عرضه خودرو در بورس دست دلالان را از سودهای بادآورده کوتاه کرد

در هفته های اخیر خرید و فروش های متعدد خودرو در بورس صورت گرفت و قیمت برخی از خودروها به حدی کاهش یافت که مردم را ترغیب به حضور در بورس و خرید خودرو بدون نیاز به قرعه کشی کرد و به همین دلیل خودرو شاهین فروخته شد. به قیمت کارخانه و در بازار آزاد 200 میلیون تومان تفاوت ایجاد کرد.

برخی از دلالان طاقت نیاوردند و به طرق مختلف اقدام به خروج خودرو از بورس کردند تا جایی که شاهد فشار برای خروج خودروهای دنا پلاس از بورس بودیم اما با پیگیری قاطعانه سازمان بورس و وزارت اقتصاد، عرضه خودروهای دنا را دو برابر تعیین شده در بورس اوراق بهادار عرضه کرد که در نهایت با اختلاف 250 میلیون تومانی نسبت به قیمت بازار آزاد به فروش رسید.

تفاوت بین اقتصاد دستوری و اقتصاد عرضه و تقاضا

نوید رجایی، کارشناس اقتصادی در این باره توضیح داد: اقتصاد علم تخصیص منابع کمیاب برای نیازهای نامحدود انسان است. اگر نگاهی به اقتصاد ایران در سال های اخیر بیندازیم متوجه می شویم که با توجه به تورم، خودرو دیگر کالای مصرفی نیست و بسیاری از مردم به این محصول به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه می کنند. با توجه به تحریم‌های سال‌های گذشته علیه کشورمان، خودروسازان علاوه بر هزینه‌های هنگفتی که به دلیل افزایش قیمت دلار بر آن‌ها تحمیل شد، در واردات قطعات نیز با مشکلات فراوانی مواجه شدند و در نتیجه هزینه‌های تولید هر خودرو نیز به همراه داشت. به طور قابل ملاحظه ای بیشتر شده. از سوی دیگر، در مواجهه با چنین وضعیتی و برای افزایش رضایت مردم، دولت قبل تصمیم گرفت تا از طریق اقتصاد دستوری، امور کشور را پیش ببرد که اگرچه اقتصاد دستوری می تواند در کوتاه مدت قیمت ها را کنترل کند، اما در در دراز مدت محکوم به شکست است

این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از بزرگترین اشتباهات پس از آن ثبت نام خودرو توسط خودروسازان در کشور بدون دریافت وجه بود. همین عامل باعث شد تا مردم ثبت نام خودرو را به عنوان یک قرعه کشی ببینند که هر چند هفته یکبار به راحتی می توانستند وارد آن شوند و در نتیجه درخواست های جعلی زیادی برای خودرو ارسال می شد و متقاضیان واقعی که توانایی خرید خودرو را نداشتند، ناامیدانه به آنها مراجعه می کردند. در بازار آزاد و در نتیجه افزایش تقاضا، قیمت خودرو افزایش یافت. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، وجود تحریم ها و افزایش قیمت دلار باعث افزایش هزینه های خودروسازان شد و قیمت های اجباری باعث شد شرکت ها تمایلی به عرضه محصولات خود نداشته باشند، چرا که هدف اصلی هر کسب و کاری ساخت سود و فروش قیمت باید کمتر باشد.هزینه ها جنون محض است. اکنون با ورود خودرو به بازار کالا، اولین متغیر اقتصاد، یعنی فعال می شود. عرضه و تقاضا خب این خبر بسیار بدی برای مافیای این صنعت است چرا که در بورس کالا شاهد شفافیت بسیار بیشتری نسبت به بازار آزاد هستیم و از طرفی طبق مکانیزم بازار فقط نامزدهای واقعی برای خرید خودرو وارد گود می شوند. . زمانی که عرضه و تقاضا در بورس کالا شکل گرفت، اگرچه دلالان با استفاده از قیمت های بسیار بالاتر سعی در ایجاد موانع جدی در قیمت گذاری داشتند، اما اقدامات هوشمندانه ناظران و مسئولان بورس کالا مانع از ثبت سفارش های نامتعارف و به تبع آن شد. ماشین با قیمت تعادل به دست مصرف کننده واقعی می رسد.

تغییرات صورت های مالی شرکت های خودروسازی

رجایی افزود: زمانی که خودرو با قیمت تعادلی به دست مصرف کننده برسد، صورت های مالی شرکت های خودروسازی نیز تغییر می کند و در نتیجه سرمایه گذاران این صنعت را برای سرمایه گذاری بسیار جذاب می دانند و در نتیجه بخشی از پول بی خانمان ها به راحتی جذب می شود. سرمایه گذاری مولد و این یکی از مزیت های جذاب بورس نسبت به سایر بازارها است. بنابراین با توجه به شرایط فعلی پیشنهاد می شود عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کند چرا که در بازار با تقاضای کاذب مواجه هستیم و هرگونه جلوگیری از عرضه ممکن است مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد و از طرفی سرمایه گذاران نیز همچنین نظر منفی داشته باشید، این یک بازی باخت برای دولت خواهد بود. یکی دیگر از جذابیت های بورس کالا، ضمانت دریافت کالا است، کما اینکه در گذشته به دلیل کمبود قطعات و سایر مشکلات مشاهده می شد که خودروسازان از تحویل خودرو در موعد مقرر خودداری می کردند، اما وجود خودرو در سررسید بورس کالا باعث شد خریداران از قبل نگران آن نباشند

رجایی در پایان گفت: نکته بسیار مهم دیگر این است که وقتی خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود، دلالان دیگر فرصت استفاده از سود آزاد را نخواهند داشت و این یک بازی دو طرفه هم برای شرکت عرضه‌کننده و هم برای خریدار است. .

جنون خرید خودرو به اوج خود رسیده است

علی فراگی، کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: در دورانی هستیم که شور و هیجان بورس به ویژه عرضه انواع خودرو افزایش یافته و منشا بسیاری از اخبار و مسائل دیگر شده است. وی افزود: اکنون در گام اول مهمترین سوالی که مطرح می شود این است که آیا عرضه از طریق بورس روند مثبتی دارد یا خیر؟ و فرآیندی پاسخگو که با برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح و مناسب بسیاری از مشکلات دیگر بازارها را حل می کند و قادر است هر محصولی را به بهترین شکل ممکن به فروش برساند.از طریق سیستم عرضه و تقاضا مسیر خود را تعیین کنید.

فراگی افزود: اگر بخواهیم مثال کوچکی از مثبت بودن این سیستم داشته باشیم، چند سالی است که کشور درگیر فروش کارخانه های خودروسازی از طریق قرعه کشی شده است که فقط سود مناسبی به جیب دلال می زند و واقعی است. مصرف کننده به هیچ وجه از این سیستم منتفع نمی شود بنابراین با سهولت عرضه آن در بورس کالا، بسیاری از مصرف کنندگان توانستند به خودروی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و با افزایش عرضه و از طریق سیستم کلی عرضه و تقاضا، بسیاری از قیمت های بازار آزاد کنار گذاشته شد و محصولات و کالاهای مورد نیاز به راحتی و با قیمت منصفانه تری در اختیار مصرف کننده قرار گرفت.

البته نکته ای که ممکن است نادیده گرفته شود، تنها تحویل خودرو نیست، بلکه بسیاری از کالاها به ویژه کالاهای تولید شده توسط شرکت ها می توانند با قیمت مناسب تری در بازار مانند تولید مصالح ساختمانی، سخت افزار به دست مصرف کننده برسند. و … و یک نکته دیگر.. گامی رو به جلو برای شفافیت صورت های مالی و عملکرد بسیاری از شرکت های فعال در بورس داخل و حتی خارج از آن این است که فرصت عرضه محصولات خود را در بورس داشته باشند. تبادل. بازار.

حال اگر این سیستم بتواند به دور از یک فرآیند منظم و کنترل شده به فعالیت خود ادامه دهد، توانایی کنترل و تنظیم بسیاری از محصولات تولید شده یا حتی خدمات ارائه شده را دارد و این همان چیزی است که اقتصاد کشور به آن نیاز دارد، او در خود می بیند.

آخرین نکته که دلیل مخالفت عده ای با ادامه و تسهیل این روند است، صرفاً نحوه سیاست گذاری، اجرا و ادامه این مسیر است که افراد فعال از این مدیریت و برنامه ریزی راضی نیستند. این فرآیند به خودی خود بسیار موثر و مفید است، اما نتیجه آن بستگی زیادی به نحوه مدیریت و برنامه ریزی دارد و اینکه دولت ها چه ضعف و ناتوانی خود را در این مسیر نشان داده اند.

توصیه دیگری که در پایان می توان کرد این است که روند قبلی را تکرار نکنید و از آن درس بگیرید، بلکه با افراد متفکر و دلسوز واقعی همین بازارها مشورت کنید و از آنها بهره مند شوید که می توانند موارد قبلی را جبران کنند. افرادی در این بازار که توانایی کمک به بهبود و رشد آن را دارند.

بالاخره عده ای مصمم به تکرار اشتباهات و اعمال نادرست موارد قبلی هستند و با توجه به احتمال اجرا و در نهایت نتیجه مطلوب این روند در صف مخالفت قرار گرفته اند.

عرضه خودرو در بورس باعث افزایش تولید خودرو می شود

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش عرضه خودرو در بازار علاوه بر کاهش قیمت در بازار آزاد و تسهیل و شفاف سازی روند دسترسی مردم به خودرو، خودروسازان را با افزایش سودآوری مواجه خواهد کرد. و بتوانند بدهی های سنگین خود را به قطعه سازان پرداخت کنند

یکی از معضلاتی که همواره بازار خودرو را با مشکل مواجه کرده، عدم تامین نیاز قطعه سازان است که منجر به کاهش عرضه قطعه به خودروساز و در نهایت کاهش تولید خودرو می شود. این نکته مهم در بررسی های بسیاری از تحلیلگران نادیده گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید