ازدواج فامیلی ریشه اختلال ناشنوایی در جنوب شرقی است/ غربالگری شنوایی بهترین راه برای به حداقل رساندن اثرات کم شنوایی است.


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886449

یکی از مهم ترین علل ناشنوایی و کم شنوایی در کشور ما ازدواج های متقابل و حتی در بین فرزندان افرادی است که مشخصا از اقوام نزدیک نیستند و شیوع این بیماری در سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، تست غربالگری یک تست ساده است که توسط شنوایی شناس (شنوایی سنجی) انجام می شود و تنها چند دقیقه طول می کشد و هدف آن تشخیص کم شنوایی در کودکان و هدف اصلی آن است. اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزاد، پیشگیری از آسیب های شنوایی است.


اگر کودکی از بدو تولد معلولیت داشته باشد علاوه بر اینکه در آینده برای ارتباط و تعامل با جامعه مشکل ساز می شود، امکان درک کودک را نیز از بین می برد و عملا امکان ارتباط فراهم نمی شود.


نقص بدن بر بدن تأثیر می گذارد، اما اختلال شنا تأثیر بسزایی در درک و درک فرد دارد، به همین دلیل این اختلال از حساسیت ویژه و خاصی برخوردار است و اگر شنوایی و بینایی کودک در سنین طلایی تشخیص داده نشود، اما کودک اثربخشی در سالهای بعد اولیه و مؤثر نیست.



غربالگری شنوایی بهترین راه برای به حداقل رساندن اثرات کم شنوایی است

عباسعلی اویسی مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه از بدو تولد در کنار کودک هستیم گفت: کودک از بدو تولد است تا زمانی که مشخص شود کودک سالم است یا دارای معلولیت است و در دوران پیری و در واقع در پایان عمر، رفاه هنوز در خدمت اعضای جامعه است.


وی افزود: با طرح پیشگیری از ناشنوایی و کم شنوایی و غربالگری شنوایی کودکان برای کاهش میزان آسیب شنوایی در جامعه، خدمات دوران کودکی و یا زایمان زودرس را ارائه می دهیم.


مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه برای هر فرد دارای اختلال سه شنوایی سنج با دستگاه شنوایی سنج انجام می شود، تصریح کرد: افراد با توجه به نوع و شدت اختلال و خدمات تخصصی به مراحل تخصصی تر هدایت می شوند. در این مرکز برای غربالگری شنوایی ارائه می شود.



اختلال شنوایی رشد زبان، گفتار و آموزش کودک را تهدید می کند

وی با اشاره به اهمیت شنوایی ادامه داد: حصول اطمینان از رشد مناسب منوط به تشخیص صحیح و مطمئن مشکلات و عیوب در قالب آسیب شنوایی است و تحقیقات به وضوح نشان می دهد که اختلال شنوایی رشد زبان، گفتار و آموزش کودک را به خطر می اندازد. و برخی از کودکان پیش دبستانی نیز به دلایل مختلف از جمله عفونت گوش میانی و ابتلا به بیماری ها یا آسیب های مختلف دچار اختلالات شنوایی می شوند.


وی با بیان اینکه کم شنوایی یک نقص پنهان است که به راحتی قابل تشخیص نیست، اذعان داشت: متاسفانه تشخیص زودهنگام کم شنوایی بسیار مشکل است و معمولا دیر تشخیص داده می شود و کم شنوایی در کودکان یک بیماری پنهان است و در صورت وجود شایعه می توان آن را کتمان کرد. برنامه های غربالگری اعمال نشده است



بیش از 60 درصد کاهش شنوایی حسی عصبی مادرزادی است

اویسی بیان کرد: بیش از 60 درصد کم شنوایی های حسی عصبی مادرزادی است که عمدتاً از طریق غربالگری در بدو تولد و مداخله زودهنگام قابل تشخیص است و مابقی در سطح غربالگری قبل از اولیه قابل تشخیص و ردیابی است و یافته های تحقیقات نشان می دهد که 5 درصد کودکان پیش دبستانی با آسیب شنوایی هستند که در این دوره از طریق غربالگری شناسایی می شوند.


وی با اشاره به سن طلایی پنج سالگی گفت: در حوزه سلامت روان کودکان پنج و شش ساله از نظر وضعیت بینایی و کنترل و طرح غربالگری اضطراب کودکان غربالگری می شوند.


وی ادامه داد: اضطراب یکی از اختلالاتی است که از جمله اختلالات روانی محسوب می شود، اما تأثیر زیادی بر ویژگی های ارتباطی کودک و تعامل سالم و سازنده ای که با جامعه برقرار می کند و اگر کودک واقعاً معلول باشد، دارد. در ساختار معاونت توانبخشی، خدمات درمانی دریافت می کنند و حلقه وسیعی از جامعه تحت حمایت و پوشش فعالیت های اجتماعی قرار دارند.


مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به جمعیت آماری بیش از 64 هزار نفر از معلولان در استان تصریح کرد: در زمینه های بینایی، حرکتی، ذهنی، ذهنی، شنوایی، صوت و گفتار تعدادی از این افراد هستند. در حال دریافت مستمری ماهانه و شبانه روزی معلولان حدود هفت مرکز به معلولان خدمات رسانی می کنند.


وی افزود: روزانه 34 مرکز در استان با توجه به وضعیت معلولیت و بروز معلولیت در هر منطقه وجود دارد و حق شیردهی به صورت خانواده محور انجام می شود که برای ما بسیار مهم است که مردم در واقع از معلولان، سالمندان یا بیماران روانی در خانواده خود مراقبت می کنند.



طرح غربالگری شنوایی سنجی بیش از 75 هزار نوزاد در سیستان و بلوچستان


اویسی با بیان اینکه تعداد ناشنوایان و کم شنوایان سیستان و بلوچستان نسبت به میانگین کشوری بیشتر از سایر نقاط کشور است، تصریح کرد: برخی از نقاط استان به دلیل ازدواج های مختلط و ناشنوایان بیشتر ناشنوا و کم شنوا هستند. مشکلات ژنتیکی بحران اعلام شده است.


مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان بر نقش مهم پیشگیری در بروز آسیب ها و معلولیت های اجتماعی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: تنها برای پیشگیری از بروز آسیب های شنوایی و بینایی در استان بیش از 75 هزار نوزاد در بیمارستان ها، مراکز زایمانی حضور دارند. و مراکز غربالگری بینایی از نظر شنوایی و بینایی توسط سازمان اجتماعی معاینه شده اند و در صورت نیاز به اقدامات پزشکی مانند کاشت حلزون، تجویز عینک و سایر اقدامات پزشکی برای نوزاد این امر با حمایت سازمان بهزیستی انجام می شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید