میراث بار فاجعه بار روحانی بر دوش مردم/ رهبر برای حفظ منافع مردم ارز ترجیحی را حذف کرد


ساعت: 10:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838141

شیخ گفت: دولت برای حفظ منافع عمومی به ویژه در اقشار کم درآمد، ارز ترجیحی را حذف و یارانه را که حق مردم بود از دست دلالان، قاچاقچیان و بازاریان و … برداشت. بر. و آن را به مردم پس داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالمجید شیخ، اقتصاددان و استاد اقتصاد به مرآت گفت: ارز ممتاز میراث آسیب هایی بود که به دولت آیت الله رئیسی وارد شد. دیدیم که دولت قبل جرات حذف ارز ترجیحی را نداشت و این را دولت های قبلی دولت جدید تحمیل کردند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نظام ناسالم توزیع و وجود سوداگرانی که منافع شخصی خود را بر منافع مردم و اجتماعی ترجیح می دهند، خاطرنشان کرد: این گونه مسائل باعث شد دولت از منافع مردم به ویژه مردم دفاع کند. حق مردم به دست دلالان و قاچاقچیان و سوداگران بازار و غیره و به مردم باز می گردد.

این استاد اقتصاد افزود: ارز ترجیحی علیرغم حمایت های گسترده از صادرات باعث شده تا عده ای با فریب صادرات و واردات ارز ترجیحی را به دست آورند اما از آن به درستی استفاده نکنند. در سال های اخیر شاهد ورود انبوه کالاهای لوکس و غیر ضروری ۴۲۰۰ تنی بوده ایم. در برخی موارد شاهد فروش ارز یا انباشت کالاهای وارداتی و تحویل آن با نرخ ارز آزاد در بازار بوده ایم.

وی گفت: آیت الله رئیسی در بیانیه های انتخاباتی خود در مورد کنار گذاشتن ارز رانت یعنی 4200 تن گفته است. وی گفت: رئیس جمهور در تلاش است تا یارانه مصرف کننده واقعی را به صورت عادلانه دریافت کند.

شیخ با اشاره به اینکه هر طرحی منتقدان، مخالفان و موافقان خود را دارد، گفت: حذف ارز ترجیحی آثار خوب و بدی در جامعه دارد که نشان می دهد آثار بد غیرمستقیم آن ناشی از رفتار و رقابت تورمی ناشی از بازار است. عناصر و دلالان.«به درستی توسط دولت کنترل و پیشگیری شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: با تغییر نحوه پرداخت یارانه ها و پرداخت نقدی به ما با تفاوت در برابری کالاهایی که قبلا ارز ترجیحی را شامل می شد، اثرات مستقیم تورم توسط دولت به خوبی کنترل می شود.

وی با تاکید بر صداقت دولت آیت الله رئیسی گفت: رئیس جمهور یارانه ناشی از حذف ارز ترجیحی را پیشاپیش به مردم پرداخت خواهد کرد. البته دولت باید واسطه گری و سفته بازی در بازار را جدی بگیرد و آن را ریشه کن کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید