آیا جبهه پایداری به پاکسازی کامل فکر می کند؟

آیا جبهه پایداری به پاکسازی کامل فکر می کند؟

حسین جلالی: مطالبه قالیباف و نمایندگان منتقد بزرگ نمایی و سیاه نمایی است

«درخواست قالیباف و برخی نمایندگان برای برکناری معاون سیاسی وزیر کشور سیاه نمایی و بزرگ نمایی تلقی می شود. وزیر کشور نباید تسلیم سیاه‌نمایی عده‌ای شود. اینها جملاتی است که حسین جلالی از اعضای جبهه بیشاندر در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد درباره آخرین اتفاقات مجلس و انتقادات بسیاری از نمایندگان مستقل و اعضای طیف جدید اصولگرایان از بخشنامه معاونت سیاسی گفت. وزیر کشور جملاتی که دیگر چهره های جبهه پایداری مجلس برخلاف دیگر همکاران خود در مجلس برای افشای “راز” و “تصمیم بزرگ” برنامه ریزی شده اعضای جبهه پایداری در مجلس و خارج از مجلس بیان کردند. تصمیمی با هدف کلی پاکسازی هر چه بیشتر مجلس از وجود هر گروهی غیر از جبهه پایداری.

اما موضوعی که طراحان جبهه پایداری با این شدت پیش بینی نکرده بودند، واکنش مجلس به این بخشنامه بود. نمایندگان فراکسیون مستقلین و اصولگرایان در حرکتی هماهنگ با این بخشنامه مخالفت کردند و خواهان مسئولیت وزارت کشور و شخص رئیس جمهور در این باره شدند. قالیباف نیز وظیفه مشورت با خواسته های منتقدان را بر عهده گرفت. در ادامه اگرچه وزیر کشور بلافاصله لغو این مصوبه را اعلام کرد و علیرغم مقاومت های اولیه، از برکناری معاون سیاسی خود خبر داد، اما امروز اصولگرایان و فراکسیون مستقلین متوجه شدند که جبهه بیساندار شرط بندی جدیدی برای حذف همه اینها دارد. رقبای آنها در مجلس . برنامه ای که گلمرضا نوری در مصاحبه ای برای «اعتماد» اعلام کرد و اعلام کرد 230 نماینده مجلس که همزمان نامه درخواست حضور رئیس جمهور در انتخابات 1400 را امضا کرده اند، باید انتظار چنین جلساتی را داشتند.

یافتن ریشه های یک ایده تقریبی

اما ماجرا از ابلاغ معاون سیاسی وزیر کشور در روزهای پایانی خرداد و اوایل تیرماه آغاز شد. به محض انتشار این بخشنامه در رسانه ها غوغایی در بهارستان به پا شد و فریاد بسیاری از نمایندگان مجلس به آسمان بلند شد. معاون سیاسی در این بخشنامه تلویحاً از تمامی استانداران، فرمانداران و تمامی زیرمجموعه های اجرایی خواسته است که ارتباط خود را با نمایندگان مجلس محدود کرده و از نمایندگان برای طرح های اجرایی و اقتصادی دعوت نکنند. موضوعی که انتقادات جدی نمایندگان دولت و وزیر کشور را به همراه داشت به طوری که سند استیضاح وزیر کشور بین نمایندگان بیش از 100 نماینده مردم توزیع شد. در واقع بسیاری از همان نمایندگانی که دعوت نامه رئیس جمهور برای شرکت در انتخابات را امضا کردند، این بار استیضاح وزیر کشور را از دولت رئیس جمهور امضا کردند تا به رفتار آن دولت پاسخ مناسبی بدهند. در روزهای بعد اگرچه وحیدی (وزیر کشور) با اطمینان اعلام کرد که معاون سیاسی وی تخلفی انجام نداده و قصد برکناری وی را ندارد، اما نمایندگان طیف مستقل و اصولگرایان بر مطالبات خود تاکید کردند تا اینکه سرانجام روز یکشنبه قالیباف اعلام کرد. که وحیدی با تغییر معاون سیاسی خود در 2 هفته آینده موافقت کرده است! اما چرا این بخشنامه برای نمایندگان مستقل و نوبنیادگرا اینقدر مهم است و هدف از این بخشنامه چه بود که اینقدر نمایندگان را ناراحت کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید تکه های مختلف پازل تحولات اخیر را کنار هم قرار دهیم تا در نهایت تصویر مورد نظر را شکل دهیم.

در پشت صحنه این قطعنامه چه می گذرد؟

به نظر می رسد این بخشنامه از سوی معاونت سیاسی وزارت کشور باشد، اما پشت آن ایده هایی برای پاکسازی مجلس از هر گروه و جریان منتقد دولت و قرار دادن آن به طور کامل در اختیار جبهه پایداری است. رفتاری که اعضای جبهه پایداری پیش از این در تشکیل کابینه سیزدهم در قوه مجریه انجام داده بودند و تمامی عناصر غیرپایداری را از قطار کابینه بیرون راندند. این بار نمایندگان منتقد معتقدند این بخشنامه با هدف قرار دادن اعضای جبهه پایداری در دولت سیزدهم برای شکست پنبه نمایندگان مستقل و اصولگرایان در انتخابات و در اختیار گرفتن اکثریت قاطع مجلس دوازدهم طراحی شده است. در جبهه ثبات در غیاب اصلاح طلبان.

پیگیری اظهارات اعضای جبهه پایداری و نمایندگان نزدیک به این جبهه نشان می دهد که این طیف نه تنها مخالفتی با این بخشنامه ندارند، بلکه از صدور آن نیز دفاع می کنند. حسین جلالی یکی از اعضای فعال جبهه بیشندری است که در گفت و گو با اعتماد از بخشنامه معاون سیاسی وزیر دفاع کرد و گفت: «موضوعی که آقای قالیباف و برخی نمایندگان مطرح کردند، اخاذی و اخاذی محسوب می شود. وزیر کشور نباید تسلیم سیاه نمایی و باج خواهی برخی افراد شود. باید ببیند چه مصلحتی برای کشور و چه مصلحتی برای نظام است و بر اساس آن عمل کند. من معتقدم وزیر کشور در این زمینه قانون را رعایت می کند و احساسی تصمیم نمی گیرد و مانند برخی از نمایندگان ما عمل نمی کند». اظهارات برخی دیگر از نمایندگان از جمله سید محمد پاکمهر نماینده مردم بجنورد و سایر نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری نیز به همین ترتیب تکرار شد.

دیدگاهتان را بنویسید