آیا عرضه خودرو در بورس راهکاری برای ساماندهی صنعت و بازار است؟ افزایش تقاضا برای خودروهای دست دوم

ساعت: 13:32
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792329

بررسی بازار خودرو نشان می دهد که پس از افزایش عرضه، قیمت بازار کاهش یافته و به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، با افزایش تولید و عرضه، اختلاف 120 درصدی قیمت کارخانه و بازار کاهش می یابد، اما تقاضا برای خودروها به خصوص خودروهای دست دوم افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از سال 1397 تاکنون شاهد افزایش قیمت خودروها بوده ایم اما به دلیل برخی تصمیمات اشتباه، سهامداران صنعت خودرو سال ها متضرر می شوند تا جایی که ایران خودرو و سایپا بنا به اعلام شورای هماهنگی روسای جمهور زور در 28 مهر امسال وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمت گذاری خودرو تصمیم به افزایش قیمت برخی از محصولات خود برای خروج از قیمت گذاری دستوری گرفته است.

رئیس جمهور روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه موضوع افزایش قیمت ها را مورد بررسی قرار داد و در همین راستا وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت های قبلی را داد و اعلام شد پس از بررسی قیمت های جدید خودرو اعلام خواهد شد. این در حالی است که قیمت های جدید خودروهای داخلی با میانگین رشد 15 تا 18 درصدی 17 آذرماه اعلام شد.

فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار راه دانا در خصوص قیمت تمام شده و آخرین وضعیت صنعت خودرو گفت: از نظر اقتصادی این موضوع به جز سهامداران ربطی ندارد. دلیلی وجود ندارد که شرکت کنندگان توزیع بدانند قیمت چقدر است، اما اگر خریدار آزاد باشد که به طور متعادل خرید کند، این شرایط منطقی است.

وی تاکید کرد: مشکل امروز بازار خودروی ما به دلیل انحصار است که دیر یا زود باید شکسته شود. بنابراین تصمیم این است که صورت های مالی شرکت را به دقت بررسی نکنید.


خودرو به کالایی برای پس انداز تبدیل شده است

زاوه در مورد آزادسازی افزایش قیمت مصوب را برای آزادسازی ندانست و گفت: آزادسازی به این معناست که قیمت بازار تعیین کننده قیمت کالا است و با توجه به رانت در این نوع فروش، در صورت افزایش قیمت خودرو، قیمت آن در بازار تعیین می شود. تقاضای بازار کمتر از تولید فعلی خواهد بود.» تاریخچه تقاضای کاذب در بازار خودرو امروز به همان تفاوت قیمت برمی گردد. با این نگاه سرمایه داری، خودرو به وسیله ای برای حفظ پس انداز تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی مردم را وادار کرده است تا برای فرار از سیاست های مخرب دولت، هر کالایی را که بورس دارد مانند خودرو، طلا و … خریداری کنند تا ارزش پول خود را حفظ کنند. دولت مرکزی در چنین شرایطی بحث افزایش تولید سمت تقاضا منتفی و بی اثر است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: امروزه دلیل اصلی افزایش تقاضا برای خرید خودرو ناشی از سیاست های گذشته و تورم است و تنها با اصلاح و رفع مشکل تورم، ایستادن در صف خرید خودرو بی معنا است.

بازار خودرو قدرت افزایش قیمت را ندارد

سپهر زنگنه کارشناس صنعت خودرو نیز درباره تاثیر افزایش اخیر قیمت کارخانه خودروسازی بر بازار بیان کرد: ماه گذشته دو اتفاق بر بازار خودرو تاثیر گذاشت و پس از این دو مشکل قیمت خودرو افزایش یافت. متعلق به رئیس بورس کدال است.

این کارشناس بازار خودرو گفت: بدیهی است این افزایش قیمت ها باز هم خودروسازان را راضی نکرده است چرا که انجمن خودروسازان هیچ گاه اعلام نکرده که درصدی افزایش قیمت را می خواهد.

زنگنه گفت: تا سال 98 بالاخره قیمت خودرو دو برابر شد. وی گفت: سال گذشته 4 تا 5 برابر افزایش قیمت خودرو داشتیم.

زنگنه با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، تقاضا برای خودروهای فرسوده افزایش یافته و بسیاری از خودروهای فرسوده حتی یک روزه نیز به فروش می رسند.

رکود در فاصله طولانی قیمت بین قیمت کارخانه و بازار خودرو

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ درباره تاثیر اعلام قیمت جدید خودرو در بازار، اظهار داشت: در این راستا قیمت خودروهای جدید چه تاثیری بر بازار دارد. وی گفت: با توجه به اختلاف قیمت زیاد قیمت کارخانه و بازار، اعلام قیمت های جدید تاثیری بر بازار خودرو نداشت و تاثیر قیمت ارز لواسان بر بازار خودرو بیشتر از افزایش قیمت کارخانه است. “

موتمنی در خصوص تاثیر فروش فوری بر اصلاح قیمت بازار افزود: هر چه میزان عرضه خودرو در بازار افزایش یابد شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. عرضه کم خودرو در بازار در سال های اخیر باعث تفاوت 100 درصدی قیمت کارخانه و بازار شده است.

افزایش عرضه باعث کاهش قیمت ها در بازار می شود

وی گفت: در شرایط فعلی تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد، خریدار همیشه به دنبال خودروهای جدید است، بنابراین در دو ماه گذشته بیشترین فروش به دو خودروی خارجی جدید زیر یک میلیاردی که تازه وارد شده اند بازگشته است. .

آیا بورس کالا راه حلی برای مشکل صنعت خودرو خواهد بود؟

کارشناسان معتقدند اگر خودروسازان به بورس بیایند و اجازه داده شود محصولات خود را با قیمت واقعی بفروشند، پتانسیل این صنعت رشد می کند، قیمت ها واقعی می شود و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود.

امروزه شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار آزاد بسیار زیاد است و خودرو را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل می کند که هم مردم و هم خودروساز متضرر می شوند و سود به جیب دلالان می رود و ضرر اصلی به جیب دلالان می رسد. اقتصاد کشور

از نگاه کارشناسان، عرضه خودرو در بورس کالا با تولید متعادل است و شاهد افشای قیمت واقعی خودروها خواهیم بود. با توجه به نیاز مالی خودروسازان به منابع مالی، فروش اوراق سلف خودرو یکی از راهکارهایی است که هم می تواند منابع مورد نیاز خودروساز را تامین کند و هم سودی را نصیب سرمایه گذاران کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید