع باشند، شد.

وی تاکید کرد: افزایش ذخایر محصولات کشاورزی یکی از اهداف ایجاد سامانه تشعشعی در این حوزه است چرا که امروز 3 تا 25 درصد محصولات معادل 10 میلیارد دلار سرمایه کشور به ضایعات تبدیل می شود.

قائم مقام سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه فائو حدود دو سال است که ایران را در خط مقدم تولید پسماند کشاورزی قرار داده است، گفت: پرتودهی محصولات کشاورزی راه حل کاهش ضایعات در این زمینه است که با استفاده از تشعشعات می توان آن را تعیین کرد. با دوز معین «در حالی که بار میکروبی آفات را کاهش می دهد، کیفیت غذا را حفظ می کند.

شیرمردی با اشاره به تجاری سازی فناوری عقیم سازی (SIT) گفت: به جای استفاده از مواد شیمیایی کنترل آفات، از این فناوری عقیم سازی آفاتی مانند کرم انار و مگس میوه مدیترانه ای استفاده کردیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید