غربالگری شنوایی نوزادان در تمامی بیمارستان ها انجام می شود


ساعت: 11:20
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906707

مریم صادقی جم با بیان اینکه در ایران طرح غربالگری کم شنوایی نوزادان در تمامی بیمارستان ها اجرا می شود، گفت: در این برنامه هر نوزاد تازه متولد شده قبل از ترخیص از بیمارستان (در 24 تا 48 ساعت اول پس از تولد) غربالگری می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مریم صادقی جام، متخصص شنوایی شناسی با اشاره به اینکه کم شنوایی به سه دسته اصلی تقسیم می شود، اظهار داشت: کم شنوایی هایی که منشأ آن از گوش خارجی و میانی است به عنوان کم شنوایی گذرا شناخته می شود.

وی با اشاره به اینکه کم شنوایی ناشی از اختلالات گوش داخلی و عصب شنوایی در دسته کم شنوایی های حسی عصبی و عصبی قرار می گیرد، ادامه داد: کم شنوایی مختلط با عناوین مختلط یا مختلط تشخیص داده می شود.

صادقی جم با اشاره به اینکه اگر بیماری کم شنوایی داشته باشد اولین قدم ارزیابی شنوایی است خاطرنشان کرد: با این ارزیابی ها نوع کم شنوایی بررسی می شود.

وی گفت: اگر کم شنوایی جزو کم شنوایی های گذرا و مختلط باشد با نظر متخصص گوش و حلق و بینی در روند درمان قرار می گیرد.

وی از درمان دارویی و در برخی موارد جراحی به عنوان درمان کم شنوایی مختلط یاد کرد و افزود: در کم شنوایی های حسی عصبی و عصبی در شرایطی که گوش میانی و خارجی تحت تاثیر قرار نگرفته و اعصاب شنوایی یا سلول های مویی حلزون آسیب دیده باشد، درمان های دارویی و جراحی ها جواب نمی دهند و درمان با سمعک انجام می شود.

سمعک رایج ترین سمعک است

این متخصص شنوایی شناسی گفت: در بین سمعک ها سمعک بیشترین استفاده را دارد.

صادقی جم با تاکید بر اینکه مبتلایان به کم شنوایی حسی و عصبی باید از سمعک استفاده کنند ادامه داد: اگر فردی به هر دلیلی نتواند از سمعک استفاده کند می توان سمعک هایی ساخت که در گوش داخلی میانی و یا در مواردی کاشت حلزون شنوایی قابل کاشت است. .

وی با یادآوری اینکه کم شنوایی انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع و شدت آن تقسیم بندی می شود، ادامه داد: از نظر شدت کم شنوایی متفاوت است زیرا قسمت های مختلف دستگاه شنوایی درگیر است.

وی افزود: در صورتی که میزان کم شنوایی محدود باشد در دسته کم شنوایی های خفیف و خفیف قرار می گیرد، در صورتی که کم شنوایی متوسط ​​باشد کم شنوایی متوسط ​​تا شدید و اگر کم شنوایی بیش از 70 باشد. -80% به این کم شنوایی عمیق می گویند.

صادقی جم افزود: در موارد کم شنوایی شدید و عمیق فرد بدون استفاده از سمعک نمی تواند بشنود و حتما باید از این وسایل استفاده کند.

این شنوایی شناس با بیان اینکه در ایران طرح غربالگری کم شنوایی نوزادان در تمامی بیمارستان ها اجرا می شود، افزود: در این برنامه غربالگری هر نوزادی که متولد می شود قبل از ترخیص از بیمارستان (در 24 تا 48 ساعت اول پس از تولد) انجام می شود. تولد).

وی درباره درمان نوزادان کم شنوایی توضیح داد: میزان کم شنوایی و میزان مشکل شنوایی در هر فرکانس باید قبل از سه ماهگی در نوزادان بررسی شود.

وی به والدین توصیه کرد: در صورتی که نوزاد دچار کم شنوایی است برای انجام آزمایش های تشخیصی به مراکز درمانی تخصصی مراجعه کنند چرا که انجام درمان قبل از شش ماهگی ضروری است.

صادقی جم با بیان اینکه اقدامات درمانی برای نوزادان ناشنوا متنوع است، تصریح کرد: تشخیص زودهنگام کم شنوایی در اثربخشی درمان موثر است، زیرا اگر دوران حساس زبان آموزی سپری شود و کودک چیزهایی را یاد بگیرد که باید از آنها یاد گرفت. محیط صوتی در این دوره گم می شوند، نمی توانند به درستی به زبان مادری ارتباط برقرار کنند.

این دکترای شنوایی شناسی تاکید کرد: جنین در هفته 28 که در رحم مادر است شروع به شنیدن صدای قلب مادر می کند و در لحظه تولد صدای محیط از رشد او حمایت می کند.

صادقی جم با بیان اینکه کودکان از بدو تولد شروع به یادگیری می کنند و از یک سالگی به آهستگی اولین کلمات خود را به زبان می آورند، افزود: اگر کودکان کم شنوا تحت درمان قرار نگیرند و آموزش های لازم را از سنین پایین شروع نکنند، یادگیری گفتار و زبان از طریق محیط باعث این امر می شود. کند می شود و روند رشد مختل می شود.

غربالگری شنوایی باید در تمام بیمارستان های کشور اجرا شود

وی با تاکید بر اینکه طرح غربالگری شنوایی نوزادان در سطح جهانی اجرا می شود، خاطرنشان کرد: آزمایش شنوایی باید در تمامی بیمارستان های کشور اجباری شود.

صادقی جم در ادامه درباره کاشت حلزون توضیح داد: کاشت حلزون به کمک جراحی به افراد کم شنوا کمک می کند، افرادی که به هر دلیلی نمی توانند از سمعک استفاده کنند به شرطی که کاندید درمان کاشت حلزون باشند می توانند به مراکز کاشت حلزون بیمارستانی مراجعه کنند. و در صورت فراهم بودن شرایط این درمان انجام می شود.

یک دکترای شنوایی شناسی با بیان اینکه سن طلایی کاشت حلزون در کودکان یک تا دو سال است، افزود: دستگاه های کاشت حلزون نیز از چند قسمت تشکیل شده است که با تشخیص پزشک استفاده می شود، کاشت حلزون در واقع گوش را احاطه کرده و به طور مستقیم صداها را می شنود. . از طریق تحریک الکتریکی در نزدیکی عصب شنوایی به مغز می رسد.

وی به توانبخشی شنوایی به عنوان یکی از مراحل اصلی کاشت حلزون اشاره کرد و گفت: انجام کاشت حلزون بدون دوره های توانبخشی شنوایی هیچ فایده ای ندارد. در این دوره مغز می آموزد که هر چه دیگران می شنوند، فردی که کاشت حلزون یا سمعک دارد نیز می تواند بشنود.

کاشت حلزون شنوایی طبیعی را به همراه دارد

صادقی‌جم در پاسخ به این سوال که آیا کاشت حلزون شنوایی را بهبود می‌بخشد یا خیر، تصریح کرد: در کودکان یا افرادی که علاوه بر کاهش شنوایی، مشکلات پردازشی، شناختی و درک هم ندارند، کاشت حلزون شنوایی تقریباً طبیعی را به همراه دارد.

وی محدودیت حرکتی یا ورزشی افرادی که تحت درمان کاشت حلزون قرار گرفته اند را مورد اشاره قرار داد و افزود: ممکن است اقداماتی مانند تصویربرداری انجام شود، اما تقریباً هیچ محدودیت حرکتی برای این افراد به جز ورزش های سنگین ممنوع نیست.

این دکترای تخصصی شنوایی شناسی مهم ترین نیازهای جامعه ناشنوایان را شناسایی کرد و افزود: این افراد نیاز به درک دارند، ناشنوایان هیچ تفاوتی با سایر افراد جامعه ندارند، باید «بدون نیازهای اجتماعی، حرفه ای و آموزشی» درک شوند. ، نباید به این افراد جور دیگری نگاه کنیم، تنها تفاوت این است که این افراد ممکن است سطح صدایی که افراد عادی دریافت می کنند را نشنوند.

وی در پایان یادآور شد: جامعه ناشنوایان هیچ تفاوتی با سایر افراد جامعه ندارند و نیازهای مشابهی با سایر افراد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید