شرایط آرام بازار خودرو ناشی از واردات و افزایش عرضه است/ به محض تغییر قیمت دلار، دلالان قیمت خودرو را افزایش دادند.


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1909228

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به کمبود عرضه 800 هزار خودرو در کشور گفت: با افزایش قیمت خودروهای داخلی قیمت خودروهای داخلی 10 تا 40 میلیون افزایش یافت و تنها راه ایجاد آرامش بازار خودرو در حال حصول نتیجه واردات و افزایش عرضه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; افزایش نرخ دلار طی چند روز گذشته، این امر باعث شد تا آخرین امیدها برای بازگشت بهای خودروهای داخلی از بین برود و پس از آن افزایش، انتظارات تورمی را پیش بینی کرد. افزایش قیمت خودرو بودن

این روزها مشاهدات حکایت از شنیده شدن دلالان خودروهای داخلی و خارجی دارد افزایش قیمت دلار آنها بلافاصله قیمت محصولات خود را با نرخ دلار تعدیل کردند و فعالان بازار خودرو می گویند بازار ملتهب است و قیمت خودرو به طرز عجیبی افزایش یافته است. به عنوان مثال خودروی خارجی که هفته گذشته 2.3 میلیارد تومان قیمت داشت، امروز با 300 میلیون تومان افزایش 2.6 میلیارد تومان ارزش گذاری شد.

بیشتر بخوانید:
آغاز عملیات اجرایی واردات خودرو/ ضوابط واردات خودرو اصلاح شد

برخی فعالان بازار از افزایش رکود در بازار خبر می دهند و اعلام می کنند که بازار خودرو به دلایلی از جمله کمبود عرضه، کاهش قدرت خرید مردم نسبت به افزایش قابل توجه قیمت و فروشندگان بازی می کنند مدت طولانی با رکود مرتبط است. اما افزایش قیمت های جدید به دلیل نوسانات قابل توجه نرخ ارز مشکلی است که می تواند این رکود را بدتر کند.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در این خصوص به راه دانا گفت: مشکلات بازار خودرو برای امروز و دیروز نیست، بلکه در بازار خودرو مشکلی پیش نمی آید. به جای سال 2017 که عرضه کاهش یافت، اختلاف قیمت کارخانه و بازار نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: زمانی که یک کالای مصرفی تبدیل به کالای سرمایه ای می شود، قیمت همان کالا چه از نظر ارز و چه در قسمت اخبار با کوچکترین نوسانی دچار نوسان می شود. همین مشکل در خودرو باعث اختلاف قیمت کارخانه و بازار شد.


با گران شدن خودروهای داخلی از 10 به 40 میلیون افزایش یافت



وی تصریح کرد: اگر عرضه زیاد بود قطعا قیمت ها کاهش قابل توجهی پیدا می کرد در حالی که امروز تقریبا 45 درصد نیاز بازار تامین نمی شود و همین امر باعث شده تا تقاضای انباشته نزدیک به 800 هزار خودرو در بازار وجود داشته باشد. بنابراین، تا زمانی که این خواسته پاسخ عملی دریافت نکند، نمی توان انتظار داشت که شرایط تغییر کند.

موتمنی اضافه کرد: البته بررسی ها از بازار خودرو نشان می دهد که بازار خودرو در ماه های اخیر از ثبات نسبی برخوردار بوده و این بازار با نوسانات قیمت دلار در این روزها افزایش یافته است تا جایی که قیمت خودروهای داخلی بین 10 در نوسان بوده است. و 40 میلیون تومان.

موتمنی درباره آخرین وضعیت بازار خودرو توضیح داد: این روزها رونقی در بازار خودرو وجود ندارد و تعبیر من این است که بازار خودرو به نوعی خواب است و اعضای اتحادیه شاهد هستند که از یک سو مردم خرید می کنند. قدرت کم شده و تکلیف نمی دانند و از یک طرف منتظرند تا مشکل برجام و واردات خودرو حل شود.

وی درباره تغییرات قیمت گفت: خودروهای ارزان داخلی حدود 10 میلیون و خودروهای مونتاژی حدود 80 میلیون تومان هستند. افزایش قیمت به عنوان مثال هایما تا 20 روز پیش 960 میلیون تومان قیمت داشت در حالی که آخرین بار در چند روز گذشته حدود یک میلیارد و 40 تومان معامله شد.


شرایط آرام بازار خودرو نتیجه واردات و افزایش عرضه است



رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو حدود تاثیر واردات بر قیمت خودرو وی تصریح کرد: اگر واردات آزاد شود و تعرفه خودرو صفر شود، قیمت خودرو پایین می آید. البته این نیز در صورتی است که بتوانیم وضعیت خودروهای داخلی را به درستی ساماندهی کنیم و علاوه بر این، قیمت خودروهای عرضه شده در بورس نیز با در نظر گرفتن سود مشروع تولیدکننده و نه بیشتر، منطقی باشد، ضمن اینکه بازار آرام می شود. پایین آمده و به کاربر فشار می آورد. برای آرامش بازار خودرو وارد نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید