قیمت های کاذب بازار با عرضه خودرو در بازار اصلاح می شود


ساعت: 12:17
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882865

دبیر انجمن صنایع همگن موتورسازان و قطعه سازان خودرو در کشور پیش بینی کرد: به زودی با عرضه خودروها در بازار، قیمت های جعلی در بازار اصلاح و همچنین قیمت کارخانه ای خودروها اصلاح می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آرش محیبی نژاد در گفت وگویی اظهار داشت: اگرچه معتقدیم راه درست قیمت گذاری خودرو آزادسازی قیمت ها و رعایت قوانین عرضه و تقاضا است، اما در شرایطی هستیم که چنین چیزی امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: اگرچه عرضه خودرو در بورس گزینه ایده آلی نیست، اما در شرایط فعلی ممکن است بهترین گزینه برای برون رفت از شرایط باشد و در کوتاه مدت گزینه دیگری وجود نداشته باشد.

این مقام صنفی تاکید کرد: ساز و کار و نحوه عرضه خودرو در بورس باید به گونه ای تعیین شود که کاربردی و قابل اجرا باشد و مشکلی ایجاد نکند و در این حوزه همه چیز به طراحان و پیمانکاران بستگی دارد.

وی پیش بینی کرد: با عرضه خودرو در بورس، قیمت های کاذب در بازار اصلاح شود و همچنین قیمت کارخانه ای خودروها اصلاح شود، به این ترتیب خودروسازان و قطعه سازان با ضرر کمتری مواجه خواهند شد.

محیبی نژاد زیان انباشته بیش از 110 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا تا پایان سال 1400 را یادآور شد و گفت: نمی توان به همین منوال ادامه داد و به زیان دهی ادامه داد و این امر منجر به ورشکستگی این دو تولیدکننده می شود. خودرو که به معنای از دست دادن سرمایه ملی است.

وی یادآور شد: امروزه مردم همچنان در بازار خودرو را با قیمت های بالا خریداری می کنند و فاصله ایجاد شده بین قیمت کارخانه و بازار خودرو نه به نفع تولیدکننده است و نه به نفع مصرف کننده، اما معتقدیم بورس خواهد بود. این شکاف را پر کرده و بازار را به تعادل خواهد رساند

دبیر انجمن صنایع همگن و قطعه سازان خودرو کشور ادامه داد: این روش با شکل دادن به رقابت در بورس باعث ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی، تنوع بخشی به تولید و همچنین افزایش تیراژ در میان مدت می شود.

وی تاکید کرد: با وجود موارد فوق، نحوه و نحوه عرضه خودرو در بورس در گام اول بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم دولت، مجلس و سازمان بورس با تشکل ها و انجمن های بخش خصوصی مذاکره و رایزنی کنند. و همچنین متخصصان این حوزه از آنها غافل نشوید تا شاهد کمترین عواقب و ثمربخش بودن فرآیند تصمیم گیری باشیم.

به گزارش ایرنا، روز گذشته شورای عالی بورس و اوراق بهادار با هماهنگی وزارت حراست، فروش خودرو در بورس کالا را تصویب کرد.

تحویل خودرو به بورس کالا از 27 خردادماه به درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف شد.

در آن زمان مدیر امور بازرسی و اعضای بورس کالای ایران طی نامه ای به شرکت های کارگزاری اعلام کرد که با وجود آماده سازی زیرساخت های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا، طبق نامه معاونت. وزیر صنایع حمل و نقل وزارت حریم خصوصی، در خصوص مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو به بورس کالا متوقف شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید