عقب ماندگی شهر جهانی در تفکیک زباله/ یزد شهری با تولید روزانه 9 تن زباله پلاستیکی


ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896837

بازیافت زباله در بسیاری از کشورهای دنیا به یک صنعت پولساز تبدیل شده است، اما در کشور ما و در نتیجه در استان یزد نه زیرساخت های این حوزه فراهم است و نه آموزش و فرهنگ سازی برای تفکیک زباله و اصلاح آن امری جدی است. موضوع .از مردم و مسئولان می طلبد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرنگار یزدرسا ، در دنیای امروز با پیشرفت علم و فناوری زباله و زباله به صنعتی سودآور در جامعه تبدیل شده است به شرطی که شرایط جداسازی زباله از یکدیگر فراهم شود و بدون شک ساکنان یک شهر می تواند نقش مهمی در این ثروت آفرینی داشته باشد.

ترغیب شهروندان به تفکیک زباله های خانگی در صورتی امکان پذیر است که ابزار لازم بدون مشکل در اختیار آنها قرار گیرد.

زباله هویت خاص خود را دارد.. شهرداری، بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی و …. زباله ها باید به شیوه ای مناسب و ساختار یافته دفع شوند.

به گفته برخی کارشناسان، این طلای آلوده به مواد شیمیایی است که در واقع می تواند به طلا تبدیل شود و می تواند عامل و منبع آلودگی، بیماری و تخریب محیط زیست باشد.


6edf8955 2617 4593 bd57 01a2f63f7e28 خبر خاکستری

استفاده و بازیافت طلای کثیف مستلزم تمهیداتی است که بیشتر آن باید توسط دولت ها فراهم شود تا بتوانند از آن بهره کامل ببرند و برخی نیز نیازمند توجه و اهمیت جامعه است که باید در تحقق این امر کوشا باشند.

پسماندهای شهری و صنعتی که در گذشته به یک چالش زیست محیطی برای مدیران شهری تبدیل شده بود، اکنون در خدمت توسعه و تعالی شهرها هستند.

با توجه به مصرف زیاد و نیاز زیاد به ظروف پلاستیکی و پلاستیکی، این محصولات بیشترین سهم زباله را در دنیا به خود اختصاص داده اند و یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست، چرا که مدت هاست زباله، ضایعات و مدیریت صحیح آنها به یک امر جدی تبدیل شده است. چالشی برای یزد. همان چیزی که در شهرهای بزرگ کشور شاهد آن هستیم.


* تولید روزانه 600 تن زباله در استان یزد

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اینکه زباله به تدریج در حال تبدیل شدن به معضلی برای یزد است و نیاز به ساماندهی و مدیریت پسماند به شدت احساس می شود، گفت: در مراحل اولیه آزمایش، زباله ها به شدت احساس می شود. داغ است.

محمدرضا برزگر اظهار داشت: حدود 70 درصد زباله های یزد را مواد آلی تشکیل می دهد که با تکمیل کارخانه و تولید کود کمپوست گام موثری برای جلوگیری از دفن زباله ها برداشته می شود.


4ab88c46 8676 42b1 a5fd 5802c8f6ee27 خبر خاکستری


* 60 درصد حجم زباله های خانگی خشک و قابل بازیافت است

برزگر گفت: در شهرستان های استان یزد کارخانه فرآوری زباله وجود ندارد، اما ماشین آلات خط تولید در مرکز استان راه اندازی شده و برای 40 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد گفت: مواد بازیافتی در صنایع تبدیلی به چرخه مصرف بازگردانده می شود و در کارخانجات مقواسازی، بازیافت پلاستیک و … استفاده می شود.

وی بیان کرد: 330 تن زباله در یزد، حمیدیه و شاهدیه و در کل استان روزانه حدود 600 تن زباله تولید می شود که 7 تا 9 تن آن کیسه های پلاستیکی و پلاستیکی است.


88175ffc 989b 4aa3 9f14 58878822b8cd خبر خاکستری

برزگراد ادامه داد: دو سایت تخلیه و ساماندهی نخاله های ساختمانی وجود دارد که مدیریت و ساماندهی این مراکز بر عهده سازمان مدیریت پسماند است.

این میزان زباله تولید شده در استان یزد توسط یک میلیون و 300 هزار نفر عدد قابل توجهی است، عددی که می توان با اطلاع رسانی و آموزش شهروندان از آن برای ایجاد بستر سرمایه گذاری و ثروت آفرینی استفاده کرد.


* زباله های پلاستیکی، بلای طبیعت

پلاستیک یکی از مضر ترین محصولات برای محیط زیست است، استفاده بی رویه از کیسه ها و ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به دلیل اصلی تخریب محیط زیست تبدیل شده است و سال ها طول می کشد تا زباله های پلاستیکی باقی مانده در طبیعت تجزیه شوند.

دفع زباله های پلاستیکی و تجمع آن در طبیعت و محیط زیست به تدریج منابع آب و خاک، رودخانه ها، حیات جانوری و گیاهی را به خطر می اندازد.


8a2314c2 f8bd 461e 98d8 978c7b91b25d خبر خاکستری

وقتی کیسه های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می شوند، در محیط می مانند و این کیسه ها همراه با باد حرکت کرده و وارد رودخانه و آبراهه ها می شوند و در نتیجه باعث مسدود شدن آبراه ها می شوند و در بسیاری از موارد به دلیل راکد بودن آب، تکثیر تمامی گونه های حشرات افزایش می یابد. در این محیط

در همین راستا رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از تولید کیسه های زیست تخریب پذیر و توقف توزیع کیسه های پلاستیکی بین شهروندان به یزدرسا خبر داد.

برزگر با بیان اینکه صنایع، مغازه ها و مراکز خرید بزرگ ترین مصرف کننده پلاستیک در یزد هستند، گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد اقداماتی از جمله آموزش و تشویق شهروندان به استفاده از کیسه های تجزیه پذیر و توزیع این کیسه ها بین شهروندان انجام داده است. و به این ترتیب توزیع کیسه های پلاستیکی برای جمع آوری تفکیک زباله بین شهروندان متوقف می شود.

برزگر از راه اندازی اپلیکیشن پسماند خشک در یزد خبر داد و گفت: هم اکنون شهروندان برای تهیه کیسه های پلاستیکی از این اپلیکیشن استفاده کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از شهروندان خواست تا حد امکان از کیسه های پارچه ای و توری به جای کیسه های پلاستیکی استفاده کنند.

بی شک آموزش، فرهنگ سازی و به همراه آن اقداماتی از جمله اقداماتی که در ماموریت ها و اولویت های سازمان های پسماند در شهرداری های سراسر کشور گنجانده شده است، می تواند گامی در مسیر سرمایه گذاری برای تبدیل طلای کثیف به ثروت باشد.


* ایجاد شغل و رونق اقتصادی از طریق بازیافت طلای کثیف

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر یزد در این باره به یزدرسا گفت: پسماندها و شیرابه های زباله اگرچه اثرات نامطلوب زیادی بر محیط زیست و سلامت دارند، اما می توانند علاوه بر سودآوری بسیار و نقش مهمی در اقتصاد کلان، موجب اشتغالزایی شوند. .

مجید تجملیان تصریح کرد: تلاش داریم با برنامه ریزی صحیح درآمد حاصل از طلای کثیف را به چرخه اقتصادی استان برگردانیم تا بتوان از آن برای خدمات رسانی به شهرستان استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این راستا برای تولید کمپوست به دستگاهی نیاز داریم که باید از خارج وارد شود و نیاز به بودجه زیادی دارد.


9bb77ca9 a76c 49e5 a82f 16f8f4655f44 خبر خاکستری

تجملیان افزود: متاسفانه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در کشور و به همین دلیل در استان یزد بسیار ضعیف است و مردم باید باور کنند که تفکیک زباله از مبدا کار بسیار ارزشمندی است و ایجاد چنین نگرشی باعث تعامل شهروندان با شهر می شود. مدیران بیش از گذشته بیا و در این کار شرکت کن

تجملیان ادامه داد: دفع نامناسب زباله مقدار زیادی مواد سمی تولید می کند که باعث آلودگی آب و خاک می شود و این مشکل سلامت انسان را تهدید می کند.


* تفکیک زباله یکی از راه های جلوگیری از آلودگی است

وی گفت: مردم تفکیک زباله (شیشه، تیغ، سر سرنگ واکسن) را یاد بگیرند. جداسازی شیشه در خط تولید بسیار مشکل است و هزینه زیادی دارد. علاوه بر این، نتایج حاصل از خط فرآوری کود کمپوست، در صورت وجود شیشه، دستگاه می تواند زباله ها را به کمپوست تبدیل نکند.

صنعت بازیافت در کشورهای توسعه یافته به صنعتی سودآور و سودآور تبدیل شده است و این کشورها پسماندهای معمولی خود از فلز و پلاستیک گرفته تا زباله های الکترونیکی مانند موبایل یا کامپیوتر را بازیافت می کنند و از این راه درآمد خوبی کسب می کنند.


fc301a4c 2479 42cb bd22 a42b68975570 خبر خاکستری

در واقع امروزه جداسازی، بازیافت و استفاده از ضایعات به عنوان طلای کثیف یکی از مهمترین شاخص های توسعه پایدار برای کشورها محسوب می شود و برخی از کشورها در این زمینه موفقیت های زیادی کسب کرده اند و سعی در تولید انرژی از زباله دارند.

به نظر می رسد اگر از یک سو همکاری و مشارکت مردم و آموزش آنها در زمینه تفکیک زباله و از سوی دیگر ایجاد زیرساخت و نرم افزار توسط کارکنان، پشتیبان کار مدیریت پسماند باشد، یزد. می تواند یکی از استان های پیشرو در زمینه تبدیل زباله به ثروت باشد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید