مجوز 35 کارخانه آلاینده یزد تنها در اواخر عمر دولت روحانی اخذ شد/ روزهای سیاه یزد؛ میراث تیم اقتصادی دولت!

ساعت: 12:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1799994

آلودگی هوا در استان یزد به دلیل رصد و دقت رصد است که شاید در نگاه اول اولویت داشته باشد اما در نگاه دوم دلایل پنهانی وجود دارد که با کمی تحقیق می توان به آنها پی برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، این روزها آلودگی هوای شهرهای صنعتی استان یزد یعنی اردکان، میبد و اشکذر نه تنها در صدر اخبار استان است، بلکه جان مردم آن شهرها را نیز گرفته است.

با آلودگی این شهرها در حالت نارنجی و هوای ناسالم، کمیسیون اضطراری صبح دوشنبه با حضور مسئولان مسئول نظارت و برخورد با واحدهای آلاینده در استان یزد برگزار شد! آماده.

اما قطعاً در همان جلسه مسئولان مربوطه معتقد بودند که اگر این تصمیمات هم تاثیر داشته باشد از درد مشکل اصلی که رشد صنایع دشت اردکان یزد و نظارت ناکافی بر آلایندگی آنها است، نمی کاهد.

* آلودگی هوای یزد نیاز به کالبد شکافی عمیق دارد

برای اثبات این موضوع، همین وضعیت آلودگی در اردکان و میبد بهترین سند است، اما نیاز به بدنی عمیقا شفاف دارد تا برای این مشکلی که در جان یزد رسوخ کرده، چاره ای بیابد.

398002fd 3977 4485 94c7 94abef0fad4b خبر خاکستری

* مجهزترین مرکز رصد دردی را دوا نمی کند

نیره ملای پور مدیرکل محیط زیست استان یزد معتقد است: فعالیت های صنعتی، ساختمانی و حمل و نقل و استفاده از سوخت های غیراستاندارد نیروگاه ها عامل آلودگی هوا در شهرهای اردکان، میبد و اشکار است.

ملایی پور در پاسخ به اینکه پایش های محیطی استان بر فعالیت های صنعتی به صورت دوره ای انجام می شود، گفت: نظارت ها همیشه وجود دارد و در مواقع اضطراری برای کنترل و کاهش این شرایط تقویت می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: استان یزد یکی از مجهزترین و منحصربفردترین مراکز پایش را در کشور دارد که از سال گذشته آغاز به کار کرد.

پورملایی افزود: به طور متوسط ​​هر واحد صنعتی در ساعت پنج بار توسط دوربین های نظارتی رصد می شود که می تواند تصویری واقعی از آلودگی صنعت به دست دهد.

اما آلودگی هوا در استان یزد به دلیل مشاهده و دقت رصد است که شاید در نگاه اول اولویت داشته باشد اما در نگاه دوم علل پنهانی وجود دارد که با کمی تحقیق می توان به آنها پی برد.

* چراغ سبز به دولت برای ساخت 35 کارخانه آلاینده در یزد تنها در شش ماه!

علیرغم اینکه همه مسئولان و مردم مدعی هستند دشت اردکان یزد دیگر ظرفیت ایجاد صنایع به ویژه صنایع آلاینده را ندارد، اما همچنان مجوزها توسط مراجع ذیربط امضا می شود که اخبار غیررسمی حاکی از آن است که در شش ماهه اول سال 1400 در محل سکونت اردکان به ثبت رسیده است. پایان دولت دوازدهم تخمین زده می شود که مجوز 35 واحد صنعتی بزرگ در دشت اردکان یزد صادر شده است!

46839595 fc2c 47ae 806e 8358e4961269 خبر خاکستری

اما صدور پروانه های صنعتی دلیل بزرگی دارد که چگونه با وجود اعتراضات و نارضایتی شدید مردم، آلودگی و آسیب های جدی زیست محیطی و با آگاهی و آگاهی کارکنان از وضعیت موجود، مجوزهای صنعتی در دشت اردکان یزد صادر می شود. ؟!

شاید بتوان پاسخ این سوال را در ارائه تیم اقتصادی دولت دوازدهم یافت که پس از گذشت نزدیک به پنج ماه از عمر دولت سیزدهم همچنان مسئولیت اقتصاد و صنعت استان یزد را بر عهده دارند.

در کنار رکورد تیم اقتصادی دولت دوازدهم در استان یزد و افزایش فجایع مانند بالاتر بودن شاخص فقر استان یزد نسبت به شاخص کشوری، بیکاری 27 هزار جوان تحصیلکرده و چهارمین استان صنعتی یزد با بیکاری و رتبه بالای تورم! مشکل آلودگی هوا را نیز باید حاصل کار این تیم دانست.

* تیم اقتصادی دولت در یزد و علم دور زدن قانون

از طرفی به نظر می رسد این تیم اقتصادی در علم دور زدن مردم و دور زدن قوانین زیست محیطی بیش از هر علم دیگری تواناست! نمونه آن محرومیت منطقه اردکان و اشکذر است.

343582b9 d352 4369 991c ddaf0a1357c7 خبر خاکستری

وقتی یک واحد صنعتی در منطقه محدودی تاسیس می شود طبق قانون 10 سال از پرداخت مالیات معاف است و همین صاحبان صنایع مجبورند برای اخذ مجوز از همه امکانات استفاده کنند که حفظ محیط زیست را با مشکل مواجه می کند. . او آن را انجام می دهد!

رشد صنایع قارچ گونه و ناسپاس در منطقه اردکان یزد، حتی اگر توجیه اقتصادی داشته باشد، باید گفت که متاسفانه کوه تیم اقتصادی دولت نیز در این منطقه موش زاییده و همانطور که گفته شد، ویژگی های اقتصادی استان یزد بسیار نزدیک است. ضربه نمی زند.

بدون شک با نتیجه ای که در تمام حوزه های اقتصادی استان یزد به چشم می خورد، تیم اقتصادی این استان نیاز به حرکت دارد و بدون شک وضعیت فعلی بهتر از آنچه می بینیم نخواهد بود. اکنون که رویکرد اقتصادی استان تغییر نمی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید