مسئولان باید پاسخ دهند که چرا سرمایه شرکت های چند ملیتی به جای ایران به کشورهای دیگر می رود

مسئولان باید پاسخ دهند که چرا سرمایه شرکت های چند ملیتی به جای ایران به کشورهای دیگر می رود

روز جدید : دولت سیزدهم در حالی لایحه بودجه 1401 را به مجلس ارائه کرد که وضعیت مذاکرات وین در هاله ای از ابهام قرار دارد و سایه تحریم ها همچنان بر اقتصاد کشور سنگینی می کند. در چنین شرایطی، صرف نظر از درآمدهای نفتی، نقش مالیات در بودجه کشوری که تولیدکنندگان آن همچنان با جان و دل و فداکارانه به کار خود ادامه می دهند، جای سوال دارد. در همین راستا وی در گفت و گو با دکتر علی اکبر نیکو اقبال، اقتصاددان به نقد بودجه 1401 از منظر اقتصاد پرداخت که در ادامه می خوانید.

لایحه 1401 حواشی زیادی داشت. بسیاری از شخصیت های اقتصادی و سیاسی کشور از ردیف های بودجه دولت سیزدهم انتقاد کرده اند. آیا این بودجه قابل اجراست و می تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند؟

جهان امروز دنیای تورم راکد است و تقریباً 20 سال است که تورم در سراسر جهان راکد بوده است. تزهای اقتصاددانان نشان می دهد که اگر ما مالیات بگیریم و توان تولیدی شرکت ها را کاهش دهیم، رکود افزایش می یابد و اگر مالیات ببخشیم، قدرت سرمایه گذاری شرکت ها افزایش می یابد و با سرمایه گذاری های جدید تورم افزایش می یابد. بنابراین به این وضعیت تورم همراه با رکود می گویند. در این زمینه راه حل پیشنهادی اقتصاددانان نئوکلاسیک این بود که هر گونه افزایش مالیات که منجر به رکود و معافیت های مالیاتی بیشتر شود، تورم بالاتری را به دنبال داشته باشد و به جای بهبود اقتصاد از طریق تراکنش های مالی، روی همه سیاست های پولی کار کنیم. توجه داشته باشید که دولت دو سیاست پولی و مالی و سیاست تقنینی دارد. نه اینکه اهمیت سیاست های تقنینی دولت کمتر از سیاست های پولی و مالی باشد. برای درک این راه حل اقتصادی، باید به فضای کسب و کار ایران نگاه کنیم و آن را با سایر کشورها مقایسه کنیم. امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا یک شرکت می تواند 24 ساعته ثبت نام کرده و شروع به تولید و فعالیت کند. اما در کشور ما متوسط ​​زمان انجام این کار حدود سه سال است که حدود 30 درصد از هزینه های شرکت در این دوره سه ساله صرف انواع هزینه های اداری برای بوروکراسی می شود.

– در شرایطی که نفت در کشور فروش پایینی دارد و درآمد مالیاتی قابل توجهی برای دولت پیش بینی نمی شود، کشور چه تصمیمی برای تامین هزینه های خود دارد؟

علم خود را به اثبات رسانده و موفقیت روش های علمی بالاست و با نتایج به دست آمده از کارهای علمی در سراسر جهان می توان صحت این نظریه های علمی را ثابت کرد. عکس این موضوع نیز صادق است و کشور را می توان مصداق بی توجهی به روش های اثبات شده علمی در دنیا ذکر کرد. همزمان با رکود در کشور ما تورم حاکم است و در کشور بیکاری حاکم است که باید بین 12 تا 25 درصد در نظر گرفت. رکود یعنی بیکاری و سوال اینجاست که مشکل بیکاری چگونه حل می شود؟ تنها در صورتی می توان بیکاری را از بین برد که شرکت ها سرمایه گذاری کنند و کلید را تولید کنند. در چنین شرایطی می بینیم که بودجه از درآمدهای مالیاتی صحبت می کند. اگر از سرمایه شرکت ها مالیات بگیرید، قدرت سرمایه گذاری این شرکت ها کاهش می یابد. در این شرایط سیاست اقتصادی دولت باید به گونه ای باشد که معافیت های مالیاتی را نیز لحاظ کند که این امر انجام نشده است. نیازهای سرمایه گذاری نیز باید از طریق بانک ها و بورس ها با 6 یا 7 درصد وام تامین شود. برای لحظه ای تصور کنید که به دنیای کارمایی ارل منتقل شده اید. امروز 4000 مجتمع صنعتی داریم که تعطیل شده یا با 20 درصد ظرفیت کار می کنند. رکود به این ترتیب پایان نخواهد یافت. مسئولان باید بپرسند چرا سرمایه‌های بزرگ جهانی و شرکت‌های چند ملیتی که حدود یک پنجم تولید جهانی را تشکیل می‌دهند، به چین، اندونزی و مالزی سرازیر شده‌اند. ما تا رسیدن به فناوری های بالای آنها فاصله داریم. مشکل ساده است، نباید با سرمایه گذار دشمنی کرد. سرمایه گذاری ملیت را به رسمیت نمی شناسد. سرمایه گذار برای شروع به کار به دنبال امنیت و سود است و تامین چنین فضایی در کشور ما کار سختی نیست!

– آیا دولت سیزدهم با بودجه 1401 می تواند این تورم افسارگسیخته را کنترل کند و در حل مشکلات زندگی مردم موفق به نظر برسد؟

آوریل و می کلیدهای سال هستند. وقتی بودجه 1401 به مجلس رفت، 4 ماه از بودجه 1400 باقی مانده بود. من می خواهم حداقل تا چند ماه آینده یک حرکت مثبت نشان دهم و بعد بگویم در بودجه 1401 این روش را ادامه می دهیم، این چند ماه در گزارش دولت سیزدهم جدید مهم است. اعلام شد که سالانه یک میلیون خانه می سازند. سوال اینجاست که بودجه 1401 در صورت شکست در سه تا چهار ماه آینده چگونه قابل اجرا است؟ با این حال، این بودجه ها به هم مرتبط هستند. آنچه امسال تکمیل شد باید در سال آینده کار کند.

دیدگاهتان را بنویسید