سرمایه گذاری سرمایه گذار برای تولید کاغذ سنگ در جاجرم/ مسئولان پاسخ دهند چرا این تصمیم پس از دو سال

ساعت: 15:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1785114

اعلام انصراف سرمایه گذار تولید کاغذ سنگ جاجرم از ادامه پروژه به دلیل کمبود ارز دولتی باعث ایجاد ابهام در اذهان مردم این شهرستان شد و خواستار پاسخگویی مسئولان شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاغذ سنگی که با نام‌های دیگری مانند کاغذ سنگ، کاغذ آهک یا کاغذ معدنی نیز شناخته می‌شود، نسل جدیدی از کاغذ است که در سال‌های اخیر اختراع شده است، ماده اولیه این کاغذ پودر کربنات کلسیم است که جایگزین استفاده از چوب می‌شود. تولید کاغذ، خواص آن مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر پارگی، اثر جادویی رنگ ها بر روی آن و در نهایت بازگشت آن به خاک برای مدت کوتاهی بازیافت است.

بسیاری تولید کاغذ سنگی را پدیده‌ای شگفت‌انگیز در صنعت چاپ می‌دانند و تولید آن را نیز سرآغاز عصر جدیدی در تولید کاغذهای دوست‌دار محیط‌زیست می‌دانند، زیرا ماده اولیه آن فقط سنگ است، بنابراین به نظر می‌رسد دیگر ندارید. نگرانی در مورد قطع درختان و تأثیر مخرب آنها بر سازگاری با محیط زیست.

همچنین در فرآیند تولید کاغذ سنگ نه تنها از آب استفاده می شود، بلکه به دلیل سفید شدن مواد اولیه، نیازی به استفاده از سفید کننده در تولید آن نیست که منجر به اضافه شدن آلاینده های دیگری به محیط زیست ما می شود.

در سال 1374 با بومی سازی این صنعت در یزد، ایران به جمع چهار کشور صاحب این صنعت مانند کانادا، چین و تایوان پیوست.

نزدیک به دو سال پیش مسئولان از راه‌اندازی کارخانه کاغذ سنگ در جاجرم خبر دادند، اما دو سال بعد معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اعلام کرد که سرمایه‌گذار بخش خصوصی به دلیل کمبود ارز، سرمایه‌گذاری خود را متوقف کرده است. .

این در حالی است که رضا فیروز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی نزدیک به دو سال پیش در نشست خبری گفت: مجوز تولید کاغذ سنگ کربنات کلسیم در شهرستان جاجرم صادر شده است و 5000 تن کاغذ باید سالانه تولید شود.

وی در خصوص راه اندازی کارخانه کاغذسازی در استان تصریح کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته سرمایه گذاری داخلی در نظر دارد سالانه 5 هزار تن کاغذ از طریق استفاده از معادن کربنات کلسیم استان تولید کند. تنها مشکل راه اندازی کارخانه نبود ارز دولتی برای خرید ماشین آلات کارخانه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی گفت: در سفر رئیس جمهور به استان با ایمیدرو برای تامین کاغذ توافقی صورت گرفت. این تفاهم نامه دارای 13 بند به ارزش 370 میلیون دلار و 5300 میلیارد ریال است.

اما اکنون مشایی، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: فاز اول طرح کاغذ سنگی با ظرفیت تولید سالانه 6000 تن کاغذ در هفته جاری در شهرستان فاروج راه اندازی شد. وی به دلیل نبود ارز دولتی از سرمایه گذاری در جاجرم منصرف شد.

سوال اصلی اینجاست که چرا کارمندان به راحتی از این موضوع چشم پوشی می کنند و باید خواسته های سرمایه گذاران تا دو سال سر جای خود باقی بماند و در نهایت متقاضی پس از این همه کار پروژه را رها کند.

پایگاه خبری عصر اترک منتظر پاسخ مسئولان شهرستانی و استانی در خصوص علت عدم توزیع ارز دولتی و محقق نشدن مطالبات این سرمایه گذار است. امیدواریم دوباره پیگیری این پروژه را آغاز کنیم و شاهد راه اندازی این کارخانه در شهرستان جاجرم برای اشتغال زایی و تولید باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید