صنایع دستی ما به ما افتخار می کند / به سرمایه گذاران قول می دهم اگر در این زمینه سرمایه گذاری کنند ضرر نخواهند کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد کریمی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز گفت: حدود 2 سال است که در میدان مشغول به کار هستم، سه سال آموزش و کارآموزی را نزد اساتیدی به نام این شغل گذراندم و سپس با چند دانشجوی دیگر که قلم خوبی هم داشتند. ما در کارگاه های دیگر کار کردیم. جدا شدیم و به صورت مشارکتی کارگاه قلمزنی راه اندازی کردیم.

رئیس مغازه حکاکی گفت: در ابتدا مدت کوتاهی به عنوان حقوق کار می کردیم، یعنی از کارگاه های دیگر اجاره می دادیم و به آنها تحویل می دادیم. آنها همچنین برای کارهایی که انجام می دادیم به ما حقوق یا حقوق می دادند، اما این به تنهایی برای توسعه یک کارگاه کافی نبود و باید جور دیگری فکر می کردیم.

کریمی بیان کرد: وضعیت بازار صنایع دستی اصفهان تعریفی نداشت و سفارشات کم بود و توان خرید چند نفر را نداشتیم تا اینکه با اندکی پس انداز تصمیم گرفتیم یک کار خوب و با کیفیت آماده کنیم. و برای فروش به بازارهای محلی در استان های دیگر و همچنین نمایشگاه های داخلی ببرید.

وی افزود: از آنجایی که بازار صنایع دستی در رکود بود، چاره ای جز این نداشتیم و دست به کار شدیم. همانطور که در غرفه ها و بازارهای محلی فروختیم، مواد اولیه را دوباره آماده کردیم و قاب های حکاکی درست کردیم، بنابراین برای نمایشگاه های بعدی که رفته ایم آماده شوید.

محمد کریمی اذعان داشت: گاهی به ضرر ما بود و گاهی سود خوبی داشت. تقریباً چهار سال به تمام استان های ایران در قالب نمایشگاه و بازارهای محلی سر زدیم. اگر نمایشگاه به صورت همزمان در دو استان برگزار شود، دو نفر خواهیم داشت، «یک نمایشگاه و دو نمایشگاه دیگر اعزام کردیم.

به گفته این هنرمند، زمانی که به استان های دیگر سفر می کردیم هزینه ها را به حداقل می رساندیم و در سفرهای کاری که بیکار بودیم برای ادامه کار سعی می کردیم بنویسیم. با افزایش نیازهای نیروی کار ما به تدریج افزایش یافتیم و افراد جدیدی پیدا کردیم.

* با رفتن به نمایشگاه های استان های دیگر متوجه شدیم در کدام استان تقاضا بیشتر است

کریمی تصریح کرد: در سفر به استان ها و چند بار رفت و آمد به استان ها متوجه شدیم که کدام استان ها بازار محلی یا غرفه های نمایشگاهی خوبی دارند، بنابراین تصمیم گرفتیم شعبه ای در آن استان ها افتتاح کنیم و حکاکی کنیم. در این استان توسعه یابد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تولید، بهتر می توانستیم در غرفه های بازار و نمایشگاه حضور داشته باشیم. ما ابتدا در دو استان شروع کردیم و کارمان را با آموزش و فروش در بازار و جذب مشتری به سمت آن شروع کردیم.

محمد کریمی ادامه داد: دو سال بعد دو شعبه دیگر در قطار بودند و توانستند مشتری را به بازار جذب کنند و سفارش بگیرند. وقتی کارشان خوب شد، دو استان دیگر را انتخاب کردیم و برای هر استان دو کارگر فرستادیم: «تا آنها هم در آن استان ها مستقر شوند و مشتری بگیرند.

رئیس کارگاه قلم زنی تاکید کرد: اکنون به استثنای اصفهان در 5 استان شعبه داریم و همچنان با هم کار می کنیم، هرچند کارگاه های ما جدا هستند و هر کدام یک کارگاه مستقل یا حتی کارگاه دوم و سوم دارند، اما انجام دادیم. نه من می خواهم از هم جدا شوم و این ملاقات ما از همان ابتدا بود.

کریمی گفت: درست است که چند سالی است که بازار در رکود بوده و برای ما هم ضرر دارد، اما از آنجایی که تعداد کمی از ما بود، توانستیم با این شرایط سخت اقتصادی کنار بیاییم. خوردیم ولی خداروشکر کنارمون بود.

وی گفت: همچنان در حال آموزش نیروی کار هستیم و قصد داریم در چند استان دیگر نیروی کار اضافه کنیم. علاوه بر این، هدف بعدی ما این است که با کشورهای همسایه منشعب شویم و تجارت خود را به خارج از مرزهای ایران گسترش دهیم، بیایید بکشیم.

این هنرمند اصفهانی گفت: مطمئنم تا 5 سال دیگر این کار را انجام خواهیم داد و در آینده نزدیک سازمان و تشکلی را برای قلم ها به عنوان برند راه اندازی خواهیم کرد. ما از همان ابتدا برای رشد و پیشرفت و کار دور هم جمع شدیم، شروع کردیم، پس سختی ها را تحمل کردیم، چون به موفقیت خود امیدوار بودیم و در این راه زحمت کشیدیم.

وی گفت: سختی هایی که در این کار متحمل شدیم کم نبود، نیروهای زیادی به ما ملحق شدند، اما طاقت نداشتیم که نخواهیم یک شبه پولدار شویم، زیرا تمام درآمدمان صرف خرید مجدد مواد اولیه، روز کاری و شب ، به بازارها و بازار محلی که استخدام کرده بودیم، در اوقات فراغت به بازارها می رفتیم و نمونه های کار در بازار را نشان می دادیم.

رئیس فروشگاه حکاکی خاطرنشان کرد: در طول کار با چالش های زیادی مواجه شدیم. گاهی اوقات مواد اولیه کاهش می یافت، گاهی اوقات قیمت ها به طور غیرعادی افزایش می یافت. قطعا اداره شعب آسان نیست، هر چند هر کدام مستقل کار می کنند، اما در نهایت به شعبه اصلی می رسند.

به گفته این هنرمند، بازار صنایع دستی در ایران و به ویژه اصفهان که مهد هنر است، شرایط جالبی ندارد و نیازی به رعایت و پیگیری نداریم و باید مسئولان در این زمینه ورود کنند.

وی گفت: اکنون که شرایط بازار آشفته است، سرمایه گذاران زیادی در کشور حضور دارند. امیدوارم تعدادی سرمایه گذار وارد بازار صنایع دستی شوند و با گسترش آن از نابودی آن جلوگیری کنند. معرفی می کند که مدیریت جدی تری داشته وگرنه صنایع دستی زود فراموش می شود و این دستمزد اصفهان نیست.

* ما به سیستم زندگی و همکاری مورچه ها نگاه کردیم

محمد کریمی اذعان داشت: اینکه سیستم کاری ما پاسخگوی این دوران سخت اقتصادی است این بوده است که نظام زندگی مورچه را سرلوحه کار خود قرار داده ایم. همکاران من در حال گسترش شعب خود در استان های دیگر هستند و ما هرگز جلوی این گسترش را نخواهیم گرفت، «و حتی در آینده در کنار قلم زنی، صنایع دستی دیگری را نیز اضافه خواهیم کرد و به جهانیان ثابت می کنیم که اصفهان مهد هنر است.

کریمی گفت: صنایع دستی و بناهای تاریخی اصفهان نیز با چالش هایی که برای زاینده رود به وجود آمد، دچار چالش شد، اما نباید اجازه دهیم این محدودیت ها مانع توسعه شهرمان شود، باید همواره تلاش کنیم تا جاذبه های شهرمان را با همه چیز حفظ کنیم. قدرت ما.” برای شهرمان غیرت داشته باشیم و در مسیر پیشرفت آن قدم برداریم.

رئیس فروشگاه حکاکی در پایان توضیح داد: خوشحالیم که همه دنیا از صنایع دستی کشور ما قدردانی می کنند. صنایع دستی ما منحصر به فرد است، کپی برداری نشده و مختص کشور و شهرهای خودمان است، اما متاسفانه اوضاع آشفته است، این قول را می دهم که سرمایه گذاران اگر در این زمینه سرمایه گذاری کنند و راه درست را بروند و این هنر را برای فروش به دیگران ببرند ضرر نخواهند کرد. کشورها.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید