عرضه خودرو در بورس کالا برای مقابله با شکل‌گیری تقاضای کاذب و افزایش قیمت‌ها


ساعت: 18:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918741

وزارت امنیت اعلام کرد: مراجع نظارتی و نظارتی بر بازار خودرو با رصد و بررسی دقیق نحوه فروش خودرو در بورس کالا، از همه توان و توان خود برای مقابله با شکل‌گیری تقاضای کاذب و افزایش قیمت‌ها استفاده می‌کنند. برای جلوگیری از بروز رفتار انحصاری و شبه انحصاری از عرضه در بورس خودداری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روزنامه اعتماد به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت در مطلبی با عنوان وعده رئیس سازمان خصوصی سازی چه تاثیری بر بازار خودرو دارد؟ آزادسازی قیمت خودرو با سازوکار پایاپای سوالاتی را مطرح کرده است که نیاز به توضیح دارد.

در پی ارائه پیشنهاد به کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی برای فروش خودرو در بازار سرمایه و سپس موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر فروش اقشار خاص خودرو در بورس کالا در جلسه شورای عالی. شورای بورس از 30 تیرماه رسماً فروش خودرو در بورس کالا را به عنوان یکی از روش های قیمت گذاری و عرضه خودرو به بازار همراه با افزایش تولید خودروسازان و آیین نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز کرد. و بازرگانی و شرکت بورس کالای ایران، تا بخشی از تقاضای کاربران واقعی را تامین کند.

عرضه کالاهای خودروسازان در بورس کالا طبق مقررات بازار و با شرایط زیر انجام می شود:

1- حداقل عرضه هر محصول برای هر دوره 2000 دستگاه برای هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروسازی و حداقل 500 دستگاه برای سایر شرکت های خصوصی می باشد.

2- شرکت های خودروسازی موظفند قبل از هر عرضه لیست خریداران محصولات خود را در 48 ماه گذشته در بورس اعلام کنند تا کلیه افراد حاضر در فهرست خلاصه مذکور و همچنین خریداران دوره های قبل در بورس اوراق بهادار اعلام نمایند. بورس اوراق بهادار (که اطلاعات آن در سازمان بورس موجود است) شامل خرید نمی شود در هر ویرایش جدید حذف می شود.

3- خودروسازان موظف به انجام تعهدات قانونی ابلاغی (از قبیل طرح جوانان جمعیت، اسقاط خودرو و …) مربوط به تحویل بورس کالا هستند.

4- خودروسازان موظفند طبق مجوزهای فروش اعطا شده نسبت به عرضه در بورس برنامه ریزی لازم را به نحوی انجام دهند که تخلفی از تعهدات قبلی یا تعهدات معوق جدید آنها صورت نگیرد.

5- هرگونه عرضه خودرو خارج از مجوز اخذ شده یا مشتقات مالی مربوط به خودرو اعم از گواهی سپرده، نکول و معاملات موازی نکول یا هر نوع اوراق بهادار یا اوراق بهادار با پشتوانه دارایی (ABS) بر اساس خودرو در بورس کالا. به این امر بر تعهدات آتی هر خودروساز، مستلزم اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

همچنین پس از تجربه 4 ماهه فروش خودرو در بورس کالا، جلسه هماهنگی تعادل بازار خودرو با حضور معاونان معادن و صنایع تبدیلی و حمل و نقل مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. و بازرگانی و مدیران ارشد شرکت بورس کالای ایران در تاریخ 5 آذرماه 1398 منجر به 6 توافق مهم شد:

1- مقرر شد جدول کف عرضه خودرو و برنامه تولید ماهانه به تفکیک مدل توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در بورس کالا اعلام و مبنای تایید عرضه ها و معاملات قرار گیرد.

2- بورس کالا باید مقدار عرضه را به صورت هفتگی، دو هفته ای و ماهانه به گونه ای تایید کند که آستانه عرضه ماهانه تامین شود.

3- در خصوص نحوه تحویل، مقرر شد تحویل ها بر اساس کلاس خودروها، خودروهای تندرو و کم سرعت و تجاری گروه بندی شود.

4- تعیین پیش پرداخت خرید خودرو به نحوی که با شرایط بازار مطابقت داشته باشد تا تقاضا برای خودرو متعادل شود.

۵- این کدهای ملی می توانند خودروهایی را در بورس کالا خریداری کنند که از ابتدای سال ۱۳۹۷ امکان خرید از بورس کالا یا سامانه های وزارت صنعت، معدن و تجارت را نداشته اند.

6- مقرر شد برای افزایش عرضه، شرایط گارانتی خودروسازان برای بورس تسهیل شود.

بر این اساس نهادهای حاکمیتی کنترل و تنظیم بازار محصولات فیزیکی خودرو با رصد و بررسی دقیق نحوه فروش خودرو در بورس کالا از تمامی توان و توان خود برای مقابله با شکل‌گیری تقاضای کاذب در بورس کالا استفاده می‌کنند. دو برابری «قیمت سهام – بازار» و افزایش قیمت ها برای جلوگیری از رفتار انحصاری و شبه انحصاری پس از عرضه خودرو در بورس کالا استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید