خیز قالیباف 4 سال کاندیدای ریاست جمهوری/دولت ریاست جمهوری می شود؟

خیز قالیباف 4 سال کاندیدای ریاست جمهوری/دولت ریاست جمهوری می شود؟

در حادثه موسوم به Fidelitygate که به گفته برخی نمایندگان مجلس 147 حواله از طریق یک شرکت کاغذی به نام رادین مبین غرب به نام نمایندگان و یا وابستگان آنها منتقل شد، شکاف اجرایی-قانونی نسبت به گذشته مشهودتر بود.

بسیاری استیضاح فاطمی امین را نه به خاطر عملکرد وی، بلکه تلاشی برای فراهم کردن زمینه برای تداوم 4 ساله دولت توصیف کردند. البته نکته جالب این است که بیش از 200 نماینده مجلس دریافت حواله را تکذیب کردند. حمله روزنامه ایران به مجلس و تایید بی صدا وصول حواله از سوی نمایندگان بازرسی نهاد ریاست جمهوری بر تنش ها افزود.

اما پس از آنکه برخی نمایندگان ادعا کردند چک ریاست جمهوری وی نیز حواله خودرویی دریافت کرده است، وی از این موضوع انصراف داد. پیش از این دولت و مجلس در بسیاری از موارد از جمله قانون امان با معروف، وزارت بازرگانی، ساخت و ساز، عزل وزیر کار و ده ها موضوع دیگر اختلاف نظر داشتند. خبرگزاری خانه ملت مرتبط با مجلس چند ماه پیش نوشت: برخی رسانه ها به ویژه رسانه های مرتبط یا نزدیک به دولت از ابتدای بررسی بودجه در تلاش هستند تا تصویری نادرست از مصوبات مجلس در بودجه منتقل کنند. ، به طوری که تغییرات مجلس باعث افزایش سقف بودجه و تورم بودجه می شود. روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا نیز در مناسبت های مختلف به این حملات واکنش نشان دادند.

علیرغم اختلافات بین دو دولت، وزرای مختلف کابینه و بخش‌هایی از نمایندگان، ائتلاف‌ها و ائتلاف‌های متفاوتی با یکدیگر دارند و به نظر می‌رسد که این اختلافات بیش از آن‌که مربوط به دو دولت باشد، اما اختلاف در نظرات دو رهبر سیاسی اصولگرا محمدبکر کلیباف و سید ابراهیم رئیسی. با آشکار شدن ناکارآمدی اقتصادی دولت و شکسته شدن رکوردهای مختلف از جمله رکورد بیشترین افزایش قیمت دلار در 18 ماهه نخست دولت، رکورد افزایش قیمت مسکن، رکورد بالاترین تورم در زمان آرامش، رکورد بیشترین کاهش شاخص بورس، … هر روز بر تعداد مخالفان اصولگرای دولت افزوده می شود. حتی ائمه جمعه هم در تریبون های نماز جمعه و صداوسیما دولت را مسخره و از مسئولان انتقاد می کنند. با این حال، دو رهبر مقننه و مجریه سعی دارند اختلافات خود را کم اهمیت جلوه دهند و بر وحدت ظاهری خود تأکید کنند. علنی کردن تفاوت ها ممکن است ایده اتحاد قدرت ها را بیشتر زیر سوال ببرد.

رقابت بین قالیبافان و اصلاح طلبان

محمدباقر قالیباف همواره خود را یک رهبر سیاسی-اقتصادی می دانسته و آرزوی پاستور شدن او در عرصه سیاسی کشور را مشکلی پنهان نمی دانند. گاد کلیباف در کنار لاریجانی و ناطق نوری نیز از سوی برخی تحلیلگران به عنوان تلاشی از سوی وی برای جذب بیشتر طیف های اصولگرای معتدل تعبیر شد. اما محمدرضا بهنار این دیدار را یک جلسه عادی تعبیر کرد.

رئیس مجلس طی روزهای اخیر گلایه خود را از اظهارات اسحاق جهانگیری در مناظره های انتخاباتی سال 1395 مطرح کرده است که اسحاق جهانگیری از جمله چهره هایی است که شانس تایید صلاحیت وی در صورت نامزدی در انتخابات را دارد و این چالش نیز در این نگرش قابل بررسی است. با وجود شتاب گرفتن تحرکات انتخاباتی، به نظر می رسد در فضای عمومی جامعه خوش بینی چندانی به نتیجه نظرسنجی ها وجود ندارد. اگرچه گفته می‌شود با توجه به پروتکل‌ها و جو اجتماعی داغ، برخی از انعطاف‌پذیری‌ها در تأیید صلاحیت‌ها برای حداکثر مشارکت ممکن است، اما مشخص نیست که چنین اقداماتی تا چه حد می‌تواند مؤثر باشد، حتی اگر واقعاً اجرا شود.

اما تنها گزینه ای که تقریبا همه شخصیت های سیاسی و صاحب نظران بر آن اتفاق نظر دارند کار دولت است که می تواند به طور جدی زمینه را برای 4 سالگی دولت فراهم کند. در این صورت حضور کلیباف در انتخابات و رقابت اصلاح طلبان مختلف با وی گزینه محتمل به نظر می رسد. به ویژه انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در پیش است و احتمالاً روند تأیید صلاحیت در این دو انتخابات به روشن شدن تصمیم نهایی نظام برای انتخابات ریاست جمهوری آینده کمک کند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید