افشای ناهماهنگی روحانی/ ریاست جمهوری با میراث دولت سیاه و فاجعه بار روحانی

ساعت: 09:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۳
کد خبر: 1921412

رئیس جمهور سابق ایران در دیدار با جمعی از استانداران دولت یازدهم و دوازدهم با انتقاد از وضعیت کنونی کشور ادعاهایی را مطرح کرد که بر اساس اسناد و مدارک متعدد کذب آن ثابت شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن روحانی رئیس جمهور سابق ایران در دیدار با جمعی از استانداران دولت یازدهم و دوازدهم با انتقاد از وضعیت کنونی کشور ادعاهایی را مطرح کرد که بر اساس اسناد و مدارک متعدد کذب آن ثابت شده است.

رئیس جمهور سابق در این دیدار اظهار داشت: دولت دوازدهم ما سعی کردیم بهترین راه را برای دولت بعدی آماده کنیم و برخلاف آنچه که به دست آوردیم، بیت المال را کامل تحویل دادیم. در حالی که وزارت اقتصاد و دارایی در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی مبنی بر وضعیت مطلوب خزانه در پایان دولت دوازدهم در بیانیه ای تاکید کرد: تکرار این بیانیه در حالی مطرح می شود که مکرراً توضیح داده شده که خزانه خالی نیست. اما بیت المال بدهکار بود.و با ارثی که به دولت سیزدهم رسید بدهکار بود. این گفته که دولت با شرایط مساعد واگذار شد، صحیح نیست و کمتر از دو سال از آن روزها می گذرد و حافظه تاریخی افکار عمومی آنقدر ضعیف نیست که به یاد نداشته باشد شاخص های اقتصادی در حال حاضر چه بوده است. . آغاز دولت سیزدهم

اظهارات پر بودن بیت المال مانند دیگر اظهاراتش در دوران ریاست جمهوری و پس از آن، بدون اشاره به کوچکترین نکته ای کلی گویی کرد. البته آقای روحانی در سال 92 مدعی شده بود که خزانه خالی دریافت کرده است. با بیان اینکه بیت المال خالی است، بیت المال را با بیت المال اشتباه می گیرد و آن که از بیت المال می گوید باید بودجه و قوانین را بداند تا بیت المال را با بیت المال اشتباه نگیرد. البته باید گفت نگاهی به دخل و خرج دولت در سال گذشته نشان می دهد که دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز کرده که خزانه داری را با بیش از 480 هزار میلیارد تومان کسری در اختیار گرفته است.

رئیس جمهور سابق کشورمان نیز مدعی شد چند صد میلیون دلار موجودی ارزی دریافت کرده اما با چند میلیارد دلار تحویل داده است. در حالی که دولت یازدهم و دوازدهم با احتساب لایحه بودجه 1400 حدود 215 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کرده اند. همچنین در دولت یازدهم نیز شاهد برداشت‌های غیرمجاز از صندوق توسعه ملی بودیم که یکی از آن‌ها توسط دیوان محاسبات در دی ماه 1392 به مبلغ 4.1 میلیارد دلار فاش شد. با این حساب می توان گفت که دولت یازدهم و دوازدهم اشتهای بیشتری برای خوردن اعتبارات صندوق توسعه ملی داشتند و عملا صندوق توسعه ملی را جارو کردند و صندوقی خالی گذاشتند.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود گفت: زمانی که دولت را سرنگون کردم، جریان ۲۰۰ میلیون دوز واکسن خریداری شده آغاز شد و در ماه های بعد نیز ادامه یافت. این اظهار نظر آقای روحانی در حالی است که او در اواسط مردادماه امسال در گزارشی از تلاش دولت قبل برای تامین واکسن کرونا گفته بود: «۶۰ میلیون دوز واکسن از روسیه خریدیم اما چند میلیون بیشتر به ما ندادند. دوزها ما 50 میلیون دوز واکسن را از تولیدکنندگان داخلی خریداری کردیم که نمی توانستند چند میلیون دوز بیشتر در طول دوره ما تهیه کنند. از چین و هند، اروپا و کوواچ هم واکسن خریدیم. «وضعیت به گونه‌ای شده است که به غیر از واکسن بومی، حداقل ۱۱۰ میلیون دوز واکسن خریداری کرده‌ایم.

جدا از اینکه آقای روحانی در مردادماه تعداد واکسن های خریداری شده توسط دولت قبل را 110 میلیون و در حال حاضر 200 میلیون دوز اعلام کرد که تفاوت قابل توجهی دارد، سخنگوی وزارت بهداشت در مرداد ماه مشابه در خصوص واکسن های خریداری شده گفت: ادعای مطرح شده: تعداد سفارش های ثبت شده برای واکسن تا قبل از 23 مرداد 1400 و تشکیل دولت جدید، 26 میلیون و 524 هزار و 610 دوز واکسن ضد ویروس کرونا وجود داشت. این در حالی است که از 23 مرداد 1400 و با تشکیل دولت سیزدهم، 135 میلیون و 475 هزار و 390 دوز واکسن سفارش داده شده است که افزایش 5 برابری سفارش واکسن را نشان می دهد.

به گفته رئیس جمهور سابق کشورمان، ما در دولت دوازدهم برجام را در مقابل بسیاری از حملات حفظ کردیم، برای زنده ماندن باید آن را منجمد می کردیم. اگر دولت سیزدهم بخواهد به خوبی می تواند از اجرای برجام بهره مند شود. اگر بخواهند در مسائل اقتصادی تغییری داشته باشند، یکی از شروط آن احیای برجام است. تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود و روابط با دنیا بهبود نیابد، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد. برخی معتقدند که تعامل باعث ایجاد نفوذ می شود، اما انزوا باعث ایجاد نفوذ می شود.

این اظهارات رئیس جمهور سابق در حالی بیان می شود که وی در دوران ریاست جمهوری خود یک کارنامه بسیار منفی از خود به جای گذاشته است. آقای روحانی در این مدت نه تنها از وعده های سیاسی و امنیتی خود، بلکه تمام فعالیت های دولت خود را قربانی کرد و از رفاه عمومی و اقتصاد جامعه غافل شد که صدمات زیادی به دولت وارد کرد. همچنین در دولت های یازدهم و دوازدهم، اقتصاد، معیشت، رفاه عمومی و تامین اجتماعی مردم افت زیادی کرد، در واقع در این دوره (دولت یازدهم و دوازدهم) از نظر رفاه، امنیت عمومی، آزادی های سیاسی و اجتماعی، اقتصادی بسته شد. بنگاه ها و کارخانجات، رسیدگی به مشکلات مردم مانند گرانی، بیکاری و آلودگی محیط زیست و ریزگردها، تصادفات جاده ای، سیل، حادثه پلاسکو، تصادف قطار و بسیاری مشکلات دیگر بسیار بد کار می کردند.

در این جلسه آقای روحانی همچنین با بیان اینکه باید به همه مردم ایران احترام بگذاریم و همه را درگیر کنیم، تصریح کرد: حل معضلات اجتماعی و سیاسی در گرو بازگشت گرانش به پای صندوق های رای است، در صورتی که مردم پای صندوق های رای بیایند. جمهوری ایجاد خواهد شد. اگر مردم را از صندوق ناامید کنید، آنها را به خیابان می برید. اگر بخواهیم مردم را به کف خیابان نکشیم راهش این نیست که جاذبه صندوق ها را از بین ببریم.

رئیس جمهور سابق کشورمان از این ادبیات استفاده می کرد و برخورد او با مردم در آن زمان بسیار غیرمنطقی و بی احترامی بود و با شعارهایی که در مبارزات انتخاباتی برای نزدیک شدن مردم به دولت بیان کرده بود، همخوانی نداشت. در واقع سخنان آقای روحانی بیشتر توهین به شعور مردم است.

تجربه سیاه و فاجعه بار 8 سال حکومت ایشان نشان می دهد که دولت یازدهم و دوازدهم نه تنها مشکلات مردم را حل نکرد، بلکه دستاوردهایی چون رکورد رشد منفی اقتصادی، رکوردشکنی قیمت مسکن، خودرو و ارز در کشور به دست آورد. کمترین رفاه دلاری آنها وصیت کردند که شاخص فلاکت دولت سیزدهم رکوردشکنی شود.

دیدگاهتان را بنویسید