ابهام در بودجه کشور پازوکی: بودجه چوب ادب دولت هاست انتشار گزارش عملکرد 9 ماهه بودجه

ابهام در بودجه کشور پازوکی: بودجه چوب ادب دولت هاست انتشار گزارش عملکرد 9 ماهه بودجه

به طرز جالبی رئیس سازمان برنامه و بودجه یک بار در مصاحبه ای اعلام کرد که 200 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم، سپس رئیس کمیسیون اقتصادی گفت کسری بودجه ما تقریباً 400 هزار میلیارد تومان است. بودجه پس از اظهارات اولیه، وجود کسری بودجه را به طور کامل تکذیب کرد! باید گفت که اگر ادعا می کنند بودجه ما کسری نیست، حداقل باید گزارش اجرای بودجه 9 ماهه را منتشر کنند که فقط ارقام اولیه را در بر دارد و ممکن است به روشن شدن برخی فرآیندها در خصوص اجرای واقعی بودجه کمک کند. در سال 1401 اقدامی که تاکنون انجام شده است انجام نشده است و خود سوال مطرح است.

به دلیل اختلاف نظر مجلس و دولت، قانونگذار از اعلام معرفی لایحه بودجه خودداری کرد و خواستار ارائه این سند مهم مالی پس از ارائه برنامه هفتم توسعه در مجلس شد. اگرچه این لایحه هنوز به طور کامل منتشر نشده است، اما برخی از خبرگزاری های نزدیک به دولت مانند فارس مدعی هستند جزییات آن را دریافت کرده اند. بر اساس ادعای این رسانه ها، فروش روزانه نفت در لایحه بودجه سال آینده یک میلیون و 400 هزار بشکه در نظر گرفته شده است، در حالی که در هر 3 گزارش نفتکش، اوپک و اکونومیست، فروش نفت ایران بین 800 تا 1.4 است. هزار بشکه میلیون بشکه اعلام شد. یعنی ایران فقط در بهترین حالت و در روزهای خوب 1 میلیون و 400 هزار بشکه نفت می فروشد، هرچند باید درآمد را با دقت در نظر گرفت تا کسری بودجه پیش نیاید، اما دولت همان رقم حداکثر یک میلیون و 400 هزار بشکه را در نظر گرفته است. .

در این گزارش همچنین اشاره شده است که در لایحه بودجه سال 1402، بودجه عمرانی کشور با افزایش 26 درصدی به 328 هزار میلیارد تومان رسیده است، در حالی که بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، به دلیل کمبود منابع درآمدی در 6 ماهه اول سال 1401 دی. بودجه های عمرانی قربانی شد و طرح مهم عمرانی در کشور اجرا نشد.

برخی گزارش ها رقم کسری بودجه سال 1401 را 320 هزار میلیارد تومان و برخی نمایندگان آن را بیش از این رقم اعلام کردند. بودجه پیش بینی درآمدهای محقق نشده است و کسری آن می تواند موجب رشد بیشتر تورم و افزایش قیمت ها شود، ناتوانی سازمان برنامه و بودجه در تدوین بودجه منسجم انتقادات زیادی را به دنبال داشته است، انتقاداتی که سازمان برنامه و بودجه دارد. به نام “پس. به اصطلاح “معتاد”.

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی و کارشناس ارشد بودجه در گفتگو با آفتاب نیوز گفت: اگر مجلس لایحه بودجه سال 1402 را دیده و اشکالاتی در این زمینه پیدا کرده است، باید اصلاحیه کند و کل موضوع را به تعویق نیندازد. متأسفانه نه در این حوزه.» مجلس و سازمان برنامه و بودجه اصول حرفه ای بودجه ریزی را رعایت نکرده اند، بودجه این ویژگی را دارد که می توان گفت: «بودجه دولت مودبانه خواهد بود.» شفاف تر. روند ارائه، بررسی و تدوین بودجه، در اقتصاد مثبت‌تر می‌شود و برعکس، هر چه ارائه و رسیدگی به بودجه در حال حاضر نامشخص و آشفته‌تر باشد، دایره شبهات و واکنش‌های منفی مردم را به دنبال خواهد داشت. فعالان و کارشناسان اقتصادی افزایش خواهند یافت.

وی درباره احتمال کسری بودجه در سال 1402 گفت: جالب اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه یک بار در مصاحبه ای اعلام کرد که 200 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم، سپس رئیس کمیسیون اقتصادی گفت که بودجه ما. کسری حدود 400 هزار میلیارد تومان است. سرانجام در کمال تعجب مشاهده شد که رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از اظهارات اولیه، وجود کسری بودجه را به طور کامل تکذیب کرد! باید گفت که اگر ادعا می کنند بودجه ما کسری نیست، حداقل باید گزارش اجرای بودجه 9 ماهه را منتشر کنند که فقط ارقام اولیه را در بر دارد و ممکن است به روشن شدن برخی فرآیندها در خصوص اجرای واقعی بودجه کمک کند. در سال 1401 عملی که هنوز انجام نشده است و خود این سوال جای سوال دارد.

امیرحسین بانکی پورفرد نماینده مجلس نیز درباره دلایل تاخیر در بررسی بودجه و هرج و مرج ناشی از آن به آفتاب نیوز گفت: مجلس از دولت خواسته است لایحه بودجه را به همراه جداول آن ارسال کند، البته برنامه مجلس برای ارسال لایحه بودجه به همراه جداول آن است. جداول هنوز مهر شورای نگهبان را ندارد. از سوی دیگر لازم است بودجه سال آینده بر اساس برنامه هفتم توسعه بازنگری شود، از این رو به دلیل عدم ارسال برنامه، مجلس از دولت خواست تا به این موضوع رسیدگی کند.

این معاونت درباره کسری بودجه سال جاری و احتمال کسری بودجه در سال 1402 گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که دولت امسال کسری بودجه ندارد و هزینه ها محقق شده است. ما در مجلس قصد داریم منابع جدید درآمدی دولت را بررسی کنیم تا فشار مالیاتی اضافی بر بخش خصوصی و سایر صنایع وارد نشود که از جمله این منابع می‌توان به تحقق قطعی مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر سکه اشاره کرد. و طلا در واقع مالیات بر عایدی سرمایه ظرفیت جدیدی است که احتمال تصویب قانون آن وجود دارد. در مجموع می توان گفت امیدواریم شاهد کاهش و هماهنگی بودجه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید