باید روی کشاورزی شهری کار کنیم و کشاورزی عمودی / مکانیزاسیون باغبانی باید به سرانه استاندارد مناسبی برسد.

ساعت: 12:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792592

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید روی کشاورزی شهری کار کنیم، کشاورزی شهری در دنیا انجام می شود و نباید عقب بمانیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست صمیمانه با مدیران و مسئولان وزارت باغبانی گفت: باغداری سرمایه بسیار ارزشمندی برای کشاورزی کشور است که با اقلیم ایران سازگاری زیادی دارد. و مزیت زراعت ایران باغداری و باغداری است; در سال 1340 اولین قراردادی که در ایران منعقد شد، توسعه ایران را بر پایه کشاورزی و در کشاورزی، باغداری را عامل توسعه دانست.

وی گفت: اگر به کشورها و مناطقی که در هم عرض جغرافیایی ایران هستند نگاه کنیم، متوجه می شویم که تولید محصولات باغی در همه این مناطق مزیت نسبی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باغداری برای کشور بسیار مهم است، ادامه داد: این حوزه در ستاد نیست و باید برای آن تلاش کنیم.

ساداتی نژاد تاکید کرد: این چهار سال فرصت خوبی است تا با برنامه ریزی و عزم منسجم به موفقیت های خوبی در حوزه باغبانی به ویژه صادرات دست پیدا کنیم.

وی افزود: باغداری نیز در برنامه من یک منطقه پر رفت و آمد و اقتصادی است. باغبانی جایگاه ویژه ای دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی یک وزارتخانه مقتدر و وزارتخانه ای است که نقش ویژه ای در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: در حوزه گیاهان دارویی باید به سمت مراتع و منابع طبیعی برویم، باید از ظرفیت باران و آب سبز در زمینه باغات باران و گیاهان دارویی استفاده کنیم. در کشوری با این آب و هوا باید از ظرفیت آب سبز غرب کشور استفاده کنیم.

وی در خصوص حوزه گلخانه ها نیز گفت: باید روی گلخانه های هوشمند کار ویژه ای انجام دهیم و با فعال سازی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در این زمینه، مکان یابی و کاهش هزینه ها را انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: حوزه دیگری که باید با آن برخورد کنیم کشاورزی عمودی است. ما باید روی کشاورزی شهری کار کنیم. کشاورزی شهری در دنیا اتفاق می افتد و ما نباید عقب بمانیم. گلخانه های علوفه ای در سراسر جهان به طور تصاعدی در حال رشد هستند و فناوری هیدروپونیک کم آب را در سوله های پیش ساخته تولید می کنند که به طور گسترده در شرایط خشکسالی استفاده می شود.

وی تاکید کرد: باید به حوزه باغبانی از نظر ارزآوری و صادرات نگاه کنیم و این بخش باید ارزش افزوده داشته باشد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه به برکت توسعه نیروی انسانی و دانش مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها کمبود نیروی انسانی نداریم، تاکید کرد: بخش خصوصی و توسعه صنایع تبدیلی به سمت کشاورزی پیمانی حرکت می کند.

وی بر لزوم تقویت مکانیزاسیون باغبانی تاکید کرد و افزود: قطعاً حمایت خواهیم کرد مکانیزاسیون باغبانی در این مدت می تواند به سرانه استاندارد مناسبی برسد.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: با هم در فضایی دوستانه بتوانیم دوران موفقی را در حوزه امنیت غذایی رقم بزنیم تا مردم نگران غذا و خوراک خود نباشند.

ساداتی نژاد گفت: باید برای کشورمان مرجعیت بالاتری در حوزه غذا ایجاد کنیم تا بتوانیم در سفره های کشورهای همسایه حضور بیشتری داشته باشیم که برای ما امن است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هر چه دارم از جهاد سازندگی است، تصریح کرد: دلسوزترین، صادق ترین و نجیب ترین کارمندان در وزارت جهاد کشاورزی کار می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید