جزئیات تحریم های غرب علیه روسیه؛ از تحریم موسسات و شرکت های روسی گرفته تا میلیاردرهای روسی

جزئیات تحریم های غرب علیه روسیه؛  از تحریم موسسات و شرکت های روسی گرفته تا میلیاردرهای روسی

روز جدید مقامات ایالات متحده در مسکو و متحدان اروپایی در حال هماهنگی تلاش ها برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه پس از به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین از سوی مسکو هستند.

خلاصه ای از تحریم های آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا علیه روسیه به شرح زیر است:

بانک ها و شرکت های مالی

به گفته روس ها، انگلیس تحریم هایی را علیه پنج بانک روسی اعلام کرده است.

جانسون که در پارلمان صحبت می کرد، تصمیم شب گذشته روسیه را «نفی مشروعیت اوکراین به عنوان یک کشور» خواند.

وی با بیان اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بهانه ای را برای یک جنگ تمام عیار فراهم کرده است، گفت: در بدترین سناریو، یک کشور اروپایی با 44 میلیون مرد، زن و کودک هدف تجاوزات گسترده قرار می گیرد. آنها ادعا می کنند که این کار بدون هیچ توجیهی انجام می شود، فقط به دلایل پوچی که پوتین شب گذشته توصیف کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین پنج بانک روسی به ترتیب روسیه، Genbank، Prom Svyazbank، بانک توسعه و بازسازی دریای سیاه و بانک پس‌انداز صنعتی هستند. تحریم ها ما همچنین سه شهروند روسیه، گنادی تیموچنکو، بوریس روتنبرگ و ایگور روتنبرگ را تحریم کردیم.

جانسون افزود که دارایی های آنها نیز در بریتانیا مسدود خواهد شد و از ورود آنها به بریتانیا و بازار بریتانیا منع خواهد شد. علاوه بر این، کلیه شرکت ها و افراد انگلیسی از همکاری با آنها منع شده اند.

او تاکید کرد که این تنها «بخش اول» تحریم‌هایی است که دولتش آماده اعمال آن بود و در صورت لزوم می‌توان محدودیت‌های دیگری نیز اعمال کرد.

بانک روسیه از سال 2014 به دلیل روابط نزدیک با مقامات کرملین تحت تحریم های آمریکا قرار دارد.

اتحادیه اروپا نیز بسته ای از تحریم ها را علیه بانک هایی که در تامین مالی فعالیت های جدایی طلبانه در شرق اوکراین نقش دارند، وضع کرده است و وزرای خارجه اتحادیه اروپا سه ساعت پیش برای نهایی کردن آن در اسرع وقت تشکیل جلسه دادند.

در حالی که واشنگتن هنوز اقدامات مشخصی را که قصد انجام آن را ندارد اعلام نکرده است، منابع آگاه در دولت بایدن می گویند که ایالات متحده در حال انجام اقدامات جامع برای ضربه زدن به اقتصاد روسیه است. اقداماتی که روابط بین بانک های تحت تحریم روسیه و بانک های ایالات متحده را قطع می کند.

واشنگتن همچنین از قدرتمندترین ابزار برای تحریم برخی افراد و شرکت های روسی با افزودن آنها به “فهرست SDN یا افراد خاص شناسایی و مسدود شده” استفاده خواهد کرد.

SDN فهرستی از افراد و شرکت‌هایی است که تحت مالکیت یا کنترل هستند، یا از طرف کشورهایی که هدف تحریم قرار گرفته‌اند، فعالیت می‌کنند. این فهرست همچنین شامل افراد، گروه ها و افرادی مانند تروریست ها و قاچاقچیان مواد مخدر است که مشمول برنامه های تحریمی غیر خاص کشور هستند.

در بخش فرعی دیگر، فهرست SDN هم افراد و شرکت های مشمول تحریم های اولیه و هم افراد و شرکت های مشمول تحریم های ثانویه را در بر می گیرد. تحریم‌های اولیه تحریم‌هایی هستند که شهروندان و شرکت‌های کشور تحریم‌کننده اجازه تجارت با آن را ندارند.

در مورد تحریم‌های ثانویه، علاوه بر اتباع و شرکت‌های کشور تحریم‌کننده، افراد و شرکت‌های کشورهای ثالث نیز موظف به رعایت آن هستند و در صورت عدم رعایت جریمه‌های سنگین مشمول جریمه خواهند شد. برای تشخیص این تقسیم بندی، در لیست SDN افراد و شرکت های مشمول تحریم های ثانویه به عنوان مشمول تحریم های ثانویه شناسایی می شوند.

منابع آگاه اعلام کردند که اقدامات برنامه ریزی شده آمریکا، بانک وی تی بی، بانک سیبر و بانک گازپروم را هدف قرار خواهد داد.

هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد.

بانک های بزرگ روسیه به شدت با سیستم مالی جهانی تعامل دارند. که به معنای صدمات جبران ناپذیر تحریم این بانک هاست.

داده های موجود نشان می دهد که طلبکاران اروپایی سهم بزرگی در حدود 30 میلیارد دلار در بانک های خارجی در روسیه دارند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی روسیه، مجموع دارایی ها و بدهی های بانک های روسیه به ترتیب 200.6 میلیارد دلار و 134.5 میلیارد دلار است و دلار آمریکا 53 درصد از این دو را تشکیل می دهد.

بدهی دولت و بازار سرمایه

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که این بسته بر توانایی روسیه برای دسترسی به بازارها و خدمات مالی و سرمایه اتحادیه اروپا از طریق محدود کردن بودجه برای سیاست‌های تنش‌آمیز و خصمانه متمرکز است.

تحریم های ایالات متحده در سال 2015 وام های آتی به دلار در روسیه را به بسیاری از سرمایه گذاران محدود کرد و در آوریل 2021، جو بایدن اوراق قرضه جدید روسیه را به روبل به دلیل هزینه های مداخله خریداری کرد. روسیه در جریان انتخابات آمریکا سرمایه گذاران آمریکایی را تحریم می کند

این محدودیت ها در وام های خارجی روسیه منجر به کاهش 33 درصدی از 733 میلیارد دلار در سال 2014 به 489 میلیارد دلار در سه ماهه سوم سال 2021 شد. به نظر می رسد این امر بدهی عمومی دولت را کاهش می دهد، اما اساساً دولت را از منابع مالی که می تواند در رشد و توسعه اقتصادی نقش داشته باشد، محروم می کند.

مردم و قهرمانان

مجازات با مسدود کردن اموال و ممنوعیت سفر یک ابزار رایج است که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا از آن علیه تعدادی از شهروندان روسیه استفاده می کنند.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه بایکوت پنج روزه شخصیت های روسی در انتخابات پارلمانی کریمه در سپتامبر 2021 را تحریم کرد.

یکی از نمایندگان اتحادیه اروپا امروز گفت که هدف تحریم های جدید کسانی است که در به رسمیت شناختن دو منطقه جدا شده اوکراین نقش دارند. این به معنای تحریم همه نمایندگان دومای روسیه است که به استقلال این دو منطقه رای دادند.

در همین حال، بریتانیا علیه سه شهروند روس از جمله گنادی تیموشنکو و دو میلیاردر روسی، ایگور و بوریس روتنبرگ، که همگی از نزدیکان پوتین هستند و از زمان روی کار آمدن وی به سرعت در حال رشد و چند برابر شدن است، خبر داده است. آمریکا نیز این سه نفر را تحریم کرده است.

واشنگتن هنوز اقدامات دقیقی در این زمینه صادر نکرده است. در همین حال، ایالات متحده در سال 2018 از فهرست SDN برای مجازات مالک یک شرکت بزرگ آلومینیومی روسی استفاده کرد که منجر به افزایش شدید قیمت آلومینیوم شد و واشنگتن را مجبور به عقب نشینی کرد.

شرکت انرژی و نورد جریان 2

ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه بخش‌های انرژی و دفاع روسیه اعمال کرده‌اند که شرکت دولتی گازپروم و بخش نفتی آن گازپروم و تولیدکنندگان نفت لوک اویل، روس‌نفت و سورگوت‌نفتگوس را با محدودیت‌های مختلفی در صادرات و واردات مواجه کرده‌اند.

کشورهای غربی می توانند این تحریم ها را گسترش داده و تعمیق کنند و از تجارت این شرکت ها با دلار آمریکا جلوگیری کنند.

همچنین خط لوله سیار استریم 2 که به تازگی بین روسیه و آلمان تکمیل شده و منتظر موافقت اتحادیه اروپا و مقامات آلمانی برای افتتاح است اما پس از اتفاقات اوکراین، آمریکا و آلمان از توقف این پروژه خبر دادند.

سریع؛ جامعه جهانی برای ارتباطات مالی بین بانکی

حذف روسیه از سوئیفت یکی از سخت‌ترین تحریم‌ها و اقدامات علیه این کشور خواهد بود، زیرا بیش از 11000 موسسه مالی در بیش از 200 دولت از آن استفاده می‌کنند.

ماریا شاگینا از مرکز کارنگی مسکو گفت: “ایالات متحده و آلمان دو کشور غربی خواهند بود که بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد زیرا بانک های این دو کشور بیشترین استفاده کنندگان سوئیفت با بانک های روسی هستند.”

درخواست برای قطع ارتباط روسیه با رژیم سوئیفت در سال 2014، زمانی که شبه جزیره کریمه توسط مسکو ضمیمه شد، این کشور را بر آن داشت تا یک سیستم جایگزین برای SBFS ایجاد کند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تعداد فرآیندهای مالی از طریق SBFS در سال 2020 به حدود یک پنجم فرآیندهای مالی در روسیه رسیده است. این بانک در نظر دارد تا سال 2023 این میزان را به 30 درصد افزایش دهد، اما سیستم مالی در تامین آن با مشکلاتی مواجه است. در معاملات بین المللی

دیدگاهتان را بنویسید