خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شد/ نقش دلالان برای افزایش نوسانات قیمت خودرو در بازار


ساعت: 10:47
تاریخ انتشار: 1401/02/05
کد خبر: 1834256

علیزاده با اشاره به اینکه خودرو یک کالای سرمایه ای در کشور است، گفت: واسطه بازی و واسطه گری علاوه بر اینکه مشکلات کیفیت خودرو را تحت الشعاع قرار می دهد، قیمت را برای مصرف کننده نهایی افزایش می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیرحسین علیزاده در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: خودرو مانند سایر محصولات از منابع تولیدی مختلفی از جمله مواد اولیه، انرژی، نیروی کار و … تشکیل شده است. افزایش قیمت هر محصول بدون شک بر قیمت محصول نهایی تاثیر می گذارد.»

وی با بیان اینکه معیار قیمت گذاری خودرو منطبق بر قاعده عرضه و تقاضا است، افزود: افزایش هزینه تمام شده تولید و همچنین ثابت نگه داشتن قیمت محصول نهایی موجب کاهش نقدینگی و افزایش بدهی خودرو می شود. قطعه سازان که تا حدودی پاسخگو خواهند بود زیرا با توجه به توان مالی قطعه سازان و تامین نشدن قطعه، تولید خودروسازان نیز کاهش می یابد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: سیاستمداران باید به دنبال راهکارهایی باشند که کل زنجیره تامین خودرو را از نظر قیمت و کیفیت کنترل کند. استفاده از روش های سهمیه بندی، یارانه ای و روشی می تواند در این زمینه مفید باشد و همچنین لازم است نظام بانکی با قطعه سازان و خودروسازان برای تکمیل این مثلث همسو شود.

وی افزود: با توجه به اینکه سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال نامگذاری شده است، می توان توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان، ارتباط با صنعت و دانشگاه ها، افزایش گردش مالی و کاهش تولید داشت. هزینه های سربار «شعار محقق شد.

علیزاده گفت: ورود خودروسازان برای سرمایه گذاری و الزامات فنی و تبدیل شدن به یک جوینت ونچر قطعا می تواند نقطه عطف خوبی برای خودروسازان و قطعه سازان ایجاد کند. قبل از تحریم خودرو در کشور تجربه هایی مانند هیوندای، رنو، پژو، سیتروئن داشتیم و در ایران سرمایه گذاری کرده بودیم. ورود این فناوری ها به کشور باعث پیشرفت (فنی) قابل توجهی در صنعت خودرو و قطعه سازان شده است.

این کارشناس خودرو گفت: ورود خودروسازان به کشور و سرمایه گذاری مشترک آنها قطعاً باعث افزایش کنترل کیفیت و قیمت در بازار و همچنین ارتقای فناوری قطعه سازان می شود.

وی گفت: خودروها یک محصول مصرفی در سراسر جهان هستند و خودروسازان پیشنهادات جذابی برای مصرف کنندگان دارند تا سهم بیشتری از بازار داشته باشند و بازار کاملا رقابتی است.

علیزاده گفت: خودرو در بازار ایران به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است که واسطه بازی و دلالان برای خرید خودرو برای نفع شخصی، علاوه بر تحت الشعاع قرار دادن کیفیت خودرو، افزایش قیمت را برای مصرف کننده نهایی به همراه خواهد داشت.

گفتنی است سال 1401 توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سال تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال به ثبت رسیده است که با توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و ارتباط صنعت و دانشگاه قابل اعمال است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید