آیا جبهه پایداری بنیادگرایی را در بر گرفته است؟

آیا جبهه پایداری بنیادگرایی را در بر گرفته است؟

بهنام علیپور: با توجه به چینش مسئولان نظام در دولت فعلی و با سابقه این آرایش سیاسی در دولت های گذشته، به نظر می رسد حضور اصولگرایان سنتی در تصمیم گیری های مهم در حال کم رنگ شدن است و نقش این قشر. در حال ناپدید شدن است. با افول جریان سنتی اصولگرایان، طیف جدیدی از این جناح در حال رشد و تبدیل شدن به یک بازیگر سیاسی است، طیفی که نسبت به پیشینیان خود کمتر بازنمایی ملاحظات سنتی و معتدل را دارد. گروهی که پس از روی کار آمدن ناگهانی محمود احمدی نژاد در عرصه سیاسی ایران ظهور کرد و اکنون با نام جبهه پایداری در اردوگاه اصولگرایان مطرح شده و البته مدعی نمایندگی آن جناح نیز هست.
این جبهه ظاهرا این روزها در تلاش است تا با تدبیری کنترل خود را بر فراکسیون اصولگرایان کامل کند و مجلس آینده را در اختیار بگیرد، موضوعی که بی شک می تواند جناح سنتی اصولگرایان را نگران کند.

موضوعی که در روزهای اخیر مورد توجه برخی تحلیلگران و فعالان سیاسی قرار گرفته است، جواد امام، فعال اصلاح طلب، درباره انشعاب اصلی کشور در این شرایط می گوید: اصولگرایان حذف شده اند و اکنون رقیب ما جبهه پایداری است.

ماموریت جبهه پایداری

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره رسالت جبهه پایداری در دولت گفت: «جبهه پایداری به دنبال روندی است که مشارکت مردم را به حداقل برساند تا از طریق چنین انتخاباتی بتوانند کرسی های بیشتری در مجلس کسب کنند. از سوی دیگر، برای دولت، هر مجلسی حتی با 20 درصد آرا، شرم آور تلقی می شود، بنابراین فکر نمی کند که انتخابات مجلس، انتخابات قوی و مشارکتی باشد.

تجارت سیاسی

مهاجری درباره روحیه کارآفرینی سیاسی گفت: کارآفرینی خط مقدم پایداری است. برای جریان های تجاری، ایدئولوژی صرفاً بازیچه ای است که در اختیار اهداف تجاری آنهاست. البته اصلاح طلبان به جبهه پایداری اجازه نمی دهند و با آنها کار نمی کنند وگرنه ممکن است جبهه پایداری علاقه مند به همکاری با اصلاح طلبان باشد. بیشتر جنبش به رهبری حداد عادل شامل اصولگرایان سنتی، به ویژه جامعه روحانیت مبارز و جنبش های قدیمی تر بود. شاید نخواهند به جبهه استقامت بپیوندند اما حداد عادل به تنهایی این توانایی را دارد که با جبهه استقامت ائتلاف کند. حبیب الله بوربور یکی از اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نیز این خطر را درک می کند و در مورد انگیزه جبهه پایداری می گوید: «احزاب پایداری می خواهند سهم بگیرند، مسئله وحدت ندارند زیرا وحدت وجود دارد. حزب بدون آزمون و نگاه کارشناسی به کادر انتخاب کاندیدا برای تک برگ نیست، نام انتخاب مناسب باید حرف سهم و تمایل سهم را به جلو بیاورد.

دولت چه می خواهد؟

محمد مهاجری با اشاره به اینکه رابطه قوی و راهبردی بین دولت رئیسی و جبهه پایداری وجود دارد، افزود: جبهه پایداری یار استراتژیک شخصی آقای رئیسی در انتخابات امسال خواهد بود. بنابراین با استفاده از رانت بالقوه ای که وجود دارد به دنبال استفاده از این رانت هستند تا قدرت حزبی خود را به حداکثر قدرت برسانند و به دنبال حداکثر کرسی های مجلس باشند. دولت می خواهد مجلس ضعیفی داشته باشد که قدرت مقابله با دولت را چه از طریق استیضاح، چه با استیضاح و چه با اقدامات نظارتی دیگر نداشته باشد. لذا جبهه پایداری در انتخابات امسال به عنوان متحد راهبردی آقای رئیسی تمام تلاش خود را برای ایفای نقش در کاهش مشارکت مردم در انتخابات به کار خواهد گرفت.

چگونه افراد در لیست قرار می گیرند

صادق تهوی دبیرکل جبهه پایداری در سخنرانی در نشست سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: جبهه پایداری انقلاب اسلامی اصول و معیارهایی در شناسایی و انتخاب فرد اصلح دارد که بر اساس آنها ارزیابی می کند. داوطلبان در شاخص های مختلف که با ضرایب مختلف اعمال می شوند و ارزیابی را انجام می دهند و افرادی که بالاترین امتیاز را دارند به ترتیب وارد لیست می شوند.

کعبه امل، جبهه پایداری

حبیب الله بربر در خصوص اصلاحات و انتخاب آن از منظر جبهه پایداری گفت: کسانی که از اصلاحات صحبت می کنند، اصلاحاتشان احمدی نژاد است. آنها مدعی دفاع از اصول و ارزش ها هستند، اما ارزش و مبانی این نیست که بر سر سفره انقلاب بنشینیم، بلکه علیه انقلاب حرف بزنیم.

مقاومت در برابر قالی بافی؛ آغاز درگیری

مدت زیادی است که صابون جبهه پایداری را قالیبافان خورده اند. این روزها این کشمکش تشدید شده و طرح قانون حجاب در مجلس توجیه خوبی است. حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی و رئیس سابق دفتر مصباح یزدی و از چهره های شاخص پایداری در این خصوص گفت: قالیباف می خواهد بگوید که مانع طرح حجاب و عفاف نمی شود، اما اگر او نمی دهد، چرا در زمان قرائت گزارش اجازه ندادید این طرح رای گیری شود، بنابراین کلیباف اجازه داد گزارش قرائت شود اما اجازه رای نداد و گفت طرح حجاب را تبدیل کنید. یک لایحه، یعنی می خواهد توپ را به زمین دولت یا قوه قضاییه بیندازد.

اوج درگیری

رجا نیوز، رسانه نزدیک به ثبات در مسیر حمایت از دولت و تخریب کلیباف نوشت: حامیان کلیباف از موفقیت های دولت ناراحت هستند، به جریان های ضد انقلابی مانند علی افشاری متصل هستند. این شنبه درباره جریان‌های اصولگرا نوشت: رسانه‌های نوبنیادگرا مانند روزنامه صبحنو (روزنامه نزدیک به قالیباف) دستاوردی مانند پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را یک اتفاق عادی تلقی کردند یا تلاش کردند آن را دستاوردی غیردولتی به دلیل جهانی شدن بدانند. شرایط!” در واقع خط خبری – رسانه ای برخی از اطرافیان رئیس مجلس با رویکرد رسانه ای برخی از چهره های جریان ضد انقلاب مانند علی افشاری همگام بود! البته این اولین بار نیست. زمانی که اصولگرایان از موفقیت دولت رئیس جمهور در سیاست خارجی ناراحت شده اند؛ پس از توافق راهبردی ایران با عربستان، اصولگرایان به همراه رسانه های اصلاح طلب سعی کردند این موفقیت را از دولت سیزدهم جدا کنند. روزنامه آبان صبح؛ در پاسخ به رجا. هجمه نیوز، تشکل هواداران قالیباف نوشت: «مدتی است رادیکال های نزدیک به جریان پایداری همراه با جریان رادیکال اصلاحات به جریان اصلی اصولگرایی و در عین حال نوبنیادگرایان حمله می کنند. عضویت ایران در سازمان شانگهای بهانه جدیدی به رادیکال‌های باثبات داده است تا سیاست رسانه‌ای «صبح نو» را زیر سؤال ببرند و ادعا کنند این روزنامه نسبت به عضویت ایران بی‌تفاوت است. رجانیوز مدعی است یکی از سیاست های اصلی صبح نو توجه ویژه و به موقع به اقدامات موثر دولت در حوزه سیاست خارجی است. سوبنو در گزارشی با عنوان «به شانگهای خوش آمدید» در 23 تیرماه از عضویت ایران در این سازمان حمایت کرد.

پشتکار در مقابل اقتدار

روزنامه صبح نو پس از انحراف اتهام و دفع حمله با ایجاد ضدحمله، درباره میزان انقلابی گری رجا نیوز (رسانه جبهه پایدار) نوشت: «رجا نیوز خود را انقلابی می داند و «صبح نو» را متهم به انقلابی بودن می کند. یک سال پیش و برای چندین ماه یکی از نویسندگان این سایت با رساترین تمسخر مرجعیت مرحوم آیت‌الله صافی گلپایقانی، ایشان را به کوته‌اندیشی و جعل سیاسی قدرت‌های سکولار متهم کرد. حمله رجانیوز به آیت الله صافی به قدری شرم آور بود که اعتراض بسیاری از انقلابیون و متدینین را برانگیخت و آنها را مجبور به تصحیح و کاهش مطلب اول کرد. حال سوال این است که آیا حمله به مرجعیت جزو ویژگی های انقلابیون است یا مختص ابرانقلابیون است؟ آیا سکولارترین نیروها جرات حمله به قدرت را دارند؟ جالب است بدانید که عذرخواهی رجانیوز از حمله لفظی آیت الله صافی، سخنان وی در دیدار محمدبکر کلیباف رئیس مجلس بود که بر آشتی با بسیاری از کشورها تاکید کرد. شاید اگر این اظهارات در جلسه دیگری مطرح می شد، رجانیوز فرصت حمله را نداشت.

هدف محکمی برای حمله اصولگرایان

محمد مهاجری درباره علت حذف چهره های اصولگرا از جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری یک تشکل فعال است و در حال حاضر هم به دنبال این است که بیشترین سهم را در هر ائتلافی به خود اختصاص دهد چرا که اگر هم متحد دولت به حساب می آید. در یک ائتلاف اگر شرکت کند به دنبال سهام بیشتری خواهد بود. اینکه الان می بینید که جبهه پایداری مخالف حرکت آقای کلیباف یا هر شخصیت دیگری است، به این معنا نیست که در آینده با ایشان ائتلاف نمی کنند، توپخانه خود را شلیک می کنند و شروع به تخریب می کنند تا ایشان. می تواند طرف مقابل را نابود کند، موقعیت او را کاهش دهد تا زمانی که ائتلاف تصمیم گرفت سهم بیشتری از آنها را به دست آورند.»

پایداری چه می خواهد؟

مهاجری در خصوص هدف و هدف اصلی جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری به دنبال بازی دوگانه است. اول اینکه بتواند رئیس مجلس شود و دوم اینکه از صندلی ریاست مجلس برای رسیدن به ریاست جمهوری در سال 1404 استفاده کند. اگر به نفع آقای کلیباف کار کند عملاً آقای رئیسی را برای انتخابات 1404 تضعیف می کند و اگر بخواهد آقای راضی را تضعیف کند. کلیباف یعنی باید به اصولگرایان سنتی و اصولگرایان معتدل فضای بیشتری بدهد. به همین دلیل باید منتظر ماند و دید جبهه پایداری چه تصمیمی علیه آقای کلیباف خواهد گرفت. تصور من این است که آنها سعی دارند یک قالیباف ضعیف و شریک ائتلافی بسازند. از سوی دیگر آقای قالیباف در تلاش است تا جریان نسبتاً قوی ای در مجلس با خود داشته باشد تا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 1404 با مشکل کمتری برای مواجهه با مجلس مستقل مواجه شود.

قوام بنیادگرایی را می بلعد

همه این تحرکات در جبهه پایداری و تخریب برخی عناصر جناح اصولگرایی نشان می دهد که این تازه واردان جریان اصولگرایی دیگر حوصله اعتدال و اعتدال پدران خود را ندارند و می خواهند از آنها پیشی بگیرند. از آن روز به بعد این امکان وجود دارد که ملاحظات اخلاقی و سیاسی توصیه شده در دنیای سیاسی را کنار بگذارند و این جناح را زیر پا بگذارند و در جریان خود هضم کنند، رنگ خطرناکی که اگرچه برخی از تحلیلگران اصولگرا به آن توجه کرده اند، اما نشانه هایی از آن دیده می شود. راه حل آن در حال حاضر در فضای سیاسی قابل مشاهده نیست.

دیدگاهتان را بنویسید