چرا رانش زمین از بیابان های کشور به پایتخت رسید؟ / ایجاد فروچاله; آلارم های بی سابقه ای که می توانند فاجعه بار باشند!


ساعت: 14:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۶
کد خبر: 1866446

رانش زمین روز گذشته در حوالی بزرگراه امام علی (ع) نمونه ای از پیش بینی کارشناسان پس از حفر چاله بزرگ در خیابان مولوی در دی ماه 97 بود. اکنون علاوه بر همه مشکلات، تداوم فروچاله ها به همراه خبرهای بعدی زلزله، امنیت روانی مردم و پایتخت نشینان را هدف قرار داده است. البته برای آرامش هموطنان مفید خواهد بود.


به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ یکی از مشکلاتی که در برخی از حوزه های زیر گروه اورژانس کشورمان وجود دارد، از دست دادن فرصت های طلایی و بی توجهی به هشدارهای طبیعی و هشدارهای کارشناسانه است.

نمونه آن مشکل فرورفتگی و رانش زمین است که یکی دو سال اخیر به یکی از مشکلات اصلی بحران تبدیل شده است. برای اینکه یک هفته خبری از این مشکل نداشته باشیم در هیچ یک از مناطق کشور منتشر نکنیم.

نکته مهم این است که غرق شدن زمین از بیابان ها به کلان شهرها از جمله تهران رسیده است. اگرچه این پدیده بحرانی در سال‌های اخیر در بیابان‌ها، مزارع و باغ‌ها که اغلب مناطق پرجمعیت هستند، رایج است. مانند گزارش های متعددی که در سال های اخیر از موارد مختلف این پدیده در استان فارس گزارش شده است.

152e0340 aae5 4680 a1c1 402bf2c294b5 خبر خاکستری

اما آیا ورود این پدیده به شهرها و کلانشهرهای کشور باید به خودی خود یک فاجعه ملی تلقی شود یا خیر؟ آیا با وجود زنگ خطری که از این پس به صدا در می آید، نباید کاری کرد که از حوادث احتمالی آینده جلوگیری شود؟ پاسخ قطعا بله است. زمانی که تعداد قابل توجهی از هموطنان در اثر ریزش ساختمان جان یا سرمایه و عزیزان خود را از دست می دهند باید این آلارم های حیاتی جدی گرفته شود و با توجه به شرح وظایف دستگاه ها اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

دلیل این پدیده روشن است; حفر چاه های مجاز و غیرمجاز، تخلیه سفره ها و سفره های زیرزمینی در نتیجه کاهش بارندگی و سطح آب رودخانه ها و چشمه ها. اما نباید فراموش کرد که بخشی از کمبود آب در سفره های زیرزمینی تنها به دلیل خشکسالی نیست. بلکه فقدان الگوی مناسب برای مصرف آب در شهرهای کشور تشدید می شود که البته توضیحی روشن برای کارشناسان و تکرار ساده احتیاط به امید مصرف بهینه آب است. هیچ جایگزینی برای هدیه وجود ندارد و برخی از آنها با مصرف بی رویه آن نه تنها به نسل آینده ظلم می کنند، بلکه با مصرف اصولی آب شیرین و تصفیه شده شهری فراتر از اصول، خطر بالقوه ای را که هر روز گسترش می یابد، افزایش می دهند. آینده.


سید محسن طباطبای مزدآبادی کارشناس مسائل شهری وی در تیرماه 1400 در بخشی از گفتگوی خود با رسانه ها این مطلب را بیان کرد تهران یک بمب ساعتی جهانی است که رکوردی در حال فروپاشی دارد، گفت: وی افزود: وضعیت فرونشست در شهرهای کشورمان نیز بغرنج است و بر اساس گزارش ها در هر دو کیلومتر مربع از کشور یک چاه مجاز یا غیرمجاز وجود دارد. در واقع حدود یک میلیون حلقه چاه در کشور وجود دارد.»

0a0b365f db88 4887 96c9 da63bf6fae71 خبر خاکستری

اما بحران آب تنها به دلیل خشکسالی و مصرف بی رویه شهروندان نیست. بلكه در بحران اراضي و سوء استفاده از آب يكي از علل و عوامل اصلي بديهي است كه ضعف در مديريت محيط زيست و منابع طبيعي است كه بايد مسئول حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي به ويژه در اخير باشد. یا دو دهه برای مقصران اصلی؛ چرا که در سال های گذشته و در واقع یکی دو دهه پیش سازمان های نظارتی نسبت به خشکسالی هشدار داده بودند، اما مسئولان و دولتمردان سابق به این هشدارها گوش ندادند و این مفاهیم را اشتباه تفسیر کردند. آنها به جای انجام تحقیقاتی که باید در این زمینه انجام می دادند، معتقدند که چنین اظهاراتی مبتنی بر نیت سوء است و با این رویکرد عملاً مشکل را برطرف کرده اند.

d1a87ec3 bdc4 4f67 bf52 beaf58975d8e خبر خاکستری

در حالی که اگر مسئولان وقت نگاه مسئولانه تری به آینده داشتند، شاید مردم امروز ما با مشکلات محیط زیست و منابع دست و پنجه نرم نمی کردند.

به این ترتیب، برای جلوگیری از روشن شدن موضوع، از شرح مورد فراتر رفته و به حوادث و علل بحران های نوظهور مورد بحث که به وضوح زیرگروه فرونشست تلقی می شوند، اشاره می کنیم و این که «چه باید کرد؟ ” رویکرد؛ این موضوعات را هم در این مقاله و هم در مقالات بعدی دنبال خواهیم کرد.


غرق شدن در قلب کشور

برخی از اتفاقات ابتدایی سال های اخیر از جمله ریزش خیابان مولوی در دی ماه 97 یا ریزش ایستگاه مترو میدان صنعت که از نفوذ آب باران و ریزش قطرات آب ناشی از بارندگی رنج می برند، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

f784631f cf6d 438a 8224 068fb7895b30 خبر خاکستری

به نظر می رسد همه این اتفاقات را نه تنها باید به بهانه هایی از جمله بی توجهی پیمانکار زیرمجموعه مترو مرتبط دانست، بلکه گاهی ضروری به نظر می رسد که کارکنان کل زنجیره درگیر در مقابله با بحران ناگزیر از بروز حوادث جبران ناپذیر جلوگیری کنند.شیوان خالی را ببینید. حتی اگر میوه دیدنی نیاز به زمان و هزینه داشته باشد. اما چنین اقداماتی به حفظ آبروی دولت بستگی دارد. نه حتی دولت ها!


اسماعیل کهرم، اقلیم شناس و کارشناس محیط زیست وی در گفت و گو با خبرگزاری برنا در 24 دی ماه 1396 گفت: ستون‌های آب زیرزمینی که سطح خاک را بالا نگه می‌داشتند در حال فروریختن هستند. یعنی آنقدر از این سفره ها برداشته شده است که روز به روز و دقیقه به دقیقه فروکش کرده است. در نتیجه ارتفاع این ستون ها کاهش می یابد و سطح خاکی که در آن زندگی می کنیم پایین می آید و به طرق مختلف فرو می ریزد. علاوه بر این، در گذشته، به عنوان مثال در تهران 50 سال پیش، زمین ها دارای سفره های زیرزمینی فراوانی بودند. بین و اطراف هر ذره خاک آب وجود دارد. یعنی به اندازه حجم خاک زیر پای ما آب باشد و به هم بچسبند. دست به خاک نزدیم، اما بی خیال آب جمع آوری کردیم. هر ذره آبی که جمع می شود، خاک اطراف خود را نیز کاهش می دهد».

37d65985 df27 409c a673 65c050b24a7e خبر خاکستری

وی در ادامه می افزاید: ما حدود 650 دشت در سراسر ایران داریم که حدود نیمی از آنها سالانه 30 تا 60 سانتی متر پایین می آیند. «در نتیجه خیلی آهسته و به تدریج بسیاری از دشت های ایران محتوای خود را از دست دادند و 35 تا 60 سانتی متر در سال کاهش یافتند.

این اقلیم شناس به چندین غرق اخیر در تهران اشاره کرد و گفت: «پدیده دوم فرونشست ناگهانی است که به آن فرونشست می گویند. این پدیده، یعنی. فرو رفتنی که در تقاطع مولوی به دلیل استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی رخ می دهد، محدود به این منطقه نخواهد بود و به عودلاجان، بازار بزرگ و سایر نقاط تهران کشیده می شود. از سال گذشته به استثنای مولانا حداقل پنج زمین لغزش عمده در نقاط مختلف تهران در خیابان های شهران، پیامبر، کیام و خیام به ثبت رسیده است و از قنات هایی که از شمال تهران تا ری امتداد دارند رانش زمین را می توان انتظار داشت. در پایتخت.

در مصاحبه ای در 22 آوریل امسال علی بیت اللهی رئیس زلزله و رسوبات مرکز راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر فرونشست در تهران به 24 سانتی متر در سال رسیده استبه خبرگزاری مهر گفت: «استحصال آب های زیرزمینی برای آب آشامیدنی یا آبیاری فضای سبز و همچنین شبکه فاضلاب تهران، دو مانع اصلی نفوذ آبخوان های تهران هستند.

f6e4ff7e 210c 4910 8314 9929ac5cd0fd خبر خاکستری

به گفته بیت اللهی پیامدهای تشدید پدیده فرونشست را می توان در تخریب زیرساخت های حمل و نقل، ساختمان ها و بسیاری از سازه های دیگر منعکس کرد.

مهر در این گزارش می افزاید: «فشار آب های زیرزمینی پدیده غرق شدن را تشدید کرده است. این پدیده اغلب در جنوب و جنوب غرب تهران متمرکز است که به سمت مناطق مرکزی و شرق تهران پیشروی می کند.

با این حال، نمونه‌های عینی این گفتگوها به تدریج عینی‌تر می‌شوند. یعنی حدود دو ماه بعد از اظهار نظر بیت اللهی، خبرگزاری ایرنا دیشب خبری با موضوع حفره های خط ارسال کرد. با این عنوانچاله سه متری بزرگراه امام علی ترافیک ایجاد کرد


سرهنگ علی همهانی معاون آموزش و فرهنگ راهنمایی و رانندگی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران وی در گفت و گو با ایرنا گفت: وی افزود: سه شنبه شب موقعیت شمالی به جنوبی بزرگراه امام علی قبل از گرد و غبار گلشن و بعد از جانبازان حفره ای در خط یک آسفالت این بزرگراه به ابعاد 2 در 2 متر و عمق حدود 3 متر ایجاد کرد که منجر به ترافیک سنگین در این بزرگراه شد. حوزه. به همین دلیل یک خط از این بزرگراه توسط تیم های امدادی مسدود شده و تردد در دو خط دیگر انجام می شود. پایان تردد در محدوده بزرگراه امام علی (ع) به بزرگراه شهید بابای رسیده است.


لغزش سردرگم

8e67ebe9 75cc 49a2 9dc2 3f73f56c6a5d خبر خاکستری

در خاتمه لازم به ذکر است که سرعت فرو رفتن بدون شک بسیار سریعتر از اقدامات دولت ها و سازمان ها بر اساس مستندات معمول دولت ها و سازمان ها است. با این حال خبرنگار دانا با برخی کارشناسان موفق تماسی نداشت. زیرا پیشینیان بر این باور بودند که در نبود آمار جامع و عمدتاً پرسش از نهادهای مسئول، نمی توانند پاسخی بدهند. حال این سوال پیش می آید که در این شرایط چه باید کرد؟ و اینکه چرا هنوز نهادهای مسئول تشکیل دولت واحد برای مقابله با مشکل پیش آمده در سطح کلان و ملی کاری انجام نداده اند و یا اصولاً هیچ خبری از عملکرد آنها منتشر نشده است که در هر دو مورد ضعف است که تضعیف می شود. نقش مخرب جامعه را بازی می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید