طرح های بیابان زدایی باید اقتصادی باشد و ایجاد اشتغال کند


ساعت: 15:06
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903740

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طرح های بیابان زدایی را باید اقتصادی و ایجاد اشتغال دانست و ظرفیت شرکت های دانش بنیان را در تحقق این هدف بسیار موثر خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی سلایگه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نهمین جلسه ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که امروز در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، بر تسریع در تهیه مالچ های دوستدار محیط زیست در کشور تاکید کرد. محیط سازمان حفاظت در گذشته برای تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی از مالچ های نفتی استفاده می شد که اگرچه موثر بود، اما اثرات زیست محیطی زیادی داشت.

وی افزود: در سال های اخیر تولید پوشش های خاکی سازگار با محیط زیست توسط شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است که باید هر چه سریعتر این امر محقق شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اولویت بالای استفاده از پوشش های خاک دوستدار محیط زیست برای تثبیت خاک و مدیریت گرد و غبار، خواستار برنامه ریزی برای استفاده از این پوشش های خاکی در سطوح وسیع تر شد.

سلایقه با بیان اینکه منطقه فرن اکنون به یکی از کانون های فوق بحرانی گرد و غبار تبدیل شده است، بر لزوم توجه بیشتر به این منطقه برای اجرای برنامه های تثبیت خاک و مقابله با آلودگی تاکید کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: برای افزایش اثربخشی پروژه های در دست اجرا، عامل زمان بسیار تعیین کننده است و باید اعتبارات به موقع در اختیار این پروژه ها قرار گیرد.

وی با انتقاد از عقب ماندگی برنامه های بیابان زدایی تصریح کرد: باید سطح اجرای برنامه های بیابان زدایی از 300 هزار هکتار در سال به یک میلیون هکتار در سال افزایش یابد تا عقب ماندگی در این حوزه جبران شود.

سلایگه خاطرنشان کرد: هم صندوق ملی محیط زیست و هم صندوق منطقه ای که برای مدیریت پدیده گرد و غبار در حال تشکیل است از این طرح حمایت خواهند کرد. ضمن اینکه باید از ظرفیت مدیریت بحران کشور استفاده کرد.

وی در عین حال بر طرح احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از گسترش کانون تولید گرد و غبار در این منطقه تاکید کرد و افزود: باید علاوه بر عملیات روی زمین، کارایی ظرفیت ایستگاه های اندازه گیری نیز دیده شود. .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طرح های بیابان زدایی را باید اقتصادی و ایجاد اشتغال دانست و ظرفیت شرکت های دانش بنیان را در تحقق این هدف بسیار موثر خواند.

سلایگه در پایان گفت: ستاد ملی پودر تاکنون اقدامات ارزنده ای انجام داده است که با تلاش برای شفاف سازی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما باید برای مردم تبیین شود.

دیدگاهتان را بنویسید