تفکیک زباله در مبدا راهکاری برای ساماندهی زباله گردها است


ساعت: 09:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1909723

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و دشوارتر شدن زندگی، تعداد زباله گردها افزایش یافته است، مسلماً وجود اشتغال و بازیافت مناسب زباله در مبدا می تواند راه حل مناسبی برای کاهش حضور زباله باشد. مجموعه داران در جامعه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، هر روز که در مناطقی از شهر شیراز قدم می زنیم، با صحنه ای دردناک برای جامعه ما مواجه می شویم که احساسات همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد، آن صحنه در خیابان هاست.

پدیده زباله‌ریزی در شهر و مواجهه شهروندان با صحنه‌های تلخ و دردناک زباله‌دان‌های معلق در تانکرهای زباله نیز زیبایی محیط شهری را تحت تأثیر قرار داده و از جذابیت گردشگران و سلامت جامعه می‌کاهد و این امر نیازمند اتخاذ راهکارهایی است. که یکی از آنهاست توجه همه مردم به موضوع تفکیک زباله از مبدا است.

این ماجرا سابقه ای طولانی دارد زیرا مردم هر روز از شهرها عبور می کنند و هیچکس تعداد آنها را نمی داند، حتی در سطوح مدیریتی و اداری هیچکس اطلاعات دقیقی از تعداد این افراد ندارد.


تفکیک زباله در مبدا تعداد جمع کننده های زباله را کاهش می دهد


در همین راستا خبرنگار شیرازی به منظور پیگیری مشکلات ناشی از حضور بالگردها در شهر شیراز با افشانا چاوت خدایی سخنگوی کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز گفت وگویی انجام داد.

وی با بیان اینکه نبود خانه و زندگی یکی از مشکلات اصلی این زباله گردها است که آنها را مجبور به جمع آوری زباله می کند، گفت: شهرداری شیراز برای کمک به بهزیستی آمد و کمک مالی کرد اما این موضوع بارها مطرح شد. تعجب می کنیم که چرا شهرداری فقط باید پول بدهد؟ ، زیرا این افراد پس از ترک اعتیاد دوره اعتیاد را طی کرده و برای جمع آوری زباله و زباله به خیابان بازگشتند.

چاوش هدی همچنین افزود: شهرداری برای تکمیل روند درمان این افراد بهزیستی تاکید کرد و اعلام شد که 60 درصد هدف باید ساخت مراکز توانبخشی و توانمندسازی و تربیت آنها برای کار و سپس جامعه باشد. در صورت بازگشت، امید به زندگی و ایجاد شغل و مهارت برای این افراد می تواند مفید باشد.

سخنگوی کمیته بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز به تعداد مشاغل مزاحم در شهر شیراز اشاره کرد و افزود: بیش از 25 شغل مزاحم در این شهر وجود دارد که باعث آلودگی محیط زیست و صدا می شود.

وی بزرگترین دغدغه در ساماندهی بنگاه های ناخوشایند را کارگاه های پسماند عنوان کرد و افزود: این کارگاه ها در برخی از مناطق شیراز رشد زیادی داشته و شهرداری منطقه پنج با جدیت پیگیر آن است چرا که این کارگاه ها مجوز کسب ندارند و هر چه ساماندهی شده باشد. با سرعت بیشتری برخورد و جمع آوری می شود و کارگاه های دارای مجوز نیز باید استانداردهای لازم را داشته باشند.

حشد هدی همچنین گفت: حل همه معضلات و آسیب های اجتماعی به فرهنگ شهروندان بستگی دارد چرا که تفکیک زباله از مبدا باعث کاهش جمعیت زباله جمع کنندگان می شود. علاوه بر این، شهروند باید بداند اگر زباله های خود را تفکیک نکند چه مشکلاتی پیش خواهد آمد که شهرش در انتظار است.

وی در پایان به شهرداری و سازمان مدیریت پسماند مراجعه کرد و گفت: باید بر تفکیک زباله در مبدا تاکید کنند چرا که این امر باعث جلوگیری از ریختن زباله در کارخانه های زباله و همچنین ایجاد اشتغال و بازیافت مناسب از مبدا می شود. دو راهکار مهم برای کاهش ضایعات هستند.


زباله ها ظاهر شهر را آشفته و نامناسب می کند


خبرنگار شیراز برای اطلاع از آمار زباله روزانه در کلانشهر شیراز و اقدامات انجام شده برای بازیافت زباله از سوی شهرداری شیراز با روح اله هوشبخت، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت و گو کرد.

وی با بیان اینکه با رشد شهرنشینی مشکلات و آسیب های جدیدی به وجود آمده است که یکی از این معضلات دفع زباله است، تصریح کرد: هیچ گونه مشکل بهداشتی و ایمنی وجود ندارد.

خوشبخت افزود: عده ای با گشت و گذار در کیسه های زباله، مقداری اقلام بازیافتی را جدا کرده و با فروش آنها درآمد غیرقانونی کسب می کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش دفع زباله را می توان به افزایش تولید زباله اشاره کرد. در حال حاضر متأسفانه به دلیل رواج مصرف گرایی، شاهد تولید بی رویه زباله در شهرها هستیم.

این مسئول تصریح کرد: امروزه در کشورهای توسعه یافته به دلیل اجرای طرح تفکیک از مبدا، دفع زباله کاهش یافته است، اما در کشورهای در حال توسعه به دلیل گرایش به مصرف گرایی، سبک زندگی، تنوع و استفاده بی رویه از مواد پلاستیکی افزایش یافته است. زباله است.

وی با اشاره به اینکه بی احتیاطی و بی احتیاطی برخی از شهروندان به تفکیک در مبدا باعث آسیب رساندن به محیط زیست شده است، تصریح کرد: اولاً زباله گردی منظر شهری را آشفته و نامناسب می کند چرا که با پراکندگی و پاره شدن کیسه های زباله، آنها را به محیط زیست تبدیل می کنند. منظر شهری را آلوده می کند همچنین جوندگان، حشرات و حیوانات ولگرد از جمله گربه و سگ، بیماری های عفونی و قارچ ها را جذب می کند.

وی افزود: از سوی دیگر این امر باعث افزایش حجم فعالیت کارکنان خدمات شهری و هزینه های مربوط به آن می شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه زباله گردها از هیچ گونه وسایل حفاظت فردی مانند ماسک و دستکش استفاده نمی کنند، گفت: این افراد اغلب با مواد شیمیایی و ابزار تیز کار می کنند و در معرض بیماری هایی مانند هپاتیت و بیماری های پوستی هستند. قارچ هایی نیز وجود دارند که ممکن است سلامت عمومی را به خطر بیندازند. بنابراین، حفظ این روش جمع آوری بازیافت، چه به دلایل مادی و چه معنوی، خلاف قانون مدیریت پسماند بوده و ممکن است پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت بهداشتی و زیست محیطی داشته باشد.

وی در خصوص اقدامات سازمان پسماند شهرداری اظهار داشت: سازمان مدیریت پسماند از سال 93 به طور جدی در فضاهای آموزشی مختلف از جمله حضوری درب ویلاها آموزش و فرهنگ سازی زمینه تفکیک زباله در مبدا را آغاز کرده است. آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی، مدارس، مهدکودک ها، کودکان، اصناف، سازمان ها و ادارات، مساجد، مراکز فرهنگی، مانورها، مناسبت ها و نمایشگاه ها و جشنواره ها و همچنین استفاده از رسانه هایی مانند رادیو و تلویزیون ملی و محلی، غرفه ها و بیلبوردها، پل هوایی ، و غیره. پرداخت شده.

این مسئول اضافه کرد: در بحث مدیریت پسماند و به گفته ارکان مسئول، بسیاری از مدیریت پسماند به طور مستقیم به همکاری و مشارکت شهروندان بستگی دارد و در تمامی مراحل مدیریت موثر است.

از شهروندان خواسته است که اجزای زباله خشک را در مبدا جداسازی کنند، مواد بازیافتی را طبق برنامه به ماشین‌های جمع‌آوری پسماند خشک یا ایستگاه‌های بازیافت ثابت تحویل دهند، حجم زباله‌های خشک را فشرده و کاهش دهند، زباله‌های خشک را به دلیل مشکلات بهداشتی به مسافران تحویل ندهند. تفکیک پسماندهای مرکب ویژه، جدیت در حفاظت از منابع، سرمایه و محیط زیست و آموزش مربوط به تفکیک از منبع زباله از والدین به فرزندان.


اگرچه رسانه های زیادی از زباله گردها نوشتند اما همچنان شاهد حضور بسیاری از این افراد در خیابان های شیراز هستیم که قطعا با ایجاد اشتغال و آموزش مشاغل فنی و حرفه ای به این افراد می توانند از تعداد زباله گردها در خیابان ها بکاهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید