کم کاری تیروئید؛ شایع ترین علت قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی / 56 مرکز شهری و روستایی خراسان شمالی آماده غربالگری نوزادان


ساعت: 12:12
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842296

مدیر گروه کنترل بیماری های خراسان شمالی گفت؛

افشین دلشاد گفت: کم کاری تیروئید در نوزادان یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی است و برای پیشگیری از این عارضه مهم نوزادان باید از روز سوم تا پنجم تولد برای همه نوزادان غربالگری شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ افشین دلشاد، رئیس مرکز کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصرترک با بیان اینکه تقویم سلامت از 14 تا 10 خرداد به عنوان هفته جهانی تیروئید نامگذاری شده است، گفت: یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری، عقب ماندگی ذهنی است و برای جلوگیری از این عارضه مهم، نوزادان باید از روز سوم تا پنجم تولد برای همه نوزادان غربالگری شوند.

وی ادامه داد: تمامی موارد مشکوک به بیماری فراخوان می شود، آزمایش های تشخیصی در آزمایشگاه های منتخب انجام می شود و در صورت تشخیص بیماری، درمان با قرص لووتیروکسین آغاز می شود.

مدیر گروه کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه این فعالیت ها باید بدون اتلاف وقت انجام شود، گفت: درمان باید قبل از 28 روزگی نوزاد آغاز شود.

دلشاد افزود: در حال حاضر در 16 مرکز شهری، 40 مرکز روستایی و سه بیمارستان در استان خراسان شمالی، نمونه برداری از پاشنه پا به مدت سه تا پنج روز در قالب طرح غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید انجام می شود.

وی گفت: سال گذشته 13 هزار و 17 نوزاد مورد آزمایش قرار گرفتند و 28 نوزاد مبتلا به TSH (هورمون تیروئید) بالا شناسایی شدند که همگی برای شروع درمان به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید