افزایش 45 درصدی سرمایه گذاری در مکانیزاسیون کشاورزی


ساعت: 15:26
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815500

یک مقام مسئول گفت: سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به 45 درصد افزایش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: امسال 6 هزار میلیارد تن فولاد در این حوزه سرمایه گذاری شده است که نسبت به سال های گذشته بی سابقه است.

کمبوجیه عباسی گفت: از آن 6 هزار میلیارد تومان، 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و مابقی خریدهای شخصی و نقدی بوده است.

وی بخشی از این افزایش سرمایه گذاری را ناشی از تغییرات قیمتی و دیگری را به تنوع مناطق توسعه و فضای مکانیزاسیون جدید در زیربخش های مختلف کشاورزی از جمله توسعه پهپادهای کشاورزی، توسعه کاشت مکانیزه کلزا، گندم و جو و توسعه کشاورزی نسبت می دهد. مکانیزاسیون مشخص در دامپروری، طیور و شیلات.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: امسال برای اولین بار خریدهای پولی ماشین آلات کشاورزی را در حوزه کمباین و تراکتور گسترش دادیم.

وی در خصوص مزیت های تسهیلات بانکی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: تسهیلات بانکی با نرخ سود 15 درصدی به کشاورزان ارائه می شود که 3 درصد کمتر از نرخ سود فعلی کشور است که با پرداخت مشارکت برای تجهیزات توسط کشاورزان سالانه.”


کشت مکانیزه ۷.۹ میلیون هکتار گندم و جو

عباسی در خصوص توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی اذعان داشت: امسال به طور متوسط ​​70 تا 80 درصد عملیات کاشت انجام شده و شالیزارها در شالیزارها مکانیزه شده است.

وی افزود: 420 هزار هکتار از شالیزارها مکانیزه و بیش از 550 هزار هکتار نیز مکانیزه شده است.

به گفته عباسی امسال حدود 7.9 میلیون هکتار گندم، جو آبی و دیم مکانیزه شده است که پیشرفت خوبی است.

وی با اشاره به حوزه باغبانی تصریح کرد: 15 تا 20 درصد از سرمایه گذاری 6 هزار میلیارد تنی در حوزه مکانیزاسیون در حوزه باغبانی انجام می شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: امسال 15 تا 20 درصد محصولاتی مانند پسته و زیتون، 12 درصد مرکبات و 3 تا 5 درصد نخیلات به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه برداشت شد.

وی با اشاره به اینکه از حدود 2.9 میلیون هکتار باغات کشور به عملیات برداشت و نگهداری توجه بیشتری داریم، گفت: عملیات کاشت عمدتاً مکانیزه بوده و در 35 تا 55 درصد باغات از قبیل هرس و سم پاشی انجام می شود. . مکانیزه است.

عباسی همچنین درباره بخش شیلات گفت: عملیات های متعددی در این حوزه در حال انجام است که از جمله آنها می توان به برگشت و تصفیه آب در فرآیند تولید آبزیان، هوادهی یا اکسیژن رسانی آب از مخازن آب سرد و گرم برای افزایش بهره وری در واحد سطح و کنترل آن اشاره کرد. کیفیت آب مهم است و به دنبال توسعه مکانیزاسیون در این مناطق هستیم.


سهم 10 درصدی سرمایه گذاری در مکانیزاسیون دام و طیور

وی در خصوص دام و طیور نیز گفت: 10 درصد سرمایه گذاری در مکانیزاسیون امسال سهم دام، طیور و آبزیان است که در تلاش هستیم این سهم را به 25 درصد برسانیم.

عباسی ادامه داد: در تلاش هستیم تا اتوماسیون واحدهای مرغداری، سیستم‌های شیردوشی و خطوط جدید کشتارگاه‌های طیور، توسعه قفس‌های جدید طیور، استفاده از ماشین‌آلات جدید در زمینه‌هایی مانند توزیع خوراک دام، تهویه مطبوع و خشک‌کردن کودها و استفاده از ما. از منظومه های خورشیدی هستند

در همین حال رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: برای تمامی تجهیزات مربوط به پنل های خورشیدی تسهیلات مهیا می شود.

وی درباره گلخانه ها در کشور گفت: در حوزه گلخانه 41 فناوری از جمله تجهیزات آبیاری، دستگاه های سمپاشی و ماشین های خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت را شناسایی کرده ایم.

انتهای پیام/
منبع: وزارت کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید