کاهش نرخ بیکاری لرستان/رویای اشتغال در دولت سیزدهم محقق می شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، لرستان سال هاست که از بیکاری رنج می برد، با وجود همه فرصت ها و نعمت های الهی، جوانان این دیار برای رهایی از بیکاری به مهاجرت روی آورده اند و برای لقمه نان حلال به شهرهای دیگر رفته اند. ضمن اینکه آکو ظرفیت فراوان استان فعال می شود، می تواند تحول عظیمی در استان ایجاد کند.

استان لرستان در زمینه کشاورزی و دامپروری ظرفیت دارد اما در بخش صنعتی تعطیلی و نیمه تعطیلی واحدهای صنعتی منجر به بیکاری بسیاری از جوانان و رکود در بخش های تولیدی و اقتصادی شده است.

سال هاست که لرستان در آمارها و شاخص های اعلام شده توسط مرکز آمار ایران متأسفانه رکود مواضع منفی وجود دارد که نشان از توسعه ضعیف تر استان دارد که نمونه آن نرخ بیکاری در لرستان است که در سال های اخیر لرستان در راس استان بود، نرخ بیکاری بالا بود و امیدوار بودیم با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد تغییراتی در استان باشیم.

نرخ بیکاری در استان لرستان به بیش از 15 درصد رسیده است و بی توجهی به این امر موجب شده است که جوانان لرستانی از بیکاری و بیکاری رنج ببرند و این در حالی است که بیش از 1200 واحد تولیدی در استان وجود دارد که بخشی از برخی از آنها هستند. از این تعداد واحدها تعطیل، نیمه تعطیل و یا در اختیار بانک هستند که بر اساس آخرین اظهارات مسئولان بیش از 30 هزار میلیارد تومان سرمایه در این واحدهای تعطیل شده از بین رفته است.


98b77868 74d0 49d5 be63 16ea727c112a خبر خاکستری



کاهش بیکاری در 21 استان کشور

اما بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار، نرخ بیکاری تابستان امسال در میان افراد 15 ساله و بالاتر 8.9 درصد بوده که نسبت به تابستان سال قبل که جمعیت شاغل در این فصل 23 میلیون نفر بوده، 0.7 درصد کاهش داشته است. 779 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه پارسال 374 هزار نفر افزایش داشته است.

در تابستان امسال، بخش خدمات با بیش از 50 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داد که صنعت با 33.8 درصد و کشاورزی با 15.8 درصد به ترتیب توانستند سهم دوم و سوم اشتغال را ایجاد کنند.

همچنین 23 درصد از جوانان 15 تا 24 ساله بیکار بوده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.7 درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری در گروه سنی 18 تا 35 سال 16.2 درصد بوده که نسبت به سال قبل 1.4 درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری در میان جمعیت 15 ساله به بالا نشان می دهد که تابستان امسال 8.9 درصد از جمعیت فعال بیکار بوده اند، در حالی که تابستان گذشته این نرخ 9.6 درصد بوده است، اکنون با اقدامات لازم و بررسی میزان بیکاری در سال 31. در استان های کشور مشخص شد که نرخ بیکاری در 21 استان کشور روند نزولی دارد تا اینکه در هفت استان کشور این نرخ تک رقمی شود.

بر اساس نرخ بیکاری در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کرمان، کرمانشاه، کوگیلویه و بویراحمد، استان های گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی و یزد روند کاهشی داشته اند.


پرداخت 40 میلیارد صندوق اشتغالزایی

علی جهانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار داشت: در نیمه نخست امسال از محل اعتبارات بند الف تبصره 18، 150 میلیارد تومان برای 552 طرح اشتغال زایی به بانک ها وارد شده است. فرصت به ازای هر هزار جویای کار

وی افزود: تاکنون 40 میلیارد و 800 میلیون تومان از این میزان تسهیلات پرداخت شده و مابقی در دستور کار است و در نیمه اول بیش از 200 متقاضی موفق به اخذ تسهیلات شغلی شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به تسهیل مشاغل خانگی تصریح کرد: در این مدت بیش از 46 میلیارد تومان تسهیلات به 848 طرح پرداخت و 418 طرح به بانک ها ارائه شد.

همچنین فرهاد زاویه، استاندار لرستان نیز گفت: 54 هزار میلیارد ریال در قالب اعتبارات برای بخش سرمایه گذاری و اشتغال اختصاص یافته است و این فرصت خوبی برای حوزه سرمایه گذاری و اشتغال در استان است.


0f145a17 99d3 4230 b8dc b97e3e39a7fa خبر خاکستری



احیای بیش از 10 واحد تولیدی در لرستان

فرزاد محمدی مدیرعامل شهرک های صنعتی لرستان در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: یکی از مهمترین اقدامات شناسایی و احیای واحدهای تولیدی راکد است که در دستور کار قرار گرفته است به طوری که از ابتدای سال بیش از 10 واحد تولیدی در استان احیا و به چرخه تولید بازگشته است.

وی افزود: احیای هر یک از واحدهای تولیدی جدا از رونق تولید، در اشتغال نیز موثر است و در کنار احیای واحدهای تولیدی راکد، ارتقای ظرفیت تولید نیز مورد توجه است.

مدیرعامل شهرک های صنعتی لرستان با اشاره به تملک واحدهای تولیدی گفت: برخی از واحدهای تولیدی در اختیار بانک ها هستند که باید به واگذاری واحدهای تولیدی به افرادی که واجد شرایط و توانایی لازم برای احیای واحد هستند توجه شود. تا حداقل بتوانند واحد زمان را در چرخه تولید برگردانند.

آهنگ کاهش بیکاری در لرستان شنیده شده است و انتظار می رود در دولت جدید با افزایش اشتغال جوانان لرستانی بتوانند کار کنند و آرزوی دیرینه آنها محقق شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید