مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا: نبرد دو طیف جبهه پایداری و جریان کلیباف بر سر لحاف است/ اگر کلیباف بخواهد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود، بهتر از استفاده از جایگاه رئیس مجلس می داند. مجلس به عنوان سکوی پرش / کار جبهه پایداری بر هم زدن بازی است; آنها زیر میز می زدند تا سهم بیشتری بگیرند

مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا: نبرد دو طیف جبهه پایداری و جریان کلیباف بر سر لحاف است/ اگر کلیباف بخواهد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود، بهتر از استفاده از جایگاه رئیس مجلس می داند. مجلس به عنوان سکوی پرش / کار جبهه پایداری بر هم زدن بازی است;  آنها زیر میز می زدند تا سهم بیشتری بگیرند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: دعوای دو طیف جبهه پایداری و قالیبافی بر سر لحاف است. اینکه می بینید بحث داغی بین این دو جریان وجود دارد، ربطی به انتخابات مجلس ندارد. اکنون دعوا بر سر انتخاب رئیس مجلس است. آقای کلیباف در سال آخر ریاست جمهوری خود به دو چیز نیاز دارد: یکی رای آوردن برای ریاست جمهوری و دیگری کسب رای در انتخاب رئیس مجلس. چون اگر با رای کم رئیس مجلس شود، رئیس سال گذشته ضعیف می شود.

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در خصوص رقابت های داخلی جریان اصولگرا که اخیرا با موضوع خودروهای شاسی بلند شدت گرفته است، گفت: فضای سیاسی کشور نسبت به فعالیت گروه های اصلاح طلب و جریان اسفبار در وضعیت اسفباری قرار دارد. جنبش اصولگرا دلیل اصلی این است که در حال حاضر جناح های سیاسی پایگاه اجتماعی قابل توجهی ندارند. همه اینها به رفتار خودشان بر نمی گردد. این امر تا حدودی ناشی از رفتار نظام سیاسی کشور است که مردم را نسبت به انتخابات کاملاً بی تفاوت کرده است.

یک نمونه از حرکت های اصولگرای انتخاباتی این است که خانه عروس را می زنند و می زنند اما از خانه داماد خبری نیست.

وی افزود: گروه های سیاسی چه زمانی معنا پیدا می کنند؟ وقتی می خواهند در انتخابات نامزد بگذارند و مردم را به رای دعوت کنند. در واقع به نظر می رسد فضای سیاسی بسیار سرد است و مجموعه سیاسی کشور هیچ تلاشی برای حضور مردم در انتخابات نمی کند. بنابراین احزاب و گروه های سیاسی نمی توانند در این زمینه چندان فعال باشند. در حال حاضر اگرچه جریان اصولگرا وضعیت چندان خوبی ندارد، اما اخیراً تحرکاتی صورت گرفته است، اما نمونه این حرکت ها این است که می گفتند خانه عروس دعوا می کند و در می زند، اما خبری از خانه داماد یعنی به تعداد زیاد این کار را می کنند اما هیچ اتفاقی در جامعه نمی افتد که مردم را برای شرکت در انتخابات تحریک کند.

وی توضیح داد: شاید بیشتر اینها به مسائل اقتصادی برمی گردد که دولت آقای رایضی در دو سال گذشته بسیار کمتر از دولت آقای روحانی انجام داده است. تحریم هایی که در آن زمان وجود داشت و تاثیر داشت در دولت آقای رایضی تکذیب شد، متاسفانه شرایط اقتصادی به جایی رسیده که چشم انداز روشنی وجود ندارد. بخشی از اینها به مسائل اجتماعی برمی گردد که برخی از مردم را عصبانی و از فضای سیاسی دور کرده است.

تفاوت در دوام جلو و جریان فرش بافی برای لحاف رقابت می کند.

مهاجری در پاسخ به این سوال که اختلاف دو جریان نزدیک به آقای کلیباف و جبهه پایداری بر سر چیست، گفت: دعوای این دو بر سر لحاف است. اینکه می بینید بحث داغی بین این دو جریان وجود دارد، ربطی به انتخابات مجلس ندارد. اکنون دعوا بر سر انتخاب رئیس مجلس است. آقای کلیباف در سال آخر ریاست مجلس به دو چیز نیاز دارد: یکی رای آوردن برای ریاست مجلس و دیگری رای آوردن در انتخاب رئیس مجلس. چرا که اگر با رای کم رئیس مجلس شود در سال آخر رئیس مجلس ضعیفی خواهد بود و این بر رای او در انتخابات 1402 تاثیر منفی می گذارد و به همین دلیل اختلافات جبهه پایداری با آقای کلیباف است. مشکل جدیدی نیست

وی افزود: اگر یادتان باشد سه سال پیش یعنی سال 1397 که قرار بود انتخابات مجلس برگزار شود، در آن زمان جبهه پایداری و جریان آقای کلیباف مورد هجمه شدید قرار گرفت. بحث رفتن و دادن برگه جداگانه را داشتند، اما آخر عصر دور هم جمع شدند و برای سهمیه تصمیم گرفتند. چند نفر از آقایان کلیباف، چند آقا تهرانی و تازابی به عنوان جبهه پایداری شرکت کردند و یکی، دو یا سه نفر دیگر اضافه شدند و در نهایت در دقیقه 90 لیست 30 نفره را تکمیل کردند. اکنون تفاوت هایی که مشاهده می کنید در واقع وزنه برداری است که هر دو می خواهند به نقطه ای برسند که بتوانند سهم و وزن خود را از لیست مارس افزایش دهند.

شرکت کنندگان اصلی در انتخابات 1402 نفر هستند

مهاجری در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلافاتی که وجود دارد، آیا می توان لیست های جداگانه ای در مجلس ارائه کرد یا دوباره مانند انتخابات گذشته به یک لیست واحد می رسند، گفت: معتقدم مدعیان اصلی هستند. برای انتخابات 1402 نفر هستند. این بدان معناست که گروه های سیاسی با یکدیگر رقابت نمی کنند. رقیب اصلی چیزی به نام مشارکت عمومی ضعیف است. اینکه در شرایط نامناسب جبهه پایداری با آقای کلیباف ائتلاف کنند، اصلاحات اجرا شود یا نشود، اصولگرایان سنتی و اصولگرایان غیرسنتی بتوانند کنار هم بنشینند یا نه، به نظر من آینده است. بحث ها قبل از آن باید سیگنال هایی به مردم داده شود تا مشارکت حتی 10 درصد افزایش یابد. سپس این سوال که آیا آنها یک لیست مشترک ارائه می دهند یا نه معنادار می شود.

وی افزود: پیشنهاد من این است که اگر قرار است مجلس آینده را تشکیل دهند، راهی پیدا کنند که همین مجلس تا چهار سال آینده ادامه پیدا کند تا هزینه ای برای انتخابات، تفریحات و دعوای مردمی و سیاسی نشود. دولت در یک وضعیت آرام قرار خواهد گرفت.» به وضعیت اقتصادی مردم رسیدگی کنید. یادتان هست که انتخابات شوراها دو سال به تعویق افتادند؟ به عنوان انتخابات ریاست جمهوری دو سال به تعویق افتادند، حالا می توانند این روند را انجام دهند و برای انتخابات مجلس هم تفاوت چندانی وجود ندارد.

اتفاق جدیدی که مردم برای آن پیاز می برند و به پای صندوق های رای می آیند و برای آن شرکت می کنند. شاید برخی اصولگرایان معتدل بهتر از اصولگرایان سنتی باشند زیرا به برخی سازوکارهای موجود در کشور «نه» می گویند. و به شرطی که مردم را امیدوار کنند که حضورشان در انتخابات موثر باشد.

اگر از اصولگرایان بپرسید تعریف شما از انقلابی چیست، می توانند در دو خط پاسخ دهند؟

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که دلیل عدم اظهارنظر جدید اصولگرایان چیست؟ به نظر شما چرا قدیمی به حساب می آیند و نمی توانند حرف جدیدی داشته باشند؟» گفت: واقعا پویایی وجود ندارد. چرا که امروز برخی از شعارهایی که همیشه تکرار می کردند، شعارهایی است که اگر شعارهای خوبی هم بود، اجرا نمی شد، رهبران خوبی برای اجرای این شعارها نداشتند یا اصلا شعارها منطقی نبود. به علاوه برخی از این شعارها معنای خود را از دست داده اند. تعریف انقلابی بودن چیست که بگوییم نمایندگان مجلس باید انقلابی باشند؟ اگر از اصولگرایان بپرسید تعریفشان از انقلابی چیست، می توانند در دو خط پاسخ دهند؟ اگر بخواهند جواب بدهند نمی توانند جواب تکراری بدهند و جواب جدید بدهند؟

وی افزود: اگر بخواهید با الفاظ و شعارهای خیلی قدیمی مردم را جذب کنید واقعا شعارهای امروزی معنای اصلی خود را از دست داده اند یا اگر نه تعاریف قبلی چندان برای مردم جذاب نیست. مثلاً فرض کنید اصولگرایان همان شعارهایی را بدهند که آقای رئیسی برای انتخابات مجلس در برابر مردم مطرح کردند. آقای رئیسی با این شعارها در دولت چه کرد که نمایندگان مجلس می خواهند بکنند؟

روحانیت به همراه سایر گروه ها از قدرت سیاسی مردم حذف شدند

مهاجری در پاسخ به این سوال که در انتخابات سال های گذشته جماعات نقش بسزایی در انتخابات داشتند، دلیل عدم نفوذ یا اقتدار جماعات در سال های گذشته چه بود، گفت: بخشی از آن به عقب برمی گردد. به تحولات اجتماعی کشور، یعنی تا جایی که جامعه به مسائل سیاسی توجه داشت، از منظر روحانیت نگاه می کرد، اما دیگر اینطور نیست. یعنی سیاست قداست خود را از دست داده و اشتباه نمی کند. بنابراین در زمانی که روحانیت می توانست به عنوان یک واجب شرعی راهی برای مردم فراهم کند، گذشته ای وجود ندارد و دیگر این پذیرش برای مردم وجود ندارد.

وی افزود: در مجموع روحانیت به دلیل انجام وظایف خود تا حدودی از مردم فاصله گرفته است و دیگر سخنان آنان دلیل کافی برای مردم نیست و مردم نمی توانند همه استدلال های آنان را در مسائل سیاسی بپذیرند. بسیاری دیگر از این قدرت کنار گذاشته شدند، معلمان نیز از این قدرت کنار گذاشته شدند، نخبگان دانشگاهی جزو گروه های مرجع مردمی، مشاهیر فرهنگی و هنری جزو گروه های مرجع مردم بودند. امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و تغییر نگاه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مردم، تقریباً همه آنها اقتدار سابق را ندارند و تردید دارم که بتوان قدرت جدیدی ایجاد کرد. به زودی گروه حتی افراد سرشناس هم دیگر نمی توانند تأثیرگذار باشند. در حال حاضر چه در جریان اصلاح طلبان و چه در جریان اصولگرایان حتی افراد سرشناس روی صحنه می آیند و می روند، حرف آنها برای خیلی ها راهنما پذیرفته نیست.

مهاجری در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان رقیب جدی در انتخابات دارند، گفت: تقریباً خیر. مخالفان جدی اصولگرایان در انتخابات تنها افرادی هستند که اگر شرایط به همین منوال پیش برود، قطعاً در انتخابات حضور پرشور نخواهند داشت و همان درصدی که در سال 1397 شاهد بودیم، برای مشارکت کمتر یا بیشتر خواهد شد. در آن صورت مجلس آینده کاملاً در اختیار اصولگرایان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید