100 درصد زایمان های کرمانشاه تحت پوشش غربالگری شنوایی بودند / فعالیت 17 مرکز غربالگری شنوایی نوزادان


ساعت: 12:39
تاریخ انتشار: 1401/01/25
کد خبر: 1821962

فرحناز محمدی گفت: در سال گذشته 100 درصد موالید در استان کرمانشاه تحت پوشش غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرحناز محمدی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار کرد: چهار مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در مرکز استان کرمانشاه و یک مرکز در هر یک از شهرستان های استان زیر نظر اداره کل بهزیستی استان فعال است.

وی با توجه به اهمیت سنجش شنوایی نوزادان افزود: برنامه های غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد آغاز می شود و خدمات پرستاری ارائه می شود و لازم است این آزمایش برای هر نوزاد حداقل یک بار انجام شود.

محمدی با بیان اینکه قبل از ترخیص به مادران در خصوص اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان توضیحات لازم داده می شود، تصریح کرد: تست شنوایی تشخیصی ABR و تست غربالگری مرحله اول نوزادان در مراکز غربالگری شنوایی نوزادان انجام می شود.

وی گفت: با توجه به کامل بودن این مراکز، انجام انواع آزمایشات در مراکز غربالگری شنوایی نوزادان امکان پذیر است، از این رو علاوه بر انجام شنوایی سنجی برای نوزادان، عوامل خطر در بین آنها بررسی می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: پس از انجام غربالگری شنوایی نوزادان، در صورت تشخیص مشکل شنوایی، برای پیگیری های بیشتر از جمله استفاده از سمعک یا کاشت حلزون یا مداخلات پزشکی به مراکز مربوطه ارجاع داده می شود. کارت سلامت برای نوزادان صادر می شود.

محمدی افزود: مشکل کم شنوایی یک نقص پنهان است که ممکن است والدین از آن آگاه نباشند، به خصوص اگر کم شنوایی یک طرفه وجود داشته باشد ممکن است تا زمانی که فرزندانشان به سن مدرسه نرسند متوجه کم شنوایی خود نشوند.

وی با اشاره به جامعیت مراکز غربالگری شنوایی نوزادان افزود: این مراکز مربوط به جامعه هدف است و تاکنون نیازی به توسعه این مراکز نبوده است.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه گفت: در سال گذشته 100 درصد ولادت های کرمانشاه تحت پوشش غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفته اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید