12 میلیون نوزاد غربالگری/کاشت حلزون تا سن 4 سالگی


ساعت: 16:28
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900717

قائم مقام سازمان بهزیستی با اشاره به شناسایی نوزادان کم شنوایی گفت: از سال 1383 تا پایان سال 1393 حدود 12 میلیون نوزاد غربالگری شدند که از این تعداد 32 هزار و 600 نوزاد دارای آسیب شنوایی و مداخلات به موقع مانند نسخه شنوایی شناسایی شدند. وسایل کمکی، کاشت حلزون و آموزش شنوایی باعث شد که این افراد بی کلام شوند و بتوانند به مدارس عادی بروند و در واقع از معلولیت این افراد جلوگیری شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ افروز صفری فرد، معاون پیشگیری از معلولیت مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره غربالگری شنوایی و شناسایی آسیب های شنوایی در نوزادان گفت: غربالگری آسیب های شنوایی در نوزادان در برنامه های معلولان این مرکز گنجانده شده است. کابینه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از سال 1383. در حال حاضر حدود 630 پایگاه داریم که عمدتاً در زایشگاه ها و بعضاً در مراکز بهداشتی و درمانی مستقر هستند و وقتی نوزادان برای واکسیناسیون مراجعه می کنند، اگر معاینه نشده باشند، در آنجا انجام می شود.

وی ادامه داد: این برنامه در سال‌های اخیر پوشش بسیار خوبی داشته است و در سال‌های اخیر با وجود کرونا، اگرچه افت پوشش عملکردی داشته‌ایم، بیش از ۸۵ درصد تولدهای زنده غربال‌گری شده‌اند. در سال 1400 92 درصد نوزادان زنده غربالگری شدند و غربالگری شنوایی یکی از برنامه های موفق ما در سال گذشته بود.

قائم مقام سازمان بهزیستی با اشاره به شناسایی نوزادان کم شنوایی گفت: از سال 1383 تا پایان سال 1393 حدود 12 میلیون نوزاد غربالگری شدند که از این تعداد 32 هزار و 600 نوزاد دارای آسیب شنوایی و مداخلات به موقع مانند نسخه شنوایی شناسایی شدند. وسایل کمکی، کاشت حلزون و آموزش شنوایی باعث شد که این افراد بی کلام شوند و بتوانند به مدارس عادی بروند و در واقع از معلولیت این افراد جلوگیری شد.

صفری فرد خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود یک میلیون و 150 هزار نوزاد و در 6 ماهه اول سال حدود 500 هزار نوزاد غربالگری شدند که از این تعداد یک هزار و 486 کودک کم شنوا شناسایی شدند. یکی از ویژگی های برنامه غربالگری شنوایی، پیگیری کودکانی است که به عنوان کم شنوایی شناسایی شده اند. مراکز ما معاینات پیگیری مکرر را برای نوزادانی که دارای اختلالات شنوایی هستند ارائه می کنند تا اطمینان حاصل شود که این نوزادان مداخلات به موقع دریافت می کنند.

وی در خصوص پرداخت کمک هزینه درمان به خانواده های نیازمند گفت: همچنین کمک هزینه این مداخلات به موقع به خانواده های نیازمند پرداخت می شود. در صورت نیاز خانواده به فرزند آن خانواده که مشکل شنوایی دارد کمک شنوایی و کمک کاشت حلزون تعلق می گیرد.

کاشت حلزون برای نوزادان مبتلا به اختلال شنوایی

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور در خصوص همکاری با وزارت بهداشت در خصوص کاشت حلزون شنوایی برای نوزادان دارای آسیب شنوایی گفت: اخیرا جلسات متعددی با معاون درمان کاشت حلزون شنوایی وزارت بهداشت و درمان برگزار کردیم. مقرر شد اطلاعات نوزادان شناسایی شده در معاینات به معاونت درمان ارسال شود تا این نوزادان از کاشت حلزون عقب نمانند و بلافاصله این مداخله درمانی برای آنها انجام شود.

صفری فرد خاطرنشان کرد: اطلاعات 6 ماهه اول را جمع آوری و برای کاشت حلزون رایگان این افراد به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ارسال کرده ایم تا با مراقبت و پیگیری این کودکان از ناتوانی آنها جلوگیری شود.

زمان مناسب برای کاشت حلزون

وی درباره زمان مناسب کاشت حلزون گفت: کاشت حلزون تا 4 سالگی موثر است و از ناشنوایی پیشگیری می کند، البته کاشت حلزون در سن 4 سالگی نیز انجام می شود، اما باید تحقیقات دقیقی برای انجام آن انجام شود. اما کارشناسان معتقدند کاشت حلزون باید قبل از 4 سالگی انجام شود.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی تصریح کرد: ممکن است یک سری اختلالات شنوایی دیرهنگام باشد و در زمان تولد نوزاد مشکلی ایجاد نکند. علاوه بر این، برخی از کودکان ممکن است در مرحله نوزادی غربالگری شده باشند، بنابراین این کودکان در سنین 3 تا 5 سالگی غربالگری می شوند، ما مجددا غربالگری را از نظر اختلالات شنوایی انجام می دهیم. همچنین یک سری عفونت ها و بیماری ها باعث می شود که فرد به مرور زمان کم شنوایی خود را از دست بدهد، بنابراین غربالگری شنوایی را برای این سنین در نظر گرفته ایم.

صفری فرد ادامه داد: ناشنوایی می تواند به دلیل بیماری ها نیز رخ دهد، بنابراین غربالگری دیگری را برای شناسایی اختلالات شنوایی در کودکان 3 تا 5 ساله آغاز کردیم. این طرح را قبل از شیوع ویروس کرونا شروع کردیم اما به دلیل تعطیلی مهدکودک ها نتوانستیم آن را به طور کامل انجام دهیم و از نیمه دوم سال گذشته دوباره این طرح را شروع کردیم و همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: یک سری اختلالات شنوایی نیز می تواند در اثر ماندن در محیط های کاری پر سر و صدا ایجاد شود و به دلیل رعایت نکردن بهداشت شغلی در این محیط ها، شنوایی افراد آسیب دیده و این افراد نیز دچار معلولیت می شوند. شنیده شدن

معاون پیشگیری از معلولیت سازمان مراقبت های اجتماعی خاطرنشان کرد: افرادی که دارای آسیب شنوایی هستند می توانند به حوزه توانبخشی سازمان مراقبت های اجتماعی مراجعه کنند. در این بخش، افت شنوایی این افراد در کمیسیون ها بررسی می شود و در صورت داشتن ضوابط لازم و همراه با ضایعه، از کارافتاده شناخته می شوند و تحت پوشش سازمان اجتماعی قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید