اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان زیر 6 سال در قزوین

وی افزود: با توجه به فوران تاج در سال 1399 اجرای این پروژه به طور موقت متوقف شد و در پاییز امسال مجوز از سرگیری آن صادر شد که با رعایت تمامی شرایط بهداشتی اجرا می شود.


مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: تمامی کودکان 3 تا 6 ساله استان که در مهدکودک ها و مراکز آموزشی مستقر می شوند و سایر کودکان در پایگاه ها و مراکز برای زندگی مثبت تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار می گیرند.


وی گفت: این طرح با هدف شناسایی کودکان مبتلا به بیماری ها و عواملی که منجر به کم شنوایی نهفته پس از غربالگری نوزادان می شود و یا در این سنین مبتلا به بیماری هایی هستند که شنوایی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند، انجام می شود.

وارسی بیان کرد: برای هر فرد سه تست تخصصی شنوایی سنج انجام می شود و سپس افرادی که به مراحل تخصصی هدایت می شوند، اطلاع رسانی و پایش می شوند تا به نتیجه خاصی برسند.

کم شنوایی یک نقص پنهان است که به راحتی قابل شناسایی نیست


وی افزود: اجرای طرح غربالگری شنوایی کمک شایانی به پیشگیری از بروز آسیب های شنوایی و گفتاری و به دنبال آن آسیب های روانی و اجتماعی برای فرد و خانواده و همچنین جامعه خواهد کرد.


این مقام گفت کم شنوایی یک نقص پنهان است که به راحتی قابل شناسایی نیست. وی گفت: تمامی مراحل غربالگری توسط متخصص و شنوایی شناس انجام می شود.


وی گفت: اطمینان از رشد مناسب در گرو تشخیص صحیح و مطمئن مشکلات و عیوب به طور کلی و آسیب شنوایی به طور خاص است و تحقیقات به وضوح نشان می دهد که آسیب شنوایی رشد زبان، گفتار و آموزش کودک را تهدید می کند.

ورسی افزود: متاسفانه برخی از کودکان پیش دبستانی نیز به دلایل مختلف از جمله عفونت گوش میانی و بیماری ها یا آسیب های مختلف دچار اختلالات شنوایی می شوند.

ارزیابی شنوایی بیش از 5000 کودک در قزوین در سال 1377


“تشخیص زودرس کم شنوایی بسیار دشوار است و معمولا دیر تشخیص داده می شود. زیرا کم شنوایی در کودکان یک بیماری پنهان است و در صورت اجرا نشدن برنامه های غربالگری شنوایی قابل پنهان شدن است.


مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: بیش از 60 درصد کم شنوایی های حسی مادرزادی است که بیشتر آن با غربالگری زایمان و مداخله به موقع قابل شناسایی است و بقیه در سطح غربالگری پیش دبستانی شناسایی و پایش می شود.


وی افزود: طرح غربالگری شنوایی پیش دبستانی به منظور شناسایی به موقع و به موقع آسیب های شنوایی و ارائه خدمات لازم توسط متخصصان و مداخله به موقع برای پیشگیری از عوارض کم شنوایی اجرا می شود.


ورسی گفت: امسال با هماهنگی های انجام شده در استان و امضای تفاهم نامه با مراکز و نهادهای مثبت اندیشی، سه مرحله غربالگری با همکاری انجمن شنوایی سنجی استان آغاز شد.


وی در پایان گفت: در مجموع بیش از 5617 کودک قزوینی در غربالگری شنوایی در سال 98 مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد 618 کودک به مراکز تخصصی مراجعه کردند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید