برای برکناری کلیباف از ریاست مجلس آماده باشید آیا جبهه پایداری به دنبال سهام بیشتری است؟

برای برکناری کلیباف از ریاست مجلس آماده باشید  آیا جبهه پایداری به دنبال سهام بیشتری است؟

رونو : در پایان سال دوم ریاست مجلس، انتخابات مجدد این ریاست در چهارم خرداد 1401 انجام می شود و همزمان زنگ ها برای اقدامات بیشتر به صدا در می آید. این در حالی است که جبهه پایداری آماده دریافت سهام بیشتر است.

محمد باکر کلیباف همچنان در تلاش است تا در دور سوم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از رقبای خود پیشی بگیرد و ریاست هیئت رئیسه را بر عهده بگیرد، اما آیا افتخارات فراوان و رقبای سرسخت می تواند مانع بزرگی بر سر راه او برای رسیدن به این هدف باشد؟

بر اساس آئین نامه داخلی مجلس، انتخاب اعضای هیئت رئیسه مجلس توسط نایب رئیس و منشی دبیران مجلس هر ساله و همزمان با آغاز به کار مجدد مجلس در خرداد ماه برگزار می شود. به گفته محمد رشیدی، یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس، امسال قرار است انتخابات این جلسه روز چهارشنبه (25 ژوئن) برگزار شود.

هیئت رئیسه مجلس دارای 12 سمت شامل رئیس، نایب رئیس، 6 معتمد و 3 معتمد یا ناظر است که توسط سایر نمایندگان مجلس انتخاب می شوند.

برای رقابت با فرش آماده باشید

با شروع فصل انتخابات هیئت مدیره مشخص شد که کلیباف در این عرصه تنها نیست. چندین نماینده برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده اند. از جمله این افراد می توان به الیاس نادران نماینده مردم تهران اشاره کرد. وی در نشستی خصوصی از عزم خود برای کاندیداتوری ریاست جمهوری در سومین دوره انتخابات مجلس یازدهم خبر داد و اعلام کرد که حتی در صورت کسب یک رای تا پایان در میدان رقابت باقی خواهد ماند.

رحیم زارع نماینده مردم آبادان در مجلس نیز این موضوع را تایید کرد. عباسی نماینده مردم کازرون نیز از کاندیداتوری خود برای ریاست مجلس خبر داد. مرتضی آقاتهرانی از چهره های مطرح جبهه پایداری نیز نامزد ریاست جمهوری شده است. در همین حال انتظار می رود علی نق زاد نایب رئیس مجلس باقی بماند. عبدالرضا مصری، رئیس دوم مجلس نیز گزینه دیگری برای انتخاب نایب رئیس مجلس در دوره سوم است. نایب رئیس مجلس در جلسه سوم

آیا قالی بافی کم شده است؟

قالیباف در جلسه اول 230 رای و در جلسه دوم 230 رای داشت. هنوز هم بسیاری درباره پذیرش رئیس جمهور کلیباف اظهار نظر می کنند.

علی کریمی فیروزیا، یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس گفت: «کلیباف» به احتمال زیاد رئیس مجلس است زیرا جایگاه بسیار خوبی در مجلس دارد. این گروه بر این باور است که محمد بیکر کلیباف می تواند مجدداً رای لازم برای نامزدی ریاست جمهوری را به دست آورد.

آیا دروازه سیسمونی طرحی برای برداشتن فرش بود؟

از سوی دیگر، حدود دو هفته مانده به انتخابات هیات مدیره، برخی از اعضای جبهه پایداری رایزنی هایی را با برخی از چهره های مطرح مجلس آغاز کردند تا آنها را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یا نایب رئیسی مجاب کنند.

اعضای جبهه پایداری اگرچه در ابتدای مجلس مخالف ریاست کلیباف بر مجلس بودند، اما با ریاست کلیباف موافق بودند و سهمی را طلب کردند. اما به نظر می رسد تفاوت طیف پایداری و طیف نزدیک به کلیباف در برخی برنامه های مجلس از یک سو و انتقادات دوره ای کلیباف از دولت اصلی این جبهه را به صحنه ریاست جمهوری کلیباف رسانده است.

حتی شنیده می شود رقبای مرتبط با جبهه پایداری فیلمنامه ای برای انتشار کلیپ خانواده کلیباف در فرودگاه امام خمینی تهیه کرده و ماجرای دروازه سیسمونی را راه اندازی کرده اند. کارشناسان سیاسی با اشاره به شرایط اقتصادی مقاومت تاکید کردند که حادثه لرزه ای گیت پس از مخالفت کلیباف با طرح پدافندی جان گرفت و حلقه ای از انتظارات برای استعفا و عذرخواهی کالیباف شکل گرفت.

برخی از کارشناسان سیاسی نیز بر این باورند که در حالی که محمد باکر کلیباف رهبری جبهه پایداری در انتخابات مجلس را بر عهده داشت، نتوانستند به راحتی از لیست وی در مجلس عبور کنند، اما با تضعیف کلیباف، سرمایه اجتماعی وی در بین مردم به ویژه مردم تضعیف می شود. انقلابی، آسیب می بینند و این راهی است که می تواند به نتیجه برسد. در واقع همه اینها ناشی از رقابت درون جبهه اصولگرایان است که با تضعیف فرش به دنبال تسویه حساب داخلی هستند.

به نظر می رسد کلیباف حتی در صورت انتخاب مجدد برای دوره سوم، جایگاهی شکننده و منفعل خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید