اخبار مذاکرات ایران و آمریکا قیمت‌های بازار خودرو را تغییر داد/ تلاش دولت برای جدا کردن بازار داخلی از مذاکره، اما این روش قیمت‌گذاری، بازار را به فضای خارجی سوق می‌دهد.

اخبار مذاکرات ایران و آمریکا قیمت‌های بازار خودرو را تغییر داد/ تلاش دولت برای جدا کردن بازار داخلی از مذاکره، اما این روش قیمت‌گذاری، بازار را به فضای خارجی سوق می‌دهد.

روز جدید میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: با توجه به اینکه قیمت فروش کارخانه های خودروسازی با قیمت بازار بسیار فاصله دارد، فروش کارخانه ای نمی تواند نشانه ای از بازار باشد. اختلاف قیمت باعث تقاضای کاذب زیادی شده و در واقع بازار خودروی ما را به اخبار و پیش بینی های سایر حوزه های بازار وابسته کرده است.

یک کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: با توجه به اینکه قیمت فروش کارخانه های خودروسازی با قیمت بازار بسیار فاصله دارد، فروش کارخانه در عمل نمی تواند نشانه ای از بازار باشد. اختلاف قیمت باعث تقاضای کاذب زیادی شده و در واقع بازار خودروی ما را به اخبار و پیش بینی های سایر حوزه های بازار وابسته کرده است.

میلاد بیگی علت افزایش قیمت خودروهای داخلی را در اوایل هفته جاری عنوان کرد: این افزایش قیمت به دلیل چند موضوع قابل توجه است. اولین نکته این است که از آنجایی که قیمت فروش کارخانه‌های خودروسازی با قیمت بازار بسیار فاصله دارد، فروش کارخانه‌ای عملاً نمی‌تواند نشانه‌ای از بازار باشد. به عبارت دیگر نمی تواند قیمت ها را کنترل کند. این امر به ناچار منجر به دریافت سیگنال های بازار فقط از سایر مناطق می شود. «البته فروش نرفتن خودرو قطعاً سیگنال می دهد، اما فروش شرکت نمی تواند وضعیت را بهبود بخشد.

وی در خصوص اینکه چرا فروش شرکت تاثیری در بهبود وضعیت ندارد، گفت: ممکن است وابسته باشد. به خصوص پس از فروردین ماه، اخبار و بحث های ناشی از جنگ اوکراین و افزایش قیمت مواد اولیه خودرو که محصول نهایی آن است و در کنار این بحث ها و موضوعات پیرامون مذاکرات ایران و آمریکا، از مهمترین آنها است. پارامترها در شرایط فعلی آنها بر این بازار تأثیر می گذارند و قیمت را بالا می برند».

وی گفت: اگرچه دولت تلاش می کند بازار داخلی را از مذاکرات و مسائل فرامرزی جدا کند، اما این قیمت گذاری بازار را به سمت خارج سوق داده است و در حال حاضر بزرگترین لنگر قیمتی ما است. در حال شکل گیری است. هر بحثی که در خارج از کشور مطرح شود، علاوه بر اینکه بازار ارز را تحت تأثیر قرار می دهد، بازار خودرو را نیز کاملاً جابه جا می کند».

بیگی تصریح کرد: قطعاً تورم بر وضعیت بلندمدت آن تأثیر می گذارد، اما وقتی به تغییرات کوتاه مدت قیمت ها و شوک های بازار نگاه می کنیم به این نتیجه می رسیم که مشکلاتی مانند نقدینگی و تورم عامل اصلی نوسانات کوتاه مدت نیستند. گفت. . »

وی در پاسخ به اینکه حجت الله فیروزی یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو را لغو شورای رقابت و نبود متولی قیمت مشخص در دولت عنوان کرد، گفت: ستاد تنظیم بازار منطبق بر خودرو و خودرو است. این واضح است اتفاقاً رویه ای که شورای رقابت آغاز کرده این موضوع را تشدید می کند. شرایط به گونه ای است که از این مدت روش قیمت گذاری به گونه ای تنظیم شده است که قیمت بازار و قیمت کارخانه با یکدیگر فاصله دارند و بالعکس قیمت تعیین شده برای کارخانه با قیمت خودروساز فاصله زیادی دارد. . این امر منجر به ضرر خودروساز و تقاضای زیادی شد که خریدار واقعی نتواند خودرو را از کارخانه بخرد.

این کارشناس تاکید کرد: در کنار مشکلات ذکر شده، موضوع ارز ما که منجر به ممنوعیت واردات شد، این وضعیت آشفته را برای بازار خودروی ما ایجاد کرد. موضوع قیمت گذاری توسط شورای رقابت مشکلی را حل نمی کند، اما یکی از عوامل اصلی بحران در دو سال اخیر است و به همین دلیل این اختیار از سوی شورای رقابت سلب شده است. نه تنها در این دولت بلکه در دولت قبل تلاش شده تا اختیارات قیمت گذاری از شورا اخذ شود.»

دیدگاهتان را بنویسید