چرا بودجه در دولت روحانی 12 برابر افزایش یافته است؟ / آقای نیلی ، آیا شما اولین طراح اقتصادی دولت روحانی نبودید. امروز نگران هستی!؟ / دولت قبلی با اقدامات خود کشور را به سقوط کشاند

زمان: 15:42
منتشر شده در: 14/07/27
کد خبر: 1777475

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با هدر دادن و هزینه های خودجوش در دولت روحانی ، بودجه جاری را 12 برابر افزایش می دهد ، گفت: دولت بودجه را به هر شکلی که می خواهد اجرا می کند و اصلاً به قانون اعتقاد ندارد.

عطا بهرامی در گفت و گو با خبرنگار راه دانا ، خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی ، در مورد گزارش کسر بودجه 99 و عدم انجام اکثر مقررات بودجه امسال توسط دولت قبل و انحراف بودجه صحبت کرد: وی بودجه را اجرا کردند و قانون برای آنها مشکل بزرگی نبود. در عمل ، آنها اصلاً به قانون اعتقاد نداشتند.

هزینه تخلفات در کشور پایین است / چرا امروز مدیران دولت قبل پاسخگو نیستند؟

وی افزود: متأسفانه اقدامات دولت روحانی هزینه تخلفات را کاهش داده و این که هزینه تخلفات بسیار کم باشد برای کشور بسیار خطرناک است ؛ یعنی هر کاری را که می خواهند انجام می دهند. برای تکرار نشدن این اقدامات ، باید هزینه های نقض متخلفان افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه واژه دولت روحانی ماهیت حقوقی دارد ، گفت: اقدامات و تصمیماتی از سوی برخی مدیران اتخاذ شده است؛ چرا امروز از این مدیران سedال نمی شود؟ وقتی متخلفان مسئولیتی ندارند ؛ این بدان معناست که شما به آینده سیگنالی ارسال می کنید که شما نیز همین کار را انجام دهید و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

دو قدم برای جلوگیری از انحراف بودجه بردارید

بهرامی با بیان اینکه کنترل اجرای بودجه پس از یک سال بی فایده است ، گفت: باید هر ماه بودجه بررسی و کنترل شود. نوشتن بودجه در ابتدای سال و پرسش از دولت در پایان سال بی معنی است که با بودجه چه کردید؟ نوع بودجه بندی باید به گونه ای باشد که هر ماه یک دوازدهم آن قابل بررسی باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دو گام باید برداشته شود؛ اول پاسخگویی مدیران متخلف است ، و دوم این که بررسی بودجه آنی است. البته بودجه باید به گونه ای نوشته شود که پیمانکار احساس نکند آنچه نوشته شده است. این مشکل تا حدودی حل شده است زیرا نظر دولت در مجلس است. گاهی مجلس بودجه را نقض می کرد و دولت می گفت نمی تواند آن را اجرا کند. این مشکل حل شده است ، اما در بسیاری از جاها هنوز بودجه های بی معنی نوشته می شود.

بودجه 12 برابر افزایش یافته است ، اما حقوق کارکنان 3.5 برابر افزایش یافته است / بودجه در ایران فقط یک سند حسابداری است ، نه یک سیاست مالی

بهرامی خاطرنشان کرد: بودجه جاری کل کشور در هشت سال گذشته 12 برابر افزایش یافته است. وی گفت که در این مدت حقوق کارکنان 3.5 برابر افزایش یافته است. و این تفاوت چیزی جز اتلاف پول در دولت نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه بودجه کشور سند مدیریتی نیست و به سند حسابداری تبدیل شده است. اگر یک سند راهنما باشد ، مبتذل تلقی نمی شود ، بلکه به عنوان یک سند حسابداری برای درآمد و هزینه در نظر گرفته شده است و ما پول نفت را به دلخواه آنها تقسیم می کنیم ، که تولید آن امروز است.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر تولید کشور را مطلوب ندانیم؛ ما باید جرات تغییر ساختار را داشته باشیم. زیرا با همین گرایش تا دو سال دیگر مشکلات یکسانی داریم.

دولت روحانی راه آهن اداری کشور را در هم کوبید / تاکتیک آنها پیچیده شدن امور بود

بهرامی گفت: دولت روحانی خط اداری کشور را تخریب کرده و در 8 سال گذشته چیزی را مشاهده کرده ایم که قابل توصیف نیست. اکثر مردم به تنهایی کشور را اداره کردند ، یعنی کشور را نجات دادند. زیرا دولت هر آنچه لازم بود برای برچیدن کشور در ساختار حاکمیت انجام داد و ما شاهد اختلالاتی در مدیریت کشور بودیم.

وی گفت: “بخش مالی تا آنجا که ممکن است چاق شده است.” آنها بازار سرمایه را مختل و اداره می کنند. حباب هایی ایجاد شد که ما در تاریخ ایران نداشتیم. آنها بودجه خود را هدر دادند و نفهمیدند چه می کنند. به عنوان مثال ، بودجه 1400 که به گونه ای نوشته شده بود که نرخ ترجیحی ارز و نرخ ارز و … مشخص نشده بود تا بتوانند هر کاری که می خواهند انجام دهند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: یکی از تاکتیک های روشهای ضد مردمی پیچیده کردن کارهای ساده است. زیرا درک آنچه اتفاق افتاده امکان پذیر نیست و قابل اندازه گیری نیست و حتی خود آنها منتقد می شوند.

آقای نیلی ، شما در دولت قبل چه می کردید؟ چرا امروز نگران هستی؟

بهرامی در مورد اظهارات مسعود نیلی ، مشاور اقتصادی روحانی و نظریه پرداز برنامه های اقتصادی دولت قبل که از نقدینگی و تورم ابراز نگرانی کرد ، گفت: آقای نیلی باید پاسخ دهد که چه کسی باعث این وضعیت شده است. اما او اولین برنامه ریز اقتصادی دولت روحانی نبود که ناپدید شد و تنها آخرین سال دولت قبل را ترک کرد. حالا امروز دوباره چهره منتقد را گرفت. متأسفانه این تاکتیک این افراد در 40 سال گذشته بوده است.

انتقاد از دولتی که هنوز تشکیل نشده یا تشکیل نشده است. چه مفهومی داره؟

“اینها واقعاً انتقادات اولیه هستند. دولت سیزدهم امروز به هیچ وجه نمی تواند مورد انتقاد فنی قرار گیرد زیرا هنوز آنچه را که ما می خواهیم ارزیابی کنیم انجام نداده و حتی تشکیل نشده است. کاهش شدید تولید ناخالص داخلی و شکل گیری منفی سرمایه ناخالص در کشور و آمارهای دیگر مانند تورم نشان می دهد که ما هشت مورد گذشته را از دست دادیم و حتی به عقب بازگشتیم.

تخلف دولت روحانی در واردات کالا با ارز 4200 تن / با آشفتگی مالی تورم را بر مردم تحمیل کرد

این کارشناس مسائل اقتصادی مربوط به انضباط مالی ؛ وی گفت: وقتی واردات همه کالاها از گمرک با ارز 4200 تومانی محاسبه و وارد می شد و عوارض با قیمت 28 تومان به درستی از کالا گرفته نمی شد و آن را با 4200 تومان محاسبه می کردند یا پول قوی چاپ می کردند تا جبران شود. بودجه .؛ او چه می تواند بگوید؟ دولت روحانی با فروش اوراق قرضه چندین سال بدهی اصلی دولت را داشت ، در حالی که از درآمدهای قانونی دولت و خسارت آن چشم پوشی می کرد.

بهرامی در نهایت گفت: دولت روحانی عمداً آن را از درآمد مشروع محروم کرد ، مالیات وضع نکرد ، پایه مالیاتی را گسترش نداد و بخش تجاری بسیار بزرگ را رها کرد. آنها می توانستند از مالیات بر سود سرمایه استفاده کنند ، اما نرفتند و تورم را بر افرادی که دچار آشفتگی مالی بودند ، تحمیل کردند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید