علی مطهری: برای گشودن برجام، باید به شرکت‌های آمریکایی اطمینان دهیم که می‌توانند با شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران رقابت کنند.

علی مطهری: برای گشودن برجام، باید به شرکت‌های آمریکایی اطمینان دهیم که می‌توانند با شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران رقابت کنند.

روز جدید ج: آمریکا اگر می خواهد از برجام خارج شود، باید تعهداتش را با خودش روشن کند، بهتر است همین حالا مذاکرات را کنار بگذارد و در هراس از سلاح هسته ای ایران بماند.

علی مطهری در روزنامه اعتماد نوشت: برای رسیدن به توافق هسته ای، ایران و آمریکا باید رک و راست باشند. ایران باید روشن کند که پس از توافق، مانند توافق قبلی، شرکت‌های آمریکایی را از ورود به بازار ایران منع می‌کند تا رئیس‌جمهوری مانند ترامپ بتواند از برجام خارج شود یا خیر. آمریکا همچنین باید روشن کند که اگر ایران پس از توافق از ورود شرکت‌های آمریکایی به بازار ایران جلوگیری کند، آیا از برجام خارج می‌شود یا خیر.

اگر پاسخ هر دو طرف مثبت باشد، باید برجام را بوسید و در قفسه بگذاریم، اما اگر پاسخ هر دو طرف منفی باشد، می‌توان برجام را احیا کرد.

این صراحت و شفافیت، بن بست مذاکرات را می شکند، زیرا آنچه مذاکرات را به بن بست کشانده است، نگرانی دو طرف، نگرانی ایران از خروج آمریکا از برجام و نگرانی آمریکا از عدم بهره مندی از مزایای پس از توافق است. .

اگر ایران نشان دهد که پس از توافق، شرکت‌های آمریکایی می‌توانند با سایر شرکت‌ها در قراردادهای سرمایه‌گذاری و اقتصادی با ایران وارد رقابت شوند، این بهترین تضمین برای ثبات توافق است و نیازی به تصویب برجام در کنگره آمریکا نیست. .

این بار ایران باید به شرکت های آمریکایی اجازه ورود به بازار ایران را بدهد. از یک سو باعث رقابت بین شرکت های آمریکایی، اروپایی، روسی و چینی می شود و ایران بهترین گزینه را از نظر منافع ملی انتخاب می کند و از سوی دیگر مانع خروج آمریکا از برجام می شود.

در واقع، هم ما و هم آمریکا باید تعهدات خود را نسبت به خودمان روشن کنیم. آیا می خواهیم دوباره منافع ملی را فدای یک ژست انقلابی کنیم و این گونه جلوه دهیم که ورود شرکت های آمریکایی به بازار ایران به معنای مماشات با آمریکا و پایان انقلاب است و با سایر شرکت ها قراردادهایی با قیمت های بسیار بالاتر منعقد می کنیم؟ و آمریکا هم فکر می‌کند که فقط چین و روسیه و اروپا از برجام سود می‌برند و خودش هم محروم است و در نتیجه رئیس‌جمهور بداخلاقی مثل ترامپ توافق را زیر پا می‌گذارد؟ یا این بار تصمیم بگیریم معقولانه رفتار کنیم و پیشرفت و توسعه کشور و مصالح و سعادت ملت را بر ژست انقلابی ترجیح دهیم؟باید راه دوم را انتخاب کنیم.

آمریکا هم باید تعهداتش را با خودش روشن کند اگر بخواهد در صورت محرومیت از بازار ایران از برجام خارج شود، با توجه به احتمال این خروج زیر سایه دولت شعار، بهتر است همین الان از مذاکرات صرف نظر کند. در ایران، و ما همچنان از سلاح هسته ای می ترسیم، بگذار ایران بماند، حتی اگر ایران گفته است که ما سلاح هسته ای تولید نمی کنیم.

به نظر من برای خروج از بن بست مذاکرات، اولین دستور جلسه مذاکره کنندگان باید این دو سوال باشد:

1- آیا ایران پس از توافق به شرکت های آمریکایی اجازه رقابت با سایر شرکت های موجود در بازار خود را می دهد؟
2- اگر ایران اجازه ندهد آیا آمریکا دوباره از برجام خارج می شود یا خیر؟
این نقطه نقطه کور مذاکرات برای از سرگیری برجام و دلیل اصلی تعلیق آن است.

دیدگاهتان را بنویسید