سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری پیمانکاران و سرمایه گذاران روسی در هفت میدان نفتی ایران


ساعت: 22:49
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907435

وزیر نفت گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران و شرکت‌های روسی قرارداد هفت میدان نفتی و گازی با ایران را به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار نهایی کرده‌اند و برخی پروژه‌ها نیز ۷ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد اوجی بعدازظهر دوشنبه (18 آبان) در نشست هماهنگی با نمایندگان کارگروه های مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به منظور بررسی اسناد جمع آوری شده به منظور مذاکره و امضای سند نهایی. وی با بیان اینکه تاکنون در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه همه دستگاه‌های اجرایی به درستی کار کرده‌اند، گفت: به زودی با جمع‌بندی اسناد مشترک، تفاهم‌نامه‌های دو کشور به امضا رسید. امضا خواهد شد.»

وی با تاکید بر اینکه روابط ایران و روسیه در طول تاریخ تا این حد نزدیک نبوده است، گفت: همه باید از این فرصت طلایی در حوزه های انرژی، حمل و نقل، اقتصادی، صنعتی، بهداشتی، بانکی و … استفاده کنیم. در این میان، همکاری دو کشور در زمینه بانکداری از همه مهمتر به نظر می رسد.

وزیر نفت با اشاره به تحریم های احتمالی روسیه در دی ماه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: ایران سال هاست که با چنین تحریم هایی مواجه بوده است. بنابراین این فرصت خوبی است تا با کمک دو کشور تحریم ها را خنثی کنیم.

اوجی ضمن تشکر از همکاری سفارت ایران در روسیه در برگزاری کمیسیون مشترک شرکای اقتصادی ایران و روسیه، گفت: بی شک برخی از موضوعات مطرح شده در مذاکرات اقتصادی ایران و روسیه نیازمند حمایت شورای اسلامی است تا محقق شود و امیدوارم این نیز مهم باشد.

وی گفت: تاکنون سرمایه گذاران و شرکت های روسی قرارداد هفت میدان نفتی و گازی با ایران را به ارزش 4.5 میلیارد دلار نهایی کرده اند و برخی پروژه ها نیز به پیشرفت فیزیکی 7 تا 35 درصدی رسیده است.

وزیر نفت ساخت مشترک کارخانه چاه توسط شرکت های روسی و ستاد اجرایی فرمان امام در اهواز را یکی از پروژه های مهم دو کشور دانست و گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده 150 حلقه چاه در این کارخانه تولید خواهد شد. هر سال. این پمپ ها با تکنولوژی خاص خود می توانند دو تا سه برابر تولید چاه های نفت را افزایش دهند.

همکاری دوجانبه ایران و روسیه تحریم های بین المللی را بی اثر می کند

وزیر نفت همچنین در دیدار با خبرنگاران با اشاره به ظرفیت دو کشور ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف و تحریم‌های دو کشور گفت: گسترش همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه تحریم‌های بین‌المللی را بی‌اثر می‌کند.

اوجی با اشاره به برگزاری جلسه هماهنگی مقدماتی با نمایندگان کارگروه های مختلف طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه برای بررسی اسناد جمع آوری شده به منظور مذاکرات و امضای سند نهایی همکاری تهران و مسکو، گفت: گفت: طی چند ماه گذشته در قالب کارگروه‌های مختلف، بحث‌های بانکی، انرژی، حمل‌ونقل، بهداشت، اقتصاد و … با وزارتخانه‌ها و نهادهای ذیربط در وزارت نفت و همزمان با این موارد پیگیری شده است. ملاقات مقامات و مقامات روسی برای ارتباط بیشتر به ایران سفر کردند و با مقامات ایرانی دیدار کردند که در این زمینه سفارت ایران در روسیه کمک شایانی به وزارت نفت کرد.

وی با تاکید بر اینکه تمامی توافقات انجام شده و مورد بحث در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در واقع همان نکات مورد توافق روسای جمهور دو کشور است، گفت: هیچ گاه در تاریخ روابط ایران و روسیه اینقدر نزدیک نبوده است. اینطور نبود، بنابراین اکنون فرصت بسیار خوبی برای همکاری با این کشور وجود دارد.

وزیر نفت به ظرفیت‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف و تحریم‌های دو کشور اشاره کرد و گفت: دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر تحریم‌های بین‌المللی را خنثی کنند و فردا در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور توافقات و تصمیمات دو طرف نهایی و امضا خواهد شد. . در همان زمان توافق نامه ای کلی بین دو طرف امضا شد.

اوجی با تاکید بر اینکه برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت، گفت: در آینده سطح روابط دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی روز به روز بالا خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید