عدم عرضه خودرو در بورس کالا باعث افزایش قیمت شد.207 با ورود به بورس 100 میلیون افزایش یافت.


ساعت: 08:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1919925

افزایش عجیب قیمت خودرو در هفته های اخیر و عملکرد معکوس ورود خودروها به بورس کالا از جمله افزایش 100 میلیونی قیمت 207 و سایر خودروها در بدو ورود به بورس کالا، همراه با کاهش عرضه خودرو، بر بازار افزوده شد. التهاب در بازار

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; اساس بورس بر این اساس است که بازاری کاملا شفاف است که در آن انواع دارایی ها اعم از دارایی های مالی (در بورس و خارج از بورس) و دارایی های فیزیکی (در بورس کالا) در آن معامله می شود.

این شفافیت اساس بورس شد، زیرا سازوکارها و مشارکت کنندگان این بازارها باید همیشه در دسترس عموم باشد و اطلاعات معاملات در این نوع بازارها همیشه به صورت عمومی و منظم منتشر شود و به همین دلیل است که بازار سهام. بازار شیشه نام داشت. بنابراین بزرگترین مزیت عرضه خودرو به بازار شفافیت کامل قیمت گذاری بود و در این تلاقی عرضه و تقاضا در بورس به جای دلالان و دلالان، تولیدکنندگان از این سود جاری در بازار بهره مند شدند.

بیشتر بخوانید:
تحویل خودروهای وارداتی به بورس کالا به صورت شفاف/جلوگیری از اجاره احتمالی

مشکل اینجاست که در فرآیند عرضه خودرو در بورس، مشکلاتی وجود داشت، از جمله اینکه خریداران خودرو با روند این نوع معاملات آشنا نبودند و جامعه خریدار خودرو نمی توانست با فرآیندها و سازوکارهای بازار خودرو هماهنگ شود. بازار سهام و مشکل دیگر نبود فرصت خرید در این بازار بود که به عنوان معایب این عرضه در بین مردم مطرح شد.

همه اینها با عرضه کم خودرو در بازار اتفاق افتاد مبادله کالا این امر بر خلاف پیش بینی ها منجر به افزایش قیمت و قیمت خودرویی شد که قیمت کارخانه آن 800 میلیون تومان بود، پس از عرضه در بورس، قیمت همان محصول به یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسید.


بازار خودرو متاثر از گرانی ارز و کاهش عرضه تولیدکنندگان داخلی است



سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار دانا اظهار کرد: در یک ماه گذشته بازار خودرو به شدت تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و کاهش عرضه توسط تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است به طوری که قیمت خودروی 206 تیپ دو از حدود 400 میلیون تومان به 550 میلیون تومان کاهش یافته است. میلیون تومان نیز رسید یا دنا اتوماتیک از 500 میلیون تومان به بیش از 600 میلیون تومان رسید.

وی افزود: با وجود اینکه قیمت خودرو در سال جاری یک بار در اردیبهشت ماه افزایش یافت، اما این افزایش تا شهریور به کندی ادامه داشت. اما از شهریور به بعد افزایش قیمت خودرو شتاب بیشتری گرفته و اخیرا نیز شاهد افزایش روزانه قیمت خودرو در بازار هستیم.

موتمنی با اشاره به بورس گفت: زمانی که خودروی 207 وارد بورس شد و قیمت آن از 215 به 315 میلیون تومان رسید، قطعا تاثیر روانی بر بازار خودرو گذاشت. عوامل موثر بر قیمت خودرو نه تنها تاثیر مثبتی بر بازار داشته، بلکه باعث افزایش التهاب در بازار خودرو شده است.


35 درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته



وی تصریح کرد: از آبان ماه امسال نسبت به پارسال حدود 35 درصد قیمت خودرو افزایش یافته است، امروز دولت مردان باید به این نتیجه برسند که اگر بخواهند آشفتگی بازار خودرو یا حتی خودرو را کنترل کنند. صنعت، ابتدا باید به عرضه و واردات برسند. به میزانی که نیازهای بازار برآورده شود، افزایش یابد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران نیز گفت: امروز قیمت های عرضه شده در بورس از نظر خریداران کارخانه ای محسوب می شود با این تفاوت که قیمت های عرضه شده در بورس بالاتر از قیمت کارخانه است و این مشکل بر افزایش قیمت های بازار نیز تأثیر می گذارد.


پیشنهاد خودرو از طریق قرعه کشی مشکلی ندارد



غلامرضا مرحبا در این باره به خبرنگار راه دانا گفت: از نظر اقتصادی عرضه خودرو به قید قرعه اهمیتی ندارد و دیر یا زود باید این روند به طور کامل لغو شود و امکان عرضه کامل خودرو در مبادله کالا ارائه شود

وی ادامه داد: برای اینکه این روند به درستی اجرا شود باید بورس کالا از شفافیت کامل برخوردار باشد و باید به نوعی شفافیت ایجاد کرد تا خودروسازان بتوانند محصولات خود را در فضایی منطقی و شفاف به بازار عرضه کنند.

وی افزود: امروز گام های خوبی در این راستا برداشته شده و بستر خوب و شایسته ای برای تحویل خودرو در نظر گرفته شده است. مبادله کالا آماده شده است؛ اما شرط موفقیت این فرآیند عملیاتی این است که حمایت همه نهادها با سازمان بورس باشد تا این موضوع به نتیجه خوبی برسد.

وی با تاکید بر حمایت مجلس از فعالیت بازار سرمایه گفت: بورس کالا یکی از مهم ترین بازارها و تامین مالی و بخش های مختلف اقتصاد کشور است. کمیسیون اقتصادی مجلس همیشه از مبادله کالا حمایت می شود و ما نگرانی های زیادی داریم که برای دستیابی به این شفافیت و اثربخشی آن باید حل شود.


بورس می تواند دلالان را از بازار خودرو حذف کند



این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مبادله کالا به دلیل تعریف و شفافیتی که دارد می تواند دلالان را در بازار خودرو حذف کند. این ظرفیت در بورس کالا برای عرضه تمامی محصولات شرکت های خودروسازی ما وجود دارد و خودروسازان نیز باید از این روند عرضه استقبال کنند.

وی در نهایت گفت: در مورد موضوع عرضه خودرو در مبادله کالایک طرف قضیه وزارت حراست و طرف دیگر وزارت اقتصاد است و تعامل این دو وزارتخانه می تواند در این زمینه به ما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید