کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی با ایجاد واحدهای راکد/ دغدغه اصلی همه مدیران باید ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ارومنیوز، چندی پیش خبری مبنی بر اینکه استان آذربایجان غربی یکی از فقیرترین استان های کشور از نظر تحصیلی، کشاورزی به ویژه بیکاری و تورم است، در رسانه ها منتشر شد که اکثر مسئولان آن را تکذیب یا تکذیب کردند.

اما بر اساس آمارهای به دست آمده و اعلام شده توسط مرکز آمار ایران؛ بیشترین نرخ بیکاری در سال 1400 مربوط به استان آذربایجان غربی با 18.3 درصد است که این استان را در رتبه اول کشور قرار داده و موجب نگرانی هموطنان به ویژه جوانان در این زمینه شده است.

با افزایش نرخ بیکاری در استان، تمایل جوانان به ازدواج نیز به دلیل نداشتن شغل ثابت و درآمد کافی کاهش یافت، زیرا این جوانان نگران معیشت و تامین مایحتاج اولیه زندگی بودند و هستند. موضوع اشتغال باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گیرد

همچنین بارها اشاره شده است که هرگاه با معضل اعتیاد، فروپاشی زندگی و بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی، فرهنگی و روانی در جامعه برخورد کنیم، در نهایت به ردپای پررنگ نرخ بیکاری خواهیم رسید، بنابراین مسئولان باید برای حل معضل بیکاری جهاد کنند.

خوشبختانه در چند ماه اخیر با تلاش و همت مسئولان استانی و با ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی راکد و رفع موانع شکوفایی تولیدکنندگان، در دستیابی به جهش تولید، رونق صادرات و افزایش بسیار موثر بوده است. در اشتغال پایدار .


آذربایجان غربی از نظر بیکاری در رتبه ششم قرار دارد

جواد کرمی در این خصوص با بیان اینکه وضعیت اشتغالزایی در استان روز به روز رو به بهبود است، اظهار داشت: امروز آذربایجان غربی در رتبه ششم نرخ بیکاری قرار دارد و امیدواریم با تلاش و کوشش روند اشتغال زایی بهتر شود.

وی در رابطه با انتشار آماری تحت عنوان شاخص فلاکت فضای مجازی گفت: این آمار رسمی نیست و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی تولیدکنندگان را سربازان اقتصادی کشور خواند و افزود: جذب سرمایه گذار و حمایت از تولید وظیفه دولت است اما باید توجه داشت که نیازمند عزم ملی و همگانی هستیم. برای حفظ این سرمایه ها

وی با اشاره به بازدید استاندار آذربایجان غربی از واحدهای تولیدی گفت: متاسفانه در گذشته از ظرفیت کارگروه رفع موانع تولید برای توسعه اقتصادی منطقه به درستی استفاده نشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در خصوص ظرفیت مرزی استان اظهار داشت: ظرفیت مرزی پتانسیل منحصر به فردی است که می تواند دریچه ای برای صادرات و واردات از آسیا به اروپا باشد.


روند کاهشی نرخ بیکاری استان در بهار امسال

در این زمینه مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی نیز به کاهش نرخ بیکاری استان در بهار سال جاری به 7.4 درصد اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت در سن کار این منطقه 945 هزار نفر و بیکاران 144 هزار نفر 9 درصد و در بهار امسال 44.8 درصد و شاغلان کشاورزی در سال گذشته 31.9 درصد و 30.7 درصد بوده اند. درصد در بهار امسال.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش وام به مشاغل خانگی در استان تصریح کرد: تاکنون 51 میلیارد تومان به مشاغل خانگی در استان اختصاص یافته است و این امر سال 88 میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است که رشد 74 درصدی داشته است.

وی با اشاره به راه اندازی تعاونی تامین مشاغل خانگی برای اولین بار در کشور، تصریح کرد: از شهریور ماه سال گذشته تاکنون 846 نفر بالغ بر 41 میلیارد تومان با ایجاد اشتغال برای 2241 نفر به بانک ها معرفی شده اند. .

دهقان یادآور شد: در سال گذشته بیش از 23 هزار نفر مشغول به کار بوده که 19 هزار و 461 مورد نزدیک به 84 درصد تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه 962 شغل در بخش تعاونی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 10 میلیون دلار از 54 میلیون دلار صادرات تعاونی کشور، محصولات تولیدی شرکت های تعاونی استان است.

با توجه به وضعیت مطلوب اشتغال در استان و ظرفیت های صنعتی، گردشگری و کشاورزی آذربایجان غربی، امیدواریم با همکاری مسئولان، کارفرمایان و صاحبان صنایع شاهد رونق اقتصادی در استان و کاهش بیشتر نرخ بیکاری در استان باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید