روستای فراموش شده «سوق»/ با وجود سرمایه گذاری های مردمی، مسئولان هیچ اقدامی نمی کنند

ساعت: 15:07
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797926

روستای سوک یکی از روستاهای استان بوشهر است که به گفته اهالی این روستا توسط مسئولان به فراموشی سپرده شد و از بسیاری از امکانات محروم شد و آنها را ترک کردند و به شهر و روستاهای همجوار رفتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سپاس؛ روستا حاصل عناصر طبیعی و ساخته شده است که زمینه ساز سازگاری فرد با جامعه و جامعه پذیری را فراهم می کند. در ده روابط اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی عجیبی بین گروه و فضای محدود، ثابت و ثابت جغرافیایی وجود دارد، زیرا این روابط باعث پدید آمدن وحدت و یکپارچگی گروه و متمایز شدن آن از گروه دیگر می شود.

اکثر ساکنان دائمی روستا به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشاورزی، دامداری، باغداری و صنایع روستایی اشتغال دارند.

روستای سوک در منطقه ارم دشتستان در استان بوشهر قرار دارد که قدمت زیادی دارد اما تاکنون کمتر به مردم این روستا توجه شده است.

این روستا در گذشته حدود 300 نفر جمعیت داشت اما به دلیل بی مهری مسئولان به این روستا، مردم آن مجبور به ترک سرزمین آبا و اجدادی خود و کوچ به شهرها و روستاهای همجوار شدند، به طوری که اکنون تنها 10 خانوار در این روستا هستند. . زنده.
در روستای سوک امکانات اولیه مانند راه، آب، برق، اینترنت و تلفن وجود ندارد و مردم این منطقه حداقل درمانده شده اند.

20000 مرکبات به طور کامل از بین رفته است

%D8%B3%D9%88%DA%A9 خبر خاکستری

در روستای سوک حدود 20000 اصله نخل و بیش از هشت هزار اصله نهال پیچیده وجود دارد که اهالی این روستا سالانه محصولات خود را جمع آوری و به فروش می رسانند.

خرما شامل کباب، زهد، شهاب و زین و مرکبات از جمله لیمو ترش، پرتقال، لیمو شیرین، انار، انگور و انجیر از جمله میوه های کشت شده در این روستا است.

سوک در سال‌های اخیر با مشکل جدی کمبود آب مواجه بوده است، به طوری که خشکسالی باعث خشک شدن بیشتر نهال‌های پیچیده آن شده و از نظر اقتصادی به مردم آسیب جدی وارد می‌کند.

در گذشته کارمندان زیادی از این روستا دیدن کرده اند اما همه با قول و قرار منطقه را ترک کرده اند و اتفاق خاصی برایشان نیفتاده است.

امروزه مردم سوک کاملاً کم آب شده اند و مجبورند کیلومترها از روستا برای تهیه آب آشامیدنی و رساندن آب به باغ های خود با آب انبار دور باشند.

طی تحقیقاتی که توسط کارشناسان مدیریت حوضه آب منطقه انجام شد، مشخص شد که می توان در سه نقطه از روستا سدهایی ساخت تا در زمان بارندگی از آب آن برای روستا استفاده شود.

ساکنان سوک: ما را فراموش کردند

علی متولی یکی از اهالی روستای سوک در گفت و گو با سپاس گفت: در طول 42 سال گذشته نقاط مختلف کشور پیشرفت زیادی داشته است اما روستای سوک به دلیل بی توجهی کارکنان توسعه نیافته است. «به همین دلیل است.

64a663f1 ddc3 49d5 89cc e152d52c186d خبر خاکستری

وی افزود: مسیر دسترسی به روستا بسیار صعب العبور است به طوری که تنها خودروهایی مانند لندرور و نیسان می توانند از این مسیر عبور کنند که در روزهای بارانی امکان تردد وجود ندارد و جاده روستا عملا بسته است.

این معتمد افزود: از مسئولان انتظار داریم با توجه ویژه به این منطقه محروم، به روستا و مشکلات ما رسیدگی کنند چرا که روستای سوک نگین ارم است.

سید رضا حسینی معاون مدیریت آب اداره کل منابع طبیعی و مدیریت آب استان بوشهر در گفتگو با سپاس گفت: همکاران ما در هفته های اخیر از روستای سوق بازدید کرده و مشکلات آنها را از نزدیک مشاهده کردند.

22 full scaled e1641275522462 خبر خاکستری

حسینی گفت: در بازدید از کارشناسان حوزه آبریز سوک، مطالعات سه نقطه ای برای ایجاد سد انجام شد و امیدواریم بتوانیم در بودجه سال آینده این پروژه را آغاز کنیم.

وی در خصوص مشارکت مردم در اجرای این اوراق توضیح داد: اداره کل منابع طبیعی قانوناً نمی تواند بخشی از کار را به یک نفر و بخشی دیگر را به شخص دیگری واگذار کند، بلکه باید کار را به صورت قرارداد کامل به پیمانکار بدهد. یا مسئولیت او را بر عهده بگیرید.

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود اعتبارات در اداره کل منابع طبیعی و آبفای استان بوشهر، گروه های مردمی و جهادی می توانند کار را انجام دهند و نظارت و رنگ آمیزی خواهیم داشت.

این مشکلات در حالی است که خود روستاییان حاضر به همکاری با دستگاه ها برای تهیه بخشی از مصالح هستند و در مواردی نیز به دنبال نظارت و نظر منابع طبیعی هستند.

با این حال مسئولان همچنان از کمبود بودجه صحبت می کنند و هیچ اقدامی برای رفع مشکل مردم انجام نداده اند تا مشکلات روستای سوک همچنان پابرجا باشد.

در شرایطی که این روزها کشور نیازمند خدمات دهقانان است و این افراد بار سنگین تولید کشور را به دوش می کشند، باید با دید و دید بیشتری مشکلات آنها حل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید