بازار خودرو در انتظار ثبات و آرامش است/ آیا عرضه خودرو در بورس می تواند دست دلالان را کوتاه کند؟


ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891363

در گفت و گوی تفصیلی با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد.

رضا سفوند گفت: بازار خودرو در انتظار ثبات و آرامش است و با برنامه ریزی و کاهش دست دلالان می توان تلاطم ها را از این بازار زدود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، بازار خودرو مدت هاست دستخوش تغییرات و تلاطم هایی بوده و مدت هاست که ثبات قیمت در این صنعت به حلقه مفقوده تبدیل شده است و موج سواری برخی سودجویان در این بازار باعث شده تا این بازار از ثبات قیمت ها غافل بماند. برای سالها

قرعه کشی خودرو صفر مایل تنها باعث شده بود تا قیمت خودرو از درب کارخانه فاصله داشته باشد و به دست مشتری برسد، بنابراین تعداد کمی از افرادی که برای خودروها ثبت نام کردند مشتری و متقاضی واقعی بودند و درصد زیادی از آن افراد. سعی شد خودروی تقلبی را با قیمت بسیار بالایی در بازار بفروشد و همین امر منجر به ایجاد حباب در صنعت خودرو شد.


eca46aa7 2d68 4293 95f9 67a0c56a5b30 خبر خاکستری


در حال حاضر برنامه هایی برای عرضه خودروهای صفر کیلومتر از طریق بورس وجود دارد که در صورت اجرای صحیح این طرح می توان به تلاطم و تلاطم قیمتی در بازار خودرو پایان داد و یک بار برای همیشه قیمت تمام شده خودرو کاهش پیدا کرد. بدون دخالت دلالان کاملا مشخص شود.

در همین راستا گفتگویی با رضا سپهوند، کارشناس اقتصادی درباره ثبات قیمت در بازار کوردو انجام شده است که در ادامه می خوانید.


مزایا و معایب طرح تحویل خودرو صرافی چیست؟

عرضه خودرو در بورس طرح جدید خودروسازان است که سعی دارند بازار خودرو را به تعادل و ثبات برسانند اما با وجود اینکه بورس اطلاعات کامل دارد و خریداران و فروشندگان با اطلاعات کامل می آیند و به رقابت می پردازند و کالای مورد نظر را خریداری می کنند. و می فروشند، اما یکی از معایب بزرگ این است که فقط خریداران بزرگ می توانند وارد این طرح شوند و خودروهای پیشنهادی را خریداری کنند و در اینجا نیز خریداران بزرگ به خریداران کوچک اجازه خرید نمی دهند.


c5e21931 8908 4edb b2b2 aecb25f68c9b خبر خاکستری


یعنی نمی توان به عنوان خریدار وارد بازار خودرو شد و خودرو خرید، بلکه خودروها در بورس به صورت بلوک های متعدد به فروش می رسند و تنها خریداران بزرگ می توانند خودرو خریداری کرده و از کانال خود توزیع کنند. و سود را برای خود بکشید، اگر چنین باشد، این طرح نمی تواند بازار خودرو را به تعادل و ثبات برساند.


چرا با وجود برنامه های ارائه شده، بازار خودرو به ثبات نمی رسد؟

با توجه به اضافه شدن روزانه پنج هزار میلیارد تومان به نقدینگی، طوفانی از پول های بی خانمان به دنبال محل سکونت می گردد و با توجه به راندمان پایین و از بین رفتن بخشی از فعالیت های تولیدی، این پول های بی خانمان به سمت فعالیت های سوداگرانه سوق داده می شود. بازار خودرو و منازل را به ارمغان می آورد و مختل می کند.

در حالی که فعالیت تولیدی سودآور نیست، آشفتگی در بازارها از جمله مسکن و خودرو ادامه دارد و باید برنامه ریزی دقیقی برای هدایت سرمایه به سمت تولید انجام شود.

قطعا مافیای خودرو قدرت زیادی برای تاثیرگذاری بر بازار خودرو دارد و می تواند روی قیمت تاثیر زیادی بگذارد زیرا همین مافیای توزیع کننده بیشترین درآمد را دارد.


2ebb778f 1f70 4041 ad43 fa9988fc9251 خبر خاکستری



بهترین راه برای رهایی از آشفتگی در بازار خودرو چیست؟

راه حل اصلی ثبات بازار خودرو در راستای عرضه و تقاضای خودرو است، یعنی با اجازه واردات خودروهای ارزان قیمت و متناسب با قدرت خرید مردم می توان بخشی از این مشکل را حل کرد.

با واردات خودرو، خودروسازان ناکارآمد در مقابل رقبای خارجی مورد آزمایش قرار می گیرند تا بتوانند با رقابت محصولات خود را ارتقا دهند و سود آن به جیب مصرف کننده نهایی برود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید