مشکل رانش زمین به دشت های کاشمر رسید/ مکانیزاسیون کشاورزی تنها راه مقابله با فرسایش و تخریب خاک است

ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1788262

هشدار رانش زمین در دشت های خراسان رضوی;

معضل غرق شدن پدیده ای است که امروز گریبان دشت های خراسان رضوی را گرفته است به طوری که در بین 30 دشت این استان، بحران غرق شدن در کاشمر به حد قابل توجهی رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از توس صبحگاهی; تغییرات اقلیمی به همراه کاهش بارندگی و ظهور خشکسالی های گسترده و در نتیجه افزایش بیش از حد سطح آب های زیرزمینی، پدیده غرقاب را در بسیاری از شهرهای استان تشدید کرده است. سالانه در برخی مناطق زلزله (زلزله آرام) رخ می دهد.

خشک شدن زمین های حاصلخیز، آسیب به ساختمان ها، پل ها، راه های ارتباطی و سایر سازه ها، ایجاد چاله و سایر مشکلات مشابه از پیامدهای رانش زمین است..

به گفته زمین شناسان برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی بحران استان خراسان رضوی را تشدید کرده است. این دشت ها در خطر هستند و اگر کشاورزی به سمت علم و آبیاری قطره ای پیش برود، می توان مشکل زیر آب رفتن اراضی روستایی استان را به میزان قابل توجهی کاهش داد..

3f66eb18 5665 4964 9c58 01d9b8450c53 خبر خاکستری

هشدار رانش زمین در دشت های خراسان رضوی

هادی شریفی معاون زمین شناسی اداره کل زمین شناسی و تحقیقات معدنی منطقه شمال شرق در گفت وگویی اظهار داشت: استان خراسان رضوی با 37 دشت حاصلخیز یکی از بزرگترین منابع آبی و کشاورزی کشور است که از این تعداد 20 دشت بیشتر را پوشش می دهد. بیش از 60 درصد استان ویژگی های سطحی از جمله کیلومترها شکاف، تغییر توپوگرافی سطح و کم آبی، غیر قابل کشت و غیره وجود دارد. به دلیل فرونشست.

شریفی ادامه داد: در حال حاضر 6 دشت نیشابور، کاشمر، بردسکن، حف، سبزوار و مشهد در وضعیت بحرانی قرار دارند که مطالعه آن نهایی شده و گزارش تهیه شده است. از میان این 6 هواپیما، هواپیماهای نیشابور و خواف دارای ویژگی‌های سطحی هستند، از جمله ترک‌های کیلومتری با حفره متوسط ​​10 تا 50 سانتی‌متر با عمق متوسط ​​یک تا سه متر و سوراخ‌هایی با عمق متوسط ​​یک تا 2.5 متر که به سرعت منبسط می‌شوند..

شریفی گفت: متاسفانه علیرغم هشدارهای داده شده در گزارش جلسات متعدد ستاد بحران و کارگروه های مربوطه در استان، علیرغم تایید بر لزوم انجام مطالعات جامع شهرک سازی از سوی مسئولان استانی، حتی حداقل اعتباری نیز در نظر گرفته نشد. برای طرح پایش فرونشست اعطا شده است.”.

65ed5c4f 6dae 48b3 946f 1817b14fae42 خبر خاکستری

6 دشت استان خراسان رضوی در حالت غرق شدن است/ غرق شدن دشت کاشمر جدی است.

محسن نجات مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ وی با اشاره به وضعیت فرونشست در دشت کاشمر گفت: با توجه به بحث فرونشست هم دستگاه های مداری خاک شناسی و هم بحران ها که در این مجموعه هستند تحقیقات خود را انجام داده اند..

وی گفت: در بسیاری از شهرها به دلیل منطقه جغرافیایی سکونت در استان این مشکل را داریم، اما آنچه در کاشمر وجود دارد باید با دغدغه بیشتری پیگیری شود. زمین لغزش ها و زلزله ها را بررسی کرده ایم و با توجه به اینکه کار توسط مشاور به صورت کارشناسی انجام می شود، امیدواریم منابع بسیار خوبی را جذب کنیم..

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نگاه معاونت بحران در این حوزه ویژه است چرا که واقعاً دغدغه جدی در استان است، افزود: و مقام مسئول باید منابع و شایستگی خوبی برای آن در نظر بگیرد..

وی همچنین اذعان داشت: با توجه به نوع خاک و آب موجود در برخی شهرها و استانها، طبیعی است که در بحث فرو رفتن در برخی شهرها با مشکل مواجه شویم، اما وقتی سطح و نوع آن را از نظر سیل و سیل رخ داده بررسی می کنیم. نمی توان گفت شرایط بسیار خطرناکی داریم اما باید آمادگی بیشتری داشته باشیم.

نجات با اشاره به اینکه برخی شهرها مانند کاشمر دارای سکونتگاه خاصی هستند که باید در این زمینه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در فضای مجازی گفته می شود سالانه 20 سانتی متر آبادی داریم، قابل قبول نیست زیرا کار کارشناسی تکمیل شود و سپس اعلام شود نظر دهید و با کار مطالعاتی خود مشورت کنید.

وی تصریح کرد: 6 دشت در استان خراسان رضوی در حال فرورفتن است اما غرق شدن دشت کاشمر جدی تر است..

گزارش رضا کفاشیان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید