کاشت چوب گامی در جهت خودکفایی در تامین چوب در کشور / با تلاش اندک اما سودآور

ساعت: 09:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792536

کاشت الوار یکی از مناسب ترین راهکارهای موجود برای تامین الوار کشور برای جلوگیری از تخریب جنگل ها و همچنین ایجاد درآمد مناسب برای کشاورزان است که در این طرح کشاورزان سعی کردند زمین های کم بازده را به مزارع چوبی تبدیل کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ درختان و جنگل ها به عنوان تولید کننده اکسیژن و انتشار دهنده دی اکسید کربن نقش اساسی در بقای انسان و موجودات دارند و علاوه بر این نقش اساسی، وجود درختان و جنگل ها برای هر کشور و محیطی یک امتیاز ویژه است و در بسیاری از کشورها قابل استفاده است. راه ها . . یک مثال استفاده از چوب است.

استان مازندران به عنوان استانی جنگلی نقش بسزایی در تامین الوار کشور دارد و بزرگترین و بیشترین کارخانه های تولید الوار در استان قرار دارند. به همین دلیل سالانه مقدار قابل توجهی از درختان جنگلی برای استفاده قطع می شود که جنگل متوقف شد و این کارخانه ها در تامین چوب دچار مشکل شدند اما پس از مدت کوتاهی راه های جایگزین شناسایی و اجرا شد.

کاشت الوار یکی از مناسب ترین راهکارهای تامین الوار موجود در کشور برای جلوگیری از تخریب جنگل ها و همچنین ایجاد درآمد مناسب برای کشاورزان و دستیابی به سود خوب و تامین الوار مورد نیاز کشور می باشد.

درختان هلو را قطع کنید و صنوبر بکارید

عیسی رمضانی کشاورز میاندورودی در گفت و گو با بالا به من گفت که 15000 متر مربع از زمین خود را در کنار جنگلی که در آن هلو جمع آوری می کردم به چوب درختان تبدیل کرده ام. این دو سال است و من 3500 اصله نهال صنوبر را در این زمینه کاشته ام.

وی افزود: دو سال پیش یکی از مهندسان فعال در این زمینه به اینجا آمد و وقتی وضعیت زمین را دید با ارزیابی ای که با هم داشتیم اعلام کرد که اگر در این زمین چوب بکارم سود بیشتری خواهید داشت. پس با مهندسان منابع طبیعی مشورت کنید «و چوب و کاغذ مازندران، درختان هلو را قطع کردم و نهال صنوبر کاشتم.

کشاورز میاندرودی گفت: صنعت چوب و کاغذ برای من نهال صنوبر تهیه کرده است و مهندسان این شرکت هر ماه از مزرعه بازدید می کنند و به من یادآوری می کنند که چه کار کنم.

رمضانی افزود: همراهان چوب، کاغذ و منابع طبیعی حتی به تنهایی می آیند و بدون هیچ هزینه ای کار هرس درختان را انجام می دهند. او همچنین قول چوب و کاغذ داد که در عرض هفت سال یک روز به اضافه پنج درصد مشوق خرید چوب خواهد بود.

وی در خصوص نگهداری و مراقبت از درختان گفت: صنوبر نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارد، این درخت هر چه بیشتر آبیاری شود رشد می کند به همین دلیل در تابستان چندین بار به آن آبیاری و دو بار کود می دهم.

05c35909 0165 422b 94c8 1ef50436bd27 خبر خاکستری

این کشاورز میاندرودی با تاکید بر نحوه تامین آب بیان کرد: برکه ای به زمین ایجاد کرده ام که در صورت از بین رفتن آب را جمع آوری می کند و همچنین در نزدیکی زمین چشمه ای وجود دارد که در صورت نیاز به حوض منتقل می کنم و در تابستان آن را به آنجا منتقل می کنم. منبع آغاز زمین و من از آن استفاده می کنم.

کاشت چوب در مزارع شیبدار و کم بازده

رمضانی یادآور شد: برای پمپاژ آب به برق نیاز دارم که 400 متر کابل نیاز دارد که 250 میلیون تن هزینه دارد و توان پرداخت این هزینه را ندارم و در این زمینه به کمک نیاز دارم.

وی با بیان اینکه کشت چوب نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد و در مزارع شیبدار و یا مزارع کم بازده بسیار مناسب است، گفت: محصول صنوبر بعد از هفت تا ده سال است اما از نظر هزینه بسیار کم هزینه است. و همچنین و نیروی کار کم از طرف دیگر بازده خوبی دارد.

کشت چوب در 143 هکتار در سال گذشته

وی گفت: اگر منابع طبیعی زمینی را برای من فراهم کند، آمادگی کشت هیزم را دارم و به سایر کشاورزان نیز توصیه می کنم که این کار را انجام دهند، زیرا علاوه بر سود، درختان کمتری را در جنگل قطع می کند.

رمضانی در خاتمه با بیان اینکه تعدادی ماهی را به دریاچه انداخته ام و امروز تعداد آنها بسیار افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: علاوه بر کاشت چوب می توان در محل اقدامات دیگری نیز برای افزایش سود حاصل از این کار انجام داد.

86 هکتار زمین در میاندرود آماده کاشت نهال

شفیعی رئیس منابع طبیعی میاندورود در گفت و گو با بالا گفت: در سال گذشته 128 هکتار زیرکشت چوب مصوب داشتیم که 143 هکتار آن زیر کشت نهال های سریع الرشد بود که در آن حدود 142 هزار اصله نهال کاشته شد. و برای این کار 105 هکتار مصوب داشتیم و تا به امروز 86 هکتار از اراضی میاندورود با تهیه نقشه کامل آماده کاشت است.

وی گفت: در سال گذشته به منظور افزایش کاشت درختان سریع الرشد حدود 59 هزار اصله نهال بین شوراها، دهیاران، آموزش و پرورش، بسیج، ارتش و سایر ارگان ها و افراد توزیع شد.

75d652b5 efca 43a4 a244 83c6cfd8686b خبر خاکستری

رئیس منابع طبیعی میاندورود خاطرنشان کرد: عمده فعالیت منابع چوبی طبیعی ارائه نهال های سریع الرشد رایگان مانند صنوبر و اکالیپتوس و همچنین مشاوره رایگان روزانه به متقاضیان و کشت چوب کم بهره در هکتار است که همچنین یک سال طول می کشد تا نفس بکشد.

شفیعی با بیان اینکه بیشتر روستاهای ایران به ویژه در مناطق جنگلی ارتباط تنگاتنگی با منابع طبیعی و جنگل دارند، افزود: مردم روستاها برای تامین سوخت، تعمیر حصارها و سایر موارد از جنگل برداشت می کنند و شمال در حال مصرف است. الوار کشور «شمال در حال آماده سازی است، بنابراین لازم است اقدامات اساسی برای کاهش فشار وارده به جنگل اندیشیده شود که یکی از آنها کشت الوار است.

کشت چوب باید کشت شود

وی افزود: برای کاهش معضل بیکاری و ایجاد اشتغال و بهبود درآمد و معیشت روستاهای حاشیه جنگل و ایجاد حفاظت کافی در مناطق شیب دار و کم بازده و جلوگیری از فرسایش خاک و سیلاب و کاهش فشار وارده به روستاها. جنگل، رشد چوب توصیه می شود.

مدیر منابع طبیعی میاندورود هدف اصلی زراعت چوب را تولید چوب برای شرکت های بزرگ منطقه مانند چوب و کاغذ، ناکچوب، آرین سینا و آرین شیمی، جلوگیری از سیلاب های مخرب، حفظ آب و خاک، ایجاد چوب عنوان کرد. اشتغال و درآمد برای افراد بومی و تحصیلکرده وی تلطیف هوا و احیای محیط زیست را تشریح کرد و گفت: باید با استفاده از رسانه ها و مسئولان محلی در جوامع محلی فرهنگ سازی شود.

آخرین کلمه …

منظور از زراعت الوار، کشت گونه های درختی سریع الرشد برای اهداف اقتصادی مانند استفاده بهینه از منابع آب و خاک، صرفه جویی ارزی برای جلوگیری از واردات چوب، ایجاد اشتغال، حمایت از حفظ و نگهداری پایدار منابع جنگلی و رفع نیازها از خمیر کاغذ است. فرآوری چوب توسط کشاورزان انجام می شود.

سالانه 14 میلیون مترمکعب چوب در کشور مصرف می شود که بخش زیادی از آن وارداتی است. پایدار به کشاورزان کمک می کند.

کشاورزی یک الوار صنعتی است که هم برای تولیدکننده و هم برای محیط زیست از تخریب سود می برد، زیرا کاشت سه نهال اکالیپتوس به منزله جلوگیری از استخراج یک درخت بزرگ در جنگل است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید