اجرای طرح ملی کاشت حلزون شنوایی در کشور/موارد مشمول کاشت رایگان


ساعت: 15:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904486

معاون مرکز مدیریت بیمارستان های وزارت بهداشت خبر داد؛

معاون فنی مرکز مدیریت بیمارستان ها و خدمات بالینی وزارت بهداشت در خصوص اجرای طرح ملی کاشت حلزون شنوایی در کشور به تشریح موارد کاشت حلزون رایگان پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیرصادق علیمردانی در نشست معاونان دانشگاه های علوم پزشکی کشور با اعلام این مطلب افزود: برای اجرای این طرح کمیسیون ملی کاشت حلزون شنوایی در قالب کمیسیون علمی اجرایی تشکیل شده است.

وی افزود: ابلاغ خدمات رایگان مربوط به کاشت حلزون شنوایی، معرفی دانشگاه مرجع، استقرار سامانه ثبت و آنالیز آماری، عرضه یک هزار و 209 پروتز کاشت حلزون توسط هیئت پس انداز ارزی، برگزاری جلسات متعدد راهبردی داخلی و خارجی. در راستای اجرای این طرح ملی انجام شده است.

معاون فنی مرکز تعالی مدیریت بیمارستانی و خدمات بالینی وزارت بهداشت همچنین تصریح کرد: بر اساس آخرین ویرایش منابع علمی در سال 2020، زمان طلایی غربالگری نوزادان تا یک ماه، تشخیص شنوایی است. از دست دادن تا دو ماه و شروع مداخلات تا سه ماه است. در حال حاضر زمان طلایی این اقدامات در کشور یک، سه و شش ماه است.

علیمردانی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین ویرایش منابع علمی در سال 2020، زمان طلایی کاشت حلزون بین 0 تا 18 ماه و این زمان در ایران 0 تا 4 سال است. در حال حاضر 15 مرکز پرورش حلزون در 11 استان کشور داریم که چهار مرکز آن در تهران واقع شده است. راه اندازی مرکز در یزد مصوب شده و در لرستان و بندرعباس در حال انجام است.

وی بیان کرد: راه اندازی بورد ویژه کاشت حلزون در کشور برای اولین بار در 30 سال گذشته در این دولت انجام شده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، علیمردانی افزود: بیش از 50 درصد کودکان منتظر کاشت حلزون در کشور بالای چهار سال سن دارند و 60 درصد از موارد عمل شده سن چهار سالگی را رد کرده اند که باید انجام شود. تصحیح شده.

معاون فنی مرکز تعالی مدیریت بیمارستانی و خدمات بالینی وزارت بهداشت اعلام کرد: درصد بیماران عمل کاشت حلزون شنوایی بر حسب سن، 14 درصد کودکان زیر دو سال، 27 درصد بالای 18 ماه، 33 درصد سن 5 تا 18 ماه و 26% سه ساله و چهار سال است.

وی افزود: جمعیت هدف کاشت حلزون 2500 کودک در سال است که سالانه 250 میلیارد تومان بار مالی دارد.

علیمردانی گفت: کودکانی که بر اساس تایید کمیته کاشت حلزون شنوایی مرکز مرجع برای دریافت پروتز پیشنهاد شده و پرونده آنها به مرکز کاشت حلزون شنوایی زیر چهار سال معرفی شده است و همچنین بیماران بالای چهار سال که بر اساس تصمیم کمیته مرکز مرجع کاشت حلزون به احتمال زیاد پاسخ مناسب (قابلیت شنوایی با بهبود گفتار) در طرح کاشت حلزون رایگان گنجانده شده است.

وی تعداد پروتزهای تحویلی به دانشگاه ها در شهریور ماه را یک هزار و 401 پروتز بر اساس لیست انتظار 18 ماهه گذشته 1209 و تعداد پروتزهای تحویلی در اواسط مهرماه سال جاری را 644 پروتز اعلام کرد و پس از اجرای طرح در شهریور ماه امسال. . 129 کاشت حلزون انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید